“Strategisk marknadsföring var en otroligt lärorik kurs”
Rasmus Lindén är marknadsstrateg på Länsförsäkringar AB. Han var på föräldraledighet när en kollega frågade om han ville haka på en kurs på Berghs. Det ville han såklart! Här berättar han om sitt jobb och dagarna på skolan.
Hej Rasmus! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Rasmus Lindén, kommer från Stockholm och jobbar som marknadsstrateg på Länsförsäkringar AB. Har varit här i snart fem år, vilket nog är det längsta jag varit på en arbetsplats i min karriär så här långt – ett gott betyg.
Under våren 2024 gick du kursen Strategisk marknadsföring. Varför valde du denna kurs?
– Vi har ett program där alla anställda uppmuntras att vidareutbilda sig, jobbet står för kostnaden – en sådan chans vill man ju inte missa. Jag var på föräldraledighet när en kollega skrev och frågade om jag ville haka på en kurs på Berghs. Jag tackade såklart ja direkt. Eftersom jag jobbar med strategi så kändes det som en väldigt bra idé att utöka mitt kunnande inom området.
Hur var lärarna?
– Geta och Martin är extremt kunniga och leder lektionerna med vana och trygga händer. Det var enormt givande att höra deras resonemang och att få ta del av metodiken som de använder sig av i sitt dagliga arbete. Gästföreläsarna var också mycket passionerade och insatta i sina ämnen.
Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?
– Att få prata kommunikation med människor från olika yrkeskategorier och branscher är mycket givande. Att med en grupp diskutera olika varumärkens styrkor, svagheter, uniciteter i en miljö där det finns obegränsat med kunskap och där det är högt till tak var helt klart en av de stora höjdpunkterna. Det var mycket lärorikt att applicera teorierna på riktiga varumärken. Många utbildningar är så teoretiska att man glömmer bort att teorin också ska kunna appliceras i verkligheten, så var inte fallet här. Mycket att det vi lärde oss skulle direkt kunna appliceras till de ”case” vi torrsimmade på.
Hur har du fått användning av det du lärde dig?
– Vi har plockat in flera av lärdomarna i ett kampanjarbete för 2025 som vi håller på med. Har alltid haft en viss skepsis vad gäller alla de 100-tals sätt som finns för att identifiera målgrupper och deras olika behov, plattformar osv… På kursen lärde vi oss ett enkelt och mycket mer praktiskt sätt att resonera när det kommer till segmentering. Det tar vi med oss in i arbetet.
Hur kan en dag på ditt jobb se ut?
- Det är en stor organisation, så det blir en del möten. Man kan likna LFAB vid ett servicebolag. Vi hjälper de 23 enskilda länsbolagen med exempelvis varumärkesbyggande marknadsföring. Så det gäller att alla är ombord och att idén är väl förankrad för att vi ska kunna gå vidare.
- Jag jobbar i ett litet team som har hand om övergripande varumärkesfrågor för hela LF. En vanlig dag kan innefatta så otroligt mycket olika prylar. Det kan handla om medieplanering för nästa varumärkeskampanj, marknadsundersökningar eller att jobba fram hur Länsförsäkringar låter.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– En klyscha möjligtvis, men jag måste verkligen säga kollegorna. Jag jobbar i ett team där alla är riktiga fullblodsproffs, samtidigt är det högt till tak och en härlig stämning. Sen tycker jag att LF står för många bra saker. Vi hjälper till i det samhälle där vi lever och verkar, det var bland det viktigaste för mig när jag sökte jobbet för fem år sedan.
Och några utmaningar?
– Det finns såklart utmaningar. En stor utmaning är att det är så mycket man kan och vill göra men tyvärr så är tiden begränsad.
Vilken kurs passar dig?
Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans.
Välj kurs härVar hämtar du inspiration?
– För mig har det alltid varit viktigt att ha intressen utanför jobbet. Musik har alltid varit en stor del av mitt liv. Har spelat i band hela livet och gillar att gå på konserter med vänner, det är sjukt hur upplyft man kan känna sig efter ett riktigt bra gig.
Har du något karriärtips du vill dela med dig av?
– Jag har själv hoppat runt en del i min karriär. För några år sedan var jag produktionschef på ett hantverksbryggeri… det viktigaste för mig har alltid varit att jobbet ska lira med mina intressen och värderingar. Det är lättare att jobba med något som man är intresserad av och kan stå bakom till 100%, jag är övertygad om leveransen automatiskt blir bättre då.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?
– Kör! Strategisk marknadsföring var en otroligt lärorik kurs. Du kommer att träffa massa trevliga och kunniga elever och lära dig hur mycket som helst av Martin och Geta. Det är lätt att man tänker ”jag lär mig automatiskt av att göra mina arbetsuppgifter”. Så är det inte. För att gå tillbaka till musikspåret, där tänker man: att spela sådant du är bekväm med är lite till ingen träning. Kvalitativt lärande kommer när man sätter sig ner och fokuserar på att lära sig något nytt. Och jag kan verkligen säga att jag lärde mig en massa nya grejer på den här kursen.
Foto: Gustav Bergmark
Relaterade artiklar
5 saker du inte visste om att läsa en kurs på Berghs
Har du funderat på att gå en kurs på Berghs, men är lite osäker på vad du ska välja och när du ska söka?
William använder dagligen lärdomarna från kurserna
William Turner är Digital Communications Manager på Göteborgs Hamn AB. De senaste åren har han gått tre kurser på Berghs.
Karriärtips från Berghs kursansvariga
Våra lärare delar gärna med sig av sin kunskap. Här hittar du karriärtips från några av dem.