Artiklar

Kursen Digital spridnings- och kanalstrategi gav Moa insikter och konkreta verktyg

Moa Åström

"Kursen rekommenderas varmt om du ska köpa in den här typen av tjänster eller själv ska vara den som skapar och följer upp innehåll och annonser", säger Moa Åström. Här berättar hon om sitt jobb och intensivkursen hon gick på Berghs under sommaren 2023.

Skrivet av Anette Hamel
September 11, 2023

Hej Moa! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag jobbar som skådespelare, producent och projektledare inom teater och film. Halvtid som anställd på Playhouse Teater och resten av tiden som frilans där jag bland annat driver och skådespelar i den fria teatergruppen BATALJ Scenkonst.

Du gick intensivkursen Digital spridnings- och kanalstrategi hos oss i juni 2023. Vad var det som fick dig att välja denna?

– En vilja att lära mig mer om hur man kan jobba smart med marknadsföring i de digitala kanalerna; att använda annonsverktygen, göra bättre målgrupper och innehåll osv.

Vad har du fått med dig från kursen?

– Mycket! Dels en mycket bättre övergripande förståelse för de olika digitala kanalerna; vilka som är bäst för vilken typ av innehåll och syfte; balansen organiskt och betalt innehåll; vikten av att hela tiden optimera och vidareutveckla annonser och målgruppsstyrning – med mera! Och dels mycket bra hands-on-kunskap om hur man konkret sätter upp annonser och målgrupper, hur man skapar och optimerar bra innehåll, hur man budgeterar och följer upp insatser i de digitala kanalerna.

Hur var läraren?

David Larsson var mycket bra! Kunnig, intresserad, engagerad. Han kändes väldigt mån om att vi skulle förstå och få med oss konkreta verktyg.

Fick du någon aha-upplevelse under kursen?

– Ja. T.ex. att skapa en annons från scratch är något helt annat än att börja sponsra ett organiskt inlägg – att det ger så många fler möjligheter.

Vad tycker du var roligast eller mest intressant under kursdagarna?

– De roligaste och mest intressanta delarna tycker jag var när det blev hands-on kring att göra annonser samt att skapa och optimera innehåll.

Har du fått användning av det du lärde dig?

– Dels hade jag bättre kunskap och mer på fötterna som beställare när vi skulle välja byrå för vissa tjänster. Och så känner jag att jag har klart bättre förutsättningar nu att själv skapa bättre innehåll och kampanjer.

Vilken kurs passar dig?

Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans.

Hitta din kurs här!

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– Väldigt omväxlande, mina dagar växlar mellan att marknadsföra kommande föreställningar, översätta, rollsätta, repetera, administrera, jobba praktiskt med scenografi och teknik, och en massa andra saker – och samtidigt försöka hålla blicken uppe och planera långsiktigt också.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att få blanda konstnärligt arbete med strategiskt och praktiskt – jag gillar omväxlingen. Och alla härliga människor och kollegor!

Och några utmaningar?

– Att prioritera och prioritera bort. Det finns så (för) mycket kul att göra!

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

– Tänk inte ”karriär”! Haha. Alltså i den kanske typiska innebörden; att sträva efter mer ansvar, högre lön, finare tjänst ”bara för att”. Vill du verkligen ha de sakerna – absolut! Men det känns som många mest hamnar i att eftersträva det för att det är norm. Försök hitta vad som verkligen ger dig glädje och energi skulle väl vara mitt tips istället.

Var hämtar du inspiration?

– Skogen, cykelturer, att se föreställningar, kultur och konst, internet, böcker.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Kursen rekommenderas varmt om du ska köpa in den här typen av tjänster eller själv ska vara den som skapar och följer upp innehåll och annonser.


Foto: Ola Gäverth