Insiktsdriven strategi

Berghs Professional

  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • 42 timmar

Det strategiska arbetet i varje kommunikationsprojekt syftar till att identifiera hur varumärke och människor kan mötas, hur det mötet kan initieras och stärkas. Med en djupare förståelse för vad som ligger bakom och driver människors attityder och beteenden, kommer du kunna utveckla mer effektiv kommunikation.

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 18 sep 2018

Datum: 16 okt 2018 – 11 dec 2018

Sista ansökningsdag: 18 sep 2018

Hur: Dagtid

Antal timmar: 42

Egna studietimmar: 3-5/vecka

Kursdatum: Tisdagar: 16/10, 23/10, 6/11,13/11, 27/11, 4/12 och 11/12 kl. 09:00-16:00

Plats: Sveavägen 34, Stockholm

Om kursen

Det blir allt svårare att engagera människor med kommunikation. Därför blir insiktsarbete, strategi och planning en allt mer central funktion både på marknadsavdelningen och hos olika typer av kommunikationsbyråer.

Plannern eller strategen är den som ansvarar för att förstå varumärket och varumärkets nuvarande och potentiella kunder. Hen ansvarar för att ta fram de insikter som hjälper arbetsgruppen att utveckla kommunikationsidéer och -aktiviteter som är relevanta för människor och gör varumärket tydligt. Syftet med planning- och strategiarbetet är att skapa större säkerhet i alla de strategiska vägval som görs i ett kommunikationsprojekt, så att idéer och aktiviteter blir mer effektiva.

I arbetet ingår att via data, fakta och information bygga kunskap, att omvandla kunskapen till en djupare förståelse och att därifrån utveckla användbara insikter. Uppgiften är sedan att med hjälp av insikterna vägleda och inspirera arbetsgrupp och uppdragsgivare, hela vägen mot mer träffsäkra kommunikationslösningar.

Kursen ska göra att du kan arbeta med ett planningorienterat synsätt. Dvs att du, med en djupare förståelse för drivkrafterna som ligger bakom människors attityder och beteenden, ska kunna utveckla mer effektiv kommunikation och bidra till företagets affär.

Vem är kursen för?

Det här är en kurs för kommunikatörer och marknadsförare som vill finslipa sin förmåga att skapa träffsäkra kommunikationslösningar. Kursen passar oavsett om du jobbar på en byrå eller på en marknadsavdelning.

16 okt 2018 – 11 dec 2018

Sista ansökningsdag är 18 sep 2018

Hur: Dagtid
Antal lektionstimmar: 42
Egna studietimmar: 3-5/vecka
Kursdatum: Tisdagar: 16/10, 23/10, 6/11,13/11, 27/11, 4/12 och 11/12 kl. 09:00-16:00
Plats:

Sveavägen 34, Stockholm

Ansök nu Sista ansökningsdag är 18 sep 2018

Det här får du

  • Kvantitativa och kvalitativa verktyg för kunskapsgenerering via data, fakta och annan information
  • Modeller och verktyg för att vägleda strategi- och planningarbetet från start till mål
  • Vägledning till insikter och insiktsgenerering
  • Modeller för träffsäker och kreativ analys och strategiutveckling
  • Kunskap om kreativ briefing som både vägleder och inspirerar
  • Metoder för uppföljning, utvärdering och optimering

Röd tråd genom kursen är att på djupet förstå vad som driver människors agerande – inte bara se de ytliga symptomen. Parallellt med föreläsningarna arbetar vi därför med ett projekt där vi fördjupar förståelsen för och applicerar teorierna i praktiken. Detta tar ca 3-5 timmar per vecka i anspråk.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

Kursansvarig

annika-rehn-berghsAnnika Rehn Frobell, Group Strategy and Planning Director på Satumaa Family Business.

  • Kvantitativa och kvalitativa verktyg för kunskapsgenerering via data, fakta och annan information
  • Modeller och verktyg för att vägleda strategi- och planningarbetet från start till mål
  • Vägledning till insikter och insiktsgenerering
  • Modeller för träffsäker och kreativ analys och strategiutveckling
  • Kunskap om kreativ briefing som både vägleder och inspirerar
  • Metoder för uppföljning, utvärdering och optimering

Röd tråd genom kursen är att på djupet förstå vad som driver människors agerande – inte bara se de ytliga symptomen. Parallellt med föreläsningarna arbetar vi därför med ett projekt där vi fördjupar förståelsen för och applicerar teorierna i praktiken. Detta tar ca 3-5 timmar per vecka i anspråk.

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

annika-rehn-berghsAnnika Rehn Frobell, Group Strategy and Planning Director på Satumaa Family Business.

Alexandre Askmo

"Vill man nå en högre nivå på sina kommunikationsinsatser och ledarskap ska man absolut gå denna kurs!"

Alexandre Askmo

Det är ovärderligt att ha en person som jobbar med dessa frågor dagligen, som utbildare. Kursen var givande på flera plan, inte minst professionellt och jag använder mig av lärdomarna på daglig basis.

Behöver jag några förkunskaper?

Du bör några års erfarenhet som projektledare, marknadsansvarig eller produktchef. Alternativt är du en kreatör med utpräglat intresse för kommunikationsstrategi.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Studieavgift inkl. moms
52 500 kronor

Studieavgift exkl. moms
42 000 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du bör några års erfarenhet som projektledare, marknadsansvarig eller produktchef. Alternativt är du en kreatör med utpräglat intresse för kommunikationsstrategi.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

52 500 kronor

Studieavgift exkl. moms

42 000 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!
Datum

18 sep
Sista datum för ansökan

16 okt
Kursstart

42
Lektionstimmar

Tisdagar: 16/10, 23/10, 6/11,13/11, 27/11, 4/12 och 11/12 kl. 09:00-16:00

"Vill man nå en högre nivå på sina kommunikationsinsatser och ledarskap ska man absolut gå denna kurs!"

Alexandre Askmo

Alexandre Askmo

Det är ovärderligt att ha en person som jobbar med dessa frågor dagligen, som utbildare. Kursen var givande på flera plan, inte minst professionellt och jag använder mig av lärdomarna på daglig basis.