”Det är en välkomnande och hjälpsam atmosfär på kursen Illustration”

Victoria Levin är illustratör och berättar här om sitt jobb och om distanskursen Illustration som hon läste hösten 2020. Hon berättar också varför Berghs var ett givet val.

Hej Victoria! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag är illustratör och har utbildningsbakgrund från HDK (Högskolan för design och konsthantverk). Tidigare har jag bland annat arbetat som lärare på gymnasiet och lekterapeut på barnsjukhus. 2018 fick jag möjligheten att jobba på ett museum, vilket ledde till en efterfrågan inom fotografering och olika illustrationsuppdrag. Jag bor med min familj i Trollhättan, så en distanskurs var ett måste för mig.

Vilken kurs läste du hos oss?

– Under hösten 2020 gick jag Illustration för Annika Sköld. Något av det bästa jag gjort på många år!

Vad härligt att höra! Vad var det som fick dig att välja just denna?

– Till och från har jag kikat på de olika kurser och program som finns på Berghs. Att lära mig ny kunskap inspirerar mig och jag kände att viss kunskap inom yrket saknades. Till exempel att ställa korrekt offert, animera, illustrera till artiklar och diskutera illustration med andra. Jag hade ett bra tillfälle att kunna lägga fullt fokus på en kurs, vilket var avgörande för att jag sökte just då. Även om kursen kan utföras på deltid ville jag lägga heltid för att få ut så mycket som möjligt. Jag visste att Berghs håller hög kvalitet och professionalitet genom alla utbildningar, så det var egentligen en fråga om när snarare än om.

Berätta något om hur ni jobbade under kursveckorna!

– Kursen är sinnrikt upplagd genom att var och en arbetar där man står, man kan vara nybörjare såväl som erfaren. Efter några veckor märktes det att vi vågade ventilera framgångar och motgångar med varandra, det var en väldigt fin grupp människor. Att illustrera är en sensitiv handling, man skapar något från ord till bild. Det är en transformation där många komponenter är inblandade. Man använder ett annat språk på något vis, lite som en tolk som omvandlar ett språk till ett annat, fast med sin egen dialekt. Balansen mellan den förståelsen och med en gedigen struktur på själva producerandet leder fram till roliga och oväntade resultat.

Vad har du fått med dig?

– Utöver teknik, inspiration och uppdragsträning har jag fått med mig vikten av att lita på min intuition. Att värdesätta idégenerering och att vila i arbetsprocessens olika moment. Genom regelbunden feedback från Annika och kurskamraterna ihop med egen reflektion varje vecka fick man syn på sig själv.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Något av det roligaste jag vet är att arbeta med att skapa ett visuellt material till ord och text. Jag arbetar fem dagar i veckan, åtta till fem och mycket intensivt under uppdrag. Det passar mig bra. Beroende på uppdrag innehåller arbetet mer eller mindre feedback, allt från diskussion varje dag till två, tre avstämningar. Jag har haft projekt på en veckas tid upp till nästan ett år. När det sker under lång tid, finns en illustrationsstil med länge. Men jag rör mig fritt mellan material och tillsammans med kunden anpassas arbetet efter behov och önskemål. Ibland behövs en ritad eller målad känsla, ibland är detaljer viktiga, andra gånger är lekfullhet och enkelhet i centrum. Det bästa är just att det varierar på det sättet!

Har ditt arbete ändrats under Coronapandemin?

– Sedan 2020 har sättet att träffas ändrats. Det är inte några fysiska möten, vilket leder till att det platsspecifika arbetet går lite förlorat. Att vara på en plats och känna in dess kontext är viktigt i bildskapandet, men inte avgörande. Att hantera kommunikation via nätet fungerar bra och eftersom arbetet är visuellt är det relativt lätt att diskutera olika exempel ändå. Jag har inte drabbats extra av inställda projekt och den pågående utställningen är stängd precis som på alla museer. Man får passa på att gå en bra utbildning eller jobba mer med egna projekt under tiden.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet?

– Den största inspirationen eller igångsättare är när någon berättar om en upplevelse, händelse eller om fakta. Då ser jag bildsekvenser framför mig. Men det är en konst att balansera intryck med arbete. Det är viktigt, roligt och självklart att hålla sig uppdaterad inom samtida illustration, studera tekniker, analysera idéer. Det är minst lika viktigt att skapa fria zoner. Så att man kan gå inåt och hämta. Problemet idag är inte bristen på inspiration och idéer, tvärtom. Den allra största och mest outtömliga källan är ens inre lekfulla barn-sida. Halkar du av spåret så kan du alltid hitta hem dit! Det var något jag upptäckte under förskollärarutbildningen som ung och det har funnits med sedan dess; att behålla barnet inom oss – fast vi växer upp.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna utbildning?

– Se till att kunna avsätta mycket tid och engagemang, ha uppdaterat arbetsmaterial (dator, scanner, mjukvara etc). Uppmuntra varandras arbeten varje vecka i feedbacken, delta i zoommötena. Var aktiv med din egen självreflektion varje vecka och fråga när du inte förstår eller känner dig osäker. Passa på att testa att bryta lite med ditt manér för att lära ny teknik eller fördjupa. Det är en välkomnande och hjälpsam atmosfär på kursen Illustration!

Foto och illustrationer: Victoria Levin

Här kan du se Victorias portfolio och hitta svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.