Artiklar

Theas lärdomar från intensivkursen i SEO och SEM

Thea Ljung Strandgren
Jag har nog aldrig lärt mig så mycket i hela mitt liv som under de här 3 dagarna.

“Jag har nog aldrig lärt mig så mycket i hela mitt liv som under de här 3 dagarna", säger Thea Ljung Strandgren, kommunikationsstrateg på Skellefteå Kraft. Här berättar hon om Berghs intensivkurs SEO och SEM och hur utbildningen redan har kommit till nytta.

Hej Thea! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Thea Ljung Strandgren, är född och uppvuxen i Skellefteå och har jobbat på Skellefteå Kraft som kommunikationsstrateg i drygt 6 månader. Många i den här staden säger att alla vägar leder till Skellefteå Kraft, och det kan nog stämma.

Vad har du för bakgrund?

– Efter gymnasiet började jag att jobba som skribent. Efter 3 år av en massa skrivna texter ville jag byta inriktning och började som projektledare och Social Media Manager på en kommunikationsbyrå. Tills det var dags för mig att prova livet på en inhouse kommunikationsavdelning. Då blev det Skellefteå Kraft.

hur HAMNADE DU på berghs?

– Jag har väldigt bred kunskap inom marknads­föring och kommunikation. Vilket inte behöver vara negativt, men jag kände att jag behövde fördjupa mig inom något och då Skellefteå Kraft är måna om och uppmuntrar vidareutveckling tyckte jag att det var en bra chans att ta vara på.

Vad var det som fick dig att välja just intensivkursen SEO och SEM?

– Jag drogs till SEO och SEM då jag dels jobbar väldigt mycket med vår webb. Både med att ta fram innehåll och SEO-optimera texter, men även för att jag har jobbat/jobbar mycket med paid marketing via Social och ville lära mig mer om paid på Google. Jag älskar att grotta ned mig och analysera statistik inom annonsering, vilket mitt 14-åriga jag aldrig hade trott på, då jag inte var någon vidare siffer-människa vid den åldern. Men nu älskar jag det, och vill gärna bli ännu vassare på det.

Vad har du fått med dig från KURSEN?

– Oj, jag har fått med mig så mycket. Till exempel 60 handskrivna sidor enbart med anteckningar, smarta verktyg, tips och trix. Till alla som frågat mig efteråt hur kursen var och om den var bra har jag svarat "Jag har nog aldrig lärt mig så mycket i hela mitt liv som under de här 3 dagarna". Jag vet inte om det säger mer om mig eller om kursen, men den har gett mig så mycket bra kunskap att bygga vidare på och att ta med mig i mitt arbete.

Hur var lärarna?

– Lärarna var toppen! Väldigt engagerade, pedagogiska och jordnära. Man behövde aldrig känna sig dum, oavsett hur många frågorna var eller på vilken nivå. Jag tycker också att nivån på själva kursen var helt perfekt. Den var på en så pass enkel nivå att man hängde med i allt, men nog svår för att hela tiden lära sig något nytt. En perfekt kombo!

Har du fått användning av det du lärde dig?

– Ja, absolut! Främst SEO-delen än så länge. Nu förstår jag hur jag ska bygga upp texterna på vår hemsida på ett helt annat sätt för att de ska ranka högre, men även hur SEO hänger ihop med så mycket annat. Jag håller på att inventera på vår webb så att alla hygienfaktorer ska sitta. Även om det inte är jag som kommer att jobba så mycket med SEM, då vi har en mediabyrå som gör den mesta annonseringen hos oss, så hoppas och tror jag att den här kunskapen kommer att göra mig till en bättre beställare och kravställare.

Vilken kurs passar dig?

Vi har ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Välj en kurs i våra lokaler i Stockholm eller läs en kurs på distans.

5 tips för att hitta rätt kurs

Hur var det att GÅ en intensivkurs?

– Jag tycker att det var bra. Och även att den var på plats. Jag hade nog aldrig lyckats hålla samma fokus och engagemang om kursen vore digital. Nu kunde man lägga allt jobb åt sidan under 3 dagar och verkligen fokusera på just detta.

Vad är det bästa med ditt jobb?

  • Kollegorna
    Det absolut bästa med mitt jobb är kollegorna. Vi har väldigt sällan tråkiga dagar på jobbet och det är för att vi alltid har så roligt med varandra och alltid jobbar med högt i tak. Jag som jobbat på en byrå tidigare uppskattar också väldigt mycket att jobba inhouse och ha ett varumärke i fokus. Att kunna ta projekt från start till mål, göra det helhjärtat och med 100 % fokus uppskattar jag.
  • Samarbetet
    På vår avdelning samarbetar vi också väldigt mycket, så oavsett vad som är mitt ursprungliga uppdrag eller fokusområde så hjälper vi varandra i stora som små projekt, vilket gör att vårt arbete blir väldigt brett och att man får jobba med flera olika saker inom kommunikation. Det tycker jag väldigt mycket om, både för att dagarna går snabbare när de inte ser så likadana ut, men också för att man lär sig så otroligt mycket mer av att jobba på det viset.

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

  • Mitt bästa karriärtips är att våga tro på dig själv. Är du osäker på om du är kvalificerad nog för ett jobb? Sök det ändå, och våga tro på dina kunskaper och erfarenheter. Det är större chans att personen mitt emot på anställningsintervjun kommer tro på att du platsar, om du också gör det.
  • Mitt andra tips är att omge dig med personer som är kunnigare och har mer erfarenhet än dig, då kommer du att lära dig och utvecklas massor, VARJE DAG.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– GÖR DET! Oavsett om du idag jobbar som skribent, designer, kommunikatör eller med sociala medier så är denna kurs så bra att ha på ditt CV. Dessutom går väldigt många ben inom kommunikation ihop med varandra. Du blir bättre på "ditt" håll om du kan mer om de andra benen. Och internet förändras HELA tiden, så det gäller att hålla sig uppdaterad.