Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Bra att lära sig marknads­föring – även för kreatörer

Monica.Sandberg

Monica Sandberg är en kreativ person som gillar att skapa. Våren 2020 läste hon Strategisk marknads­föring på Berghs. Här berättar Monica om kursen, vad hon fick med sig och sitt nya mål.

Skrivet av Anette Hamel
December 21, 2020

Hej! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Monica Sandberg och har jobbat med media, strategisk kommunikation och PR hela mitt yrkesverksamma liv – bara med avbrott för föräldraledighet och konststudier – först som reporter och sedan kommunikatör. Men eftersom visuell kommunikation är det roligaste jag vet studerar jag nu till grafisk designer på universitetet, målet är att arbeta med grafisk formgivning, illustration och Art Direction. Kreativitet är min främsta drivkraft, oavsett om jag skriver eller skapar i bild.

Du läste kursen Strategisk marknads­föring under våren 2020, vad var det som fick dig att söka till just denna?

– Som kommunikatör har jag haft förmånen att få samarbeta med en reklambyrå som jobbar kreativt inom både visuell kommunikation och strategisk marknads­föring. Deras förhållningssätt visade att det är bra, även för kreatörer, att kunna marknads­föring. Den här kursen svarade mot mina behov; dels då den kompletterade min kompetensprofil, dels då fokus ligger på strategi.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Ja, bättre upp – den överträffade dem.

Vad fick du med dig?

– Vi fick konkreta verktyg för att kunna ta fram en marknadsplan och varumärkesplattform, men även koll på begrepp, trender och ny forskning. Klassen arbetade också med ett kundcase igenom hela kursen, vilket hjälpte till att omsätta kunskaperna i verkligheten. Min nyvunna kunskap tar jag med mig in i mitt fortsatta arbete.

Hur var lärarna?

– Jag tycker att lärarna var både kunniga och engagerade. De kompletterade varandra vilket gav dynamik till undervisningen. De visade även att marknads­föring kan vara både nyttigt – och kul. Jag såg fram emot torsdagarna med Geta och Martin.

Vilken kurs passar dig?

På Berghs erbjuder vi ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Vi har kurser som är mellan en heldag och 15 veckor långa.

5 tips för att hitta rätt kurs

Vad tycker du var roligast eller mest intressant på kursen?

– Det är svårt att välja då hela upplägget och innehållet höll hög klass rakt igenom. Men jag kommer ihåg föreläsningsdagen med en av gästlärarna, Sigge Birkenfalk, som särskilt omtumlande och lärorik. Han vände upp och ner på gamla ”sanningar” om målgrupper och målgruppsanalys och gav oss kunskap att jobba mer effektivt med så kallade funktionella målgrupper. Det var som om han placerat myror, ja, en hel myrstack, i huvudet på en. På morgonen var frågorna fler än svaren bland oss deltagare, men frampå eftermiddagen var svaren fler än frågorna. Mina nya kunskaper om funktionella målgrupper ska jag tillämpa professionellt. Det blir spännande att se eventuell skillnad i utfall, jämfört med tidigare.

Vanligtvis ges denna kurs på plats på skolan, men i våras blev undervisningen helt online på grund av Corona. Hur var det att läsa kursen via onlineverktyget Zoom?

– Jag blev lite besviken då kursen egentligen skulle ges ”in real life”. Men de proffsiga lärarna gjorde sitt bästa för att kompensera för den förändringen, något jag tycker att de lyckades med.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa kursen Strategisk marknads­föring?

– Våga ta steget, du har bara att vinna på det.