Kreativt ledarskap

Berghs Professional

  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • 42 timmar

Allt fler organisationer vill bli mer kreativa. Men hur gör man för att skapa utrymme för kreativitet, och få fler att bidra i idéarbetet? Den här kursen riktar sig till dig som har erfarenhet av hur kreativa processer fungerar, och vill utveckla ett ännu bättre kreativt ledarskap baserat på samskapande och lärande.

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 23 feb 2018

Datum: 7 mar 2018 – 25 apr 2018

Sista ansökningsdag: 23 feb 2018

Hur: Dagtid

Antal timmar: 42

Egna studietimmar: ca 3 timmar per vecka

Kursdatum: Onsdag 7/3, 14/3, 21/3, 11/4, 18/4 och 25/4 kl 09.00-17.00

Om kursen

I en värld där allt fler pratar om vikten av kreativa organisationer, allt fler inser att de bästa idéerna kan skapas i samarbeten mellan företag eller avdelningar, och där fler och fler människor har både verktyg och kanaler för att nå ut, krävs en ny typ av kreativ ledare.

En ledare som inte avgör vad som är rätt eller fel, utan snarare kurerar idéer, bygger självförtroende och har ett coachande förhållningssätt. Som strävar efter att få ut så mycket kreativitet och så många bra idéer som möjligt av en organisation, istället för att hitta den enskilt bästa idén.

I den här kursen delar kreativa ledare som har lång erfarenhet av att arbeta på detta sätt med sig av sina erfarenheter. Vi mixar teoretiska modeller med praktiska coachingövningar och arbete med verkliga case. Efter kursen har du fått ett nytt perspektiv på kreativt ledarskap och är redo att implementera det i ditt eget arbete.

Vem är kursen för?

  • Du som är eller siktar på att bli creative director/senior kreatör och vill utveckla ett coachande ledarskap.
  • Du som arbetar i en mer strategisk roll, exempelvis på en kommunikations/marknadsavdelning, och vill få en större förståelse för hur man bygger upp en kreativ kultur.

7 mar 2018 – 25 apr 2018

Sista ansökningsdag är 23 feb 2018

Hur: Dagtid
Antal lektionstimmar: 42
Egna studietimmar: ca 3 timmar per vecka
Kursdatum: Onsdag 7/3, 14/3, 21/3, 11/4, 18/4 och 25/4 kl 09.00-17.00
Ansök nu Sista ansökningsdag är 23 feb 2018

Det här får du

  • Kunskap i hur grupper och individer samverkar
  • Grunderna för bra feedbackprocesser
  • Insikt i hur man skapar trygghet genom att fokusera på lärande före prestation
  • Praktiska verktyg för att applicera ett coachande förhållningssätt i ditt kreativa ledarskap
  • Förståelse för hur systemteoretiska verktyg kan skapa mer rum för kreativitet
  • Kunskap i neuroledarskap och den sociala hjärnans principer
  • Processer för att få ut mer av en organisations kollektiva kreativitet

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.

Kursansvariga

Magnus EngströmMagnus.Engström och Anna.RomsonAnna Romson. Anna och Magnus är Creative Directors som tillsammans driver Cogs Creative. Anna är ursprungligen Art Director och har jobbat på Hall & Cederquist, drivit egna byrån Romson, samt varit kreativ chef på Leo Burnett och Brindfors. Magnus började som copywriter och har arbetat på TBWA, Hall & Cederquist och Publicis, samt drivit egna byrån Public Speaking.

  • Kunskap i hur grupper och individer samverkar
  • Grunderna för bra feedbackprocesser
  • Insikt i hur man skapar trygghet genom att fokusera på lärande före prestation
  • Praktiska verktyg för att applicera ett coachande förhållningssätt i ditt kreativa ledarskap
  • Förståelse för hur systemteoretiska verktyg kan skapa mer rum för kreativitet
  • Kunskap i neuroledarskap och den sociala hjärnans principer
  • Processer för att få ut mer av en organisations kollektiva kreativitet

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.

Magnus EngströmMagnus.Engström och Anna.RomsonAnna Romson. Anna och Magnus är Creative Directors som tillsammans driver Cogs Creative. Anna är ursprungligen Art Director och har jobbat på Hall & Cederquist, drivit egna byrån Romson, samt varit kreativ chef på Leo Burnett och Brindfors. Magnus började som copywriter och har arbetat på TBWA, Hall & Cederquist och Publicis, samt drivit egna byrån Public Speaking.

Jenni Strömstad, Projektledare och verksamhetsansvarig för fundraising på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

"Kursen har gett mig en ny förståelse för kreativt ledarskap"

Jenni Strömstad, Projektledare och verksamhetsansvarig för fundraising på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Kursen har gett mig en ny förståelse för kreativt ledarskap och hur kreativitet kan stimuleras att växa fram i många olika miljöer och sammanhang. Denna form av ledarskap och samarbete är en viktig del i att hitta nya lösningar för framtiden. Det är dessutom roligt och givande på alla sätt att arbeta med kreativa processer och få andra att bli inspirerade att komma med nya idéer!

Behöver jag några förkunskaper?

Du bör ha flera års erfarenhet av arbete med kommunikation och marknadsföring, och gärna erfarenhet av att leda kreativt arbete.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en meritförteckning.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Studieavgift inkl. moms
47 500 kronor

Studieavgift exkl. moms
38 000 kronor

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du bör ha flera års erfarenhet av arbete med kommunikation och marknadsföring, och gärna erfarenhet av att leda kreativt arbete.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en meritförteckning.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

47 500 kronor

Studieavgift exkl. moms

38 000 kronor

Datum

23 feb
Sista datum för ansökan

7 mar
Kursstart

42
Lektionstimmar

Onsdag 7/3, 14/3, 21/3, 11/4, 18/4 och 25/4 kl 09.00-17.00

"Kursen har gett mig en ny förståelse för kreativt ledarskap"

Jenni Strömstad, Projektledare och verksamhetsansvarig för fundraising på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Jenni Strömstad, Projektledare och verksamhetsansvarig för fundraising på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Kursen har gett mig en ny förståelse för kreativt ledarskap och hur kreativitet kan stimuleras att växa fram i många olika miljöer och sammanhang. Denna form av ledarskap och samarbete är en viktig del i att hitta nya lösningar för framtiden. Det är dessutom roligt och givande på alla sätt att arbeta med kreativa processer och få andra att bli inspirerade att komma med nya idéer!