Sara fördjupade sig i insiktsdriven strategi

Sara Ek är CX Strategic Project Manager på Aftonbladet. I höstas gick hon distanskursen Insiktsdriven strategi. Här berättar Sara vad hon lärde sig och ger tips till dig som funderar på att läsa denna kurs.

Hej! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Sara Ek och jobbar som strategisk projektledare inom CX (customer experience) på Aftonbladet, där mitt uppdrag är att stötta affären kring våra betalande kunder för digital journalistik. Jag startade min karriär som journalist, men sedan dess har jag gått alltmer mot digital strategi och utveckling av produkt- och kunderbjudande.

Vilken kurs har du läst hos oss och vad var det som fick dig att söka till just denna?

– Jag valde att läsa distanskursen Insiktsdriven strategi hösten 2020. På min arbetsplats handlar det ofta om snabba beslut och så korta sträckor som möjligt från beslut till produktion. Därför valde jag att fördjupa mig i det initiala arbetet som bygger underlag inför beslutsfattandet – insamling och analys av insikter som hjälper oss att fatta välgrundade och affärsmässiga beslut. Berghs har ett stort och attraktivt utbud och dessutom gott renommé, så det kändes tryggt att söka hit.

Vad har du fått med dig?

– Förutom insikter till det arbetsplatskopplade projekt jag valde som case har jag byggt på min verktygslåda med olika insiktsmodeller och verktyg för att definiera vilka behov och utmaningar som en produkt kan bidra till eller lösa. En stor del av kursen har varit reflekterande, vilket jag uppskattar. Det har verkligen fördjupat mina kunskaper och berikat mitt arbetssätt inför framtiden.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Absolut! Jag har både fördjupat mina kunskaper och fått muskler inför att jobba mer insiktsdrivet framåt. Annika Rehn-Frobell har gedigen kunskap och erfarenhet, vilket hon kryddat med många exempel från det egna yrkeslivet som har varit inspirerande att ta del av. Särskilt värdefullt har det varit med individuella tillfällen för återkoppling då jag haft chans att ställa fördjupande frågor och få hjälp att komma vidare när jag kört fast.

Vad tycker du var roligast eller mest intressant på kursen?

– De gemensamma grupptillfällena då alla kursdeltagare fått presentera sina case och arbetet kring dessa har varit roligast. Det är väldigt intressant att höra andras resonemang och utmaningar inom andra branscher, och gruppen har varit generös och stöttande med sin feedback.

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– Min roll är rätt bred och jag är ofta involverad i flera olika projekt parallellt, med den gemensamma nämnaren att de bidrar till kundupplevelse och samtidigt stöttar den digitala affären. Mitt huvudsakliga uppdrag är att möjliggöra rätt förutsättningar för våra specialister att skapa den absolut bästa kundupplevelsen via kommunikation, kanaler och produkt. Några områden är målgruppsanalys, automatisering, kommunikation och att arbeta datadrivet.

Har ditt arbete ändrats nu under Coronapandemin?

– Den största förändringen är att jag jobbat hemifrån sen mars 2020. Tack vare att en vanlig arbetsdag innehåller många videomöten känner jag mig inte så ensam, men det finns även många utmaningar. Inte minst den ergonomiska aspekten.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med min nuvarande roll är att jag får jobba med så många olika projekt, vilket även innefattar samarbeten med andra team. Att jobba med customer experience innebär att vara gränssnitt mellan produkt, teknik, affär och redaktion på Aftonbladet. Det är kul att nätverka och få inblick i hur andra arbetar.

Hur har du fått användning av det du lärde dig på kursen?

– Jag har redan delat flera av kursens insiktsmodeller med mitt team och har hunnit använda några av dem i ett pågående projekt. Jag kommer även att fortsätta reflektera över hur varumärken och produkter utgår från mänskliga behov och beteenden i sin produktutveckling och kommunikation.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet?

– Vi fick flera bra podd- & litteraturtips under kursen, men jag har inte hunnit ta del av något ännu då det har varit en intensiv arbetsperiod nu före julledigheterna.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa kursen Insiktsdriven strategi?

– Jag skulle rekommendera den här kursen till dig som jobbat ett tag och vill fördjupa dig inom ditt område. Att kunna arbeta insiktsdrivet och förstå bakomliggande behov för att fatta strategiska beslut ger en ny dimension till ren sakkunskap, och kombinationen av dem båda ger dig ett försprång på arbetsmarknaden.

Här hittar du alla strategiska kurser och svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs hos oss.