Varumärke & strategi

Något av det mest grundläggande, och spännande, inom kommunikation är förstås varumärket. Det är ju med det som alltid börjar – och slutar. Som varumärkesstrateg är du expert på att ta ett kliv åt sidan för att titta på saker ur ett lite annorlunda perspektiv och sedan veta precis vad som ska göras. Du kommer kunna en massa fina ord för saker som egentligen är ganska logiska när man väl ser helheten kring att skapa en stark personlighet och förutse beteenden hos människor. På Berghs lär vi dig allt som en bra strateg bör kunna, som att göra en analys av varumärket, nuläget, omvärlden, konkurrenterna och sedan lägga en strategi som ska stärka varumärket. Du lär dig vikten av positionering, får verktyg för olika analyser och hur man sedan drar slutsatser och utifrån dem sätta varumärkesplattform med tonalitet, koncept, varumärkeslöfte med mera. Man skulle kunna säga att allt börjar med dig – och slutar med ditt grundliga arbete.

1. Välj kursnivå

  • Start -för nybörjare

    Om du vill utforska och lära dig mer om varumärke, marknadsföring eller sociala medier hjälper vi dig komma igång! Berghs Start är en samling kurser för dig som vill ta första steget att omvandla din nyfikenhet till kunskap.

  • Professional -för yrkesverksamma

    Det är aldrig för sent att lära sig något nytt. Berghs Professional är en serie kurser för dig som arbetar med kommunikation.

Laddar...

2. Se kurser ()

Berghs Professional

Det är aldrig för sent att lära sig något nytt. Berghs Professional är en serie kurser för dig som arbetar med kommunikation.

6 februari

Innovation management

  • 6 februari
  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • Identifiering, utforskning och formulering av strategiska problem på ett systematiskt och kreativt sätt.
  • Utveckling, visualisering och validering av innovativa lösningar på ett systematiskt och kreativt sätt
  • Planering, styrning och uppföljning av innovations- och förändringsprocesser
  • Strategiska problem
  • Utveckling, visualisering och validering
  • Innovations- och förändringsprocesser
7 februari

Bygga varumärke i sociala medier

  • 7 februari
  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • Intensiv_Piktogram Intensiv
  • Sociala medier idag – hur använder vi dem för att få affären att växa.
  • Att arbeta strategiskt med varumärken i sociala medier.
  • Att taktiskt använda innehåll och kanaler för att uppnå engagemang.
  • Strategi och varumärke
  • Innehåll och engagemang
  • Sociala medier och influencers
23 februari

PR management

  • 23 februari
  • Distans_Piktogram Distans
  • Insikter om grundläggande påverkansprocesser
  • Kunskaper om kommunikationsplanering
  • Fördjupning inom samhällskontakter, digital PR, Employer Branding
  • Grundläggande påverkansprocesser
  • Kommunikationsplanering
  • Digital PR
5 mars

Kommunikation och PR

  • 5 mars
  • Kvällskurs_Piktogram Kvällstid
  • Kommunikation och PR i dagens medielandskap
  • Bloggare och andra sociala makthavare
  • CSR och hållbarhet ur ett kommunikationsperspektiv
  • Kommunikation och PR
  • Sociala makthavare
  • CSR
6 mars

Varumärkes- och affärsstrategi

  • 6 mars
  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • Ramverk för varumärkestänkande
  • Vikten av att mäta och följa upp
  • Handlingsplan som omfattar hela verksamheten
  • Varumärkestänkande
  • Vikten av att mäta
  • Handlingsplan
7 mars

UX product development

  • 7 mars
  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • En introduktion till vad User Experience är (och inte är)
  • Kunna förstå processen och veta vilka metoder och verktyg som du kan använda för att lösa specifika problem
  • Undersöka och göra användarresearch (kvalitativ och kvantitativ research)
  • User Experience
  • Metoder och verktyg
  • Användarresearch
7 mars

Kreativt ledarskap

  • 7 mars
  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • Kunskap i hur grupper och individer samverkar
  • Grunderna för bra feedbackprocesser
  • Coachande förhållningssätt i ett kreativt ledarskap
  • Samverkan mellan grupp och individ
  • Feedbackprocesser
  • Coachande förhållningssätt
13 mars

Praktisk kommunikationsstrategi

  • 13 mars
  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • Praktisk kommunikationsplanering
  • Massmedierelationer, samhällskontakter och opinionsbildning: marknadskommunikation, integrerad kommunikation och kommunikationsanalys
  • Omvärlds- och nulägesanalys, kvalitativa och kvanitativa mätningar
  • Kommunikationsplanering
  • Medierelationer
  • Omvärldsanalys
14 mars

Social media strategy

  • 14 mars
  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • Förståelse för vikten av tydliga målsättningar och relevanta KPI:er i sociala medier
  • Förståelse för hur sociala medier påverkar och utvecklar dagens affärsmodeller och kommunikationsstrategier
  • Kunskap för att skapa en organisation kring sociala medier
  • KPI:er
  • Kommunikationsstrategier
  • Sociala medier
16 mars

Communication management

  • 16 mars
  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • Varumärkesstrategiska prioriteringar och vägval
  • Det förändrade kommunikationslandskapet
  • Kommunikativt ledarskap
  • Varumärkesstrategi
  • Kommunikationslandskapet
  • Kommunikativt ledarskap
20 mars

Strategic planning and insights

  • 20 mars
  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • Kvantitativa och kvalitativa verktyg för att samla in information och data
  • Kreativ analys och strategi
  • Modeller och verktyg för att vägleda planningarbetet från start till mål
  • Verktyg för att samla in data
  • Analys och strategi
  • Modeller och verktyg
10 april

Design leadership

  • 10 april
  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • Skapa en stark designkultur på ditt företag
  • Modell och struktur för att utvärdera ditt företags designförmågor
  • Best practise för design leadership
  • Skapa en stark designkultur på ditt företag
  • Modell och struktur för att utvärdera ditt företags designförmågor
  • Best practise för design leadership
11 april

Leda innovationsprocesser

  • 11 april
  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • Intensiv_Piktogram Intensiv
  • Introduktion till olika innovationsprocesser
  • Prototyping - att omsätta skisser till prototyper
  • Metoder - verktyg, modeller och matriser
  • Innovationsprocesser
  • Prototyping
  • Metoder - verktyg, modeller och matriser
12 april

Internkommunikation

  • 12 april
  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • Internkommunikation – från strategisk plan till handlingskraft, hur då
  • Förändringskommunikation
  • Att stödja ett kommunikativt ledarskap och medarbetarskap
  • Internkommunikation
  • Förändringskommunikation
  • Kommunikativt ledarskap
27 juni

Strategisk hållbarhetskommunikation

  • 27 juni
  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • Intensiv_Piktogram Intensiv
  • Omvärldsanalys – risker & möjligheter för varumärket
  • Hur hållbarhet påverkar varumärket och kommunikationen
  • Modeller och verktyg för hållbarhetskommunikation med bas i varumärket
  • Omvärldsanalys
  • Hållbarhet
  • Verktyg
27 juni

Kommunikationschefens viktigaste verktyg

  • 27 juni
  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • Intensiv_Piktogram Intensiv
  • Att hantera kommunikationschefsrollen och utveckla kommunikativ förmåga
  • Intressentanalys – omvärlds- och målgruppsperspektiv
  • Att få människor med dig i förändringsprocesser
  • Kommunikationsstrategier
  • Intressentanalys
  • Förändringsprocesser

Alla kursämnen