Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Kursen var precis det Josefine letade efter

Josefine.Weilander

Josefine Weilander är projektledare vid Kungliga Hovstaterna och läste kursen Strategisk projektledning på Berghs under hösten. Här berättar Josefine om valet av kurs, vad som är bäst med hennes jobb och hur hon har fått användning av sina nya kunskaper.

Skrivet av Anette Hamel
Januari 6, 2019

Hej Josefine! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag heter Josefine Weilander och är intendent på avdelningen för publik verksamhet vid Kungliga Hovstaterna. Det är vi som visar de Kungliga slotten och kulturarvet för allmänheten. Jag har arbetat här sedan 2009 med lite olika uppgifter, sedan 2017 är min funktion projektledare vid avdelningens ledningskansli. Från början kommer jag från Storvreta utanför Uppsala och flyttade till Stockholm för att plugga historia på Stockholms universitet, vilket senare resulterade i en examen som kulturvetare och projektledare.

Vad var det som fick dig att söka till just denna kurs?

Det var dags att fräscha upp kompetensen lite och jag ville lära mig att strukturera arbetet på ett mer effektivt sätt. Jag googlade runt lite och hittade Strategisk projektledning på Berghs och kände att det var precis vad jag letade efter.

Vad har du fått med dig från kursen?

Oj, vart ska jag börja. Först och främst kan jag säga att det är en av de mest givande kurserna jag gått. Från inledningen vid första tillfället har man triggats att börja tänka, reflektera och applicera innehållet på verkligheten. Kursinnehållet gicks igenom systematiskt och pedagogiskt så det var lätt att på så kort tid som 5 tillfällen få förståelse för det trots sin komplexitet. Det jag har fått med mig för att utveckla genomtänkta, hållbara strategier som efterföljs är strategiutvecklingens fyra block som ser till att man täcker in allt men behöver för att lyckas. Varje block innehåller i sig flera verktyg och analyser som konkretiserar vad man behöver tänka igenom innan man formar sin strategi. Jag tar också med mig att en strategi ska vara kortfattad och nedkokad, inga långa beskrivande meningar som kan vara svåra att ta till sig, samt att man i sin strategi kan ta med vad man inte ska göra.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

Det gjorde den helt klart, den var till och med mer givande, handfast och konkret är vad jag väntade mig. Ann Westfelt var en lärare helt i min smak. Ann var lugn, metodisk, hade stenkoll på vad hon pratade om och lade upp kursen på ett pedagogiskt sätt med gripbara exempel som inspirerade mig. Gästföreläsarna var också väldigt bra och gav nya perspektiv på saker.

Hade ni något hemarbete på kursen? Berätta gärna lite om det.

Under kursens gång fick vi arbeta fram egna strategier med anknytning i vår egen vardag som sedan presenterades vid sista tillfället. Det gav väldigt mycket att få arbeta med ett riktigt case för att ordentligt förankra principerna i verkliga livet. Jag jobbade med ett av mina faktiska projekt vilket har gjort att jag inte bara fått ta del av kursen utan samtidigt också kommit framåt i mitt arbete. Att presentera för klassen var också givande och rätt nervöst, att få sin strategi synad i sömmarna, det var då man fick reda på vad som höll och vad man behöver fila lite extra på. Det var också bra att få öva på att ge feedback.

Vad tycker du var roligast på kursen?

Givetvis väldigt mycket. Men det mest värdefulla var att få så användbara verktyg som förenklar ens arbete, att få byta erfarenheter med andra personer med så olika bakgrund och att få utvecklas på ett personligt plan.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

Jag tar med mig det vi lärde oss på kursen varje dag och lägger upp arbetet enligt den struktur vi fick lära oss. Att tänka strategiskt på allt man gör kan låta lite stelt men det är så otroligt hjälpsamt, man kan vara trygg i att det man gör håller rätt kurs och är relevant och att man inte missar något viktigt. Jag tar också med mig tipsen från sista dagens slutpresentation för att spetsa till min presentationsförmåga.

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

Mina dagar kan se väldigt olika ut. Vi har ju till stor del en säsongsbetonad verksamhet så vilken tid på året det är kan påverka mycket och sedan så klart vilket projekt jag arbetar med. Ena dagen kan jag sitta framför datorn hela tiden och en annan kan jag rusa runt och rådda en massa saker. Vi driver verksamhet på 12 platser runt om i Mälardalen så det kan ju bli en hel del åkande också.

Josefine.Weilander

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det bästa med mitt jobb är att få arbeta på en plats där historien fortfarande skrivs. Våra byggnader används fortfarande på samma sätt som de var tänkta för när de byggdes för flera hundra år sedan. Det är också spännande att arbeta i en organisation med så otroligt många kompetenser. Hovet är som en hel värld där alla funktioner behövs, så jag har kollegor från alla möjliga branscher.

Vilka utmaningar möter du dagligen?

Vi har som sagt verksamhet på 12 platser runt om Mälaren och vi riktar oss till en väldigt bred målgrupp, vi finns ju för svenska folket plus alla de utländska turister som är intresserade av att besöka oss. Att ha en verksamhet som passar för så många olika människor är så klart jättesvårt. Precis som devisen här på Berghs säger ”Kommunikation sker på mottagarens villkor”, när mottagaren är ALLA så är det den ständiga, dagliga utmaningen.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet projektledning?

När det kommer till att hålla sig uppdaterad inom ämnet projektledning så använder jag ingen given kanal, jag försöker hitta inspiration överallt till mitt arbete och gärna inom andra sektorer än min egen. Jag tycker att det ofta blir bäst att bryta upp lite från gamla inarbetade mönster och anpassa arbetsmetoden efter vad som ska göra då får man bättre kvalitet på resultatet.

Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.