“Fokus är att förstå vår målgrupp, deras beteende och intressen”

Henrik Ströby är Analys och uppföljningsansvarig CRM i Försvarsmakten. Han arbetar med att skapa insikter och lärdomar för att rekrytera och behålla personal. För att få nya perspektiv och verktyg gick han kursen Insiktsdriven strategi på Berghs under hösten 2017. Här berättar han om detta!

Vem är du, vad jobbar du med och vad har du gjort tidigare?

Jag heter Henrik Ströby och är Analys och uppföljningsansvarig CRM i Försvarsmakten. I mitt team leder jag två analytiker och en datakvalitetsansvarig. Sedan september 2015 har jag varit med och byggt upp en ny CRM-avdelning med fokus på att rekrytera till utbildning och jobb samt behålla personal. Vårt fokus är att förstå vår målgrupp, deras beteende och intressen. Skapa insikter och lärdomar för att få fler att gå en utbildning eller ta en anställning i Försvarsmakten. Jag har tidigare arbetat både på kundsidan och som konsult bland annat på DDB Stockholm, Smicker och mobiloperatören 3.

Vad var det som fick dig att söka till denna kurs?

I min nuvarande roll och tidigare har jag arbetat med planning, men kände att jag behövde få nya perspektiv och nya verktyg. Att valet föll på Berghs var naturligtvis kursen Insiktsdriven strategi (som då hette Strategic Planning and Insights. Reds. anm.) och med gott branschrenommé och kollegor som gått kurser där var valet enkelt!

Vad tycker du var roligast på kursen?

Det roligaste var vår gruppuppgift som löpte som en röd tråd genom hela kursen.

Var det någon lektion som kändes extra givande?

Framförallt när grupperna presenterade sina projekt. Mycket intressanta resonemang och diskussionerna runt om dessa. Då fick jag möjlighet att reflektera och få fler perspektiv som bidrog till nya kunskaper.

Berätta gärna mer om detta projektarbete!

Projektarbetet genomfördes i grupp. Vi var 3-4 personer i varje och fick en uppgift i början av kursen. Gruppuppgiften löpte parallellt med föreläsningarna och de olika block som kursen innefattade. Det var stimulerande och utvecklande, men framförallt för att vi fick omsätta de kunskaper vi fick på föreläsningarna till något konkret. Vi arbetade i grupp, men även en hel del enskilt, två-och-två i anslutning till kursdagarna. Hade även avstämningar via telefon. Skriftlig kommunikation och material delade vi genom Canvas (Berghs onlineplattform).

Har du idag kontakt med någon av dina kurskamrater?

Efter kursen skapade vi en Facebookgrupp, där vi delar idéer och intressanta undersökningar, rådfrågar, tipsar eller bjuder in till någon lunch.

Vi på Berghs tror på ett livslångt lärande. Vad vill du fylla på med för kunskap nästa gång?

Nästa utbildning för mig är en UL-utbildning (Utvecklande Ledarskap) i Försvarshögskolans regi.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

Mina nya kunskaper använder jag och bidrar till att skapa en större insikt om Försvarsmaktens omvärld, målgrupper och kandidater samt skapa större förståelse runt våra målgruppers beteende, intressen och drivkrafter. Dessa kunskaper har Försvarsmakten behov av för att uppnå högre operativ effekt i vår personalförsörjning.

Annika Rehn Frobell är kursansvarig för kursen Insiktsdriven strategi som ges två gånger per år. Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.

Taggar: