En ARU har förmågan att undvika dyra misstag och konflikter

Cecilia Torelm Tornberg arbetar som advokat på firman MarLaw AB och är ansvarig för distanskursen ARU - Ansvarig Reklamutgivare, samt dagkursen med samma namn. Kunskap kring lag och rätt kommer väl till hands för personer inom kommunikationsbranschen, inte minst för att det är en kvalitetssäkring att kunna ta ansvar - både lagligt och etiskt. Har du koll på kommunikationsjuridiken?

Hej Cecilia! Vad innebär det att läsa kursen Ansvarig Reklamutgivare som du leder som distanskurs och dagkurs på Berghs?

Det innebär att man läser en juridisk utbildning som omfattar de viktigaste rättsområdena inom kommunikationsjuridik. ARU är en kvalitetssäkring för att du som jobbar inom kommunikation ska kunna ta det legala, etiska och avtalsrättsliga ansvar som krävs. ARU-kompetensen är också numera ett krav för medlemskap i Sveriges kommunikationsbyråer!

På vilket sätt skiljer sig ARU-kursen från övriga kurser som erbjuds på Berghs?

För det första så är det en juridisk kurs som handlar om den legala och etiska spelplanen för kommunikation. Den handlar om att lära sig ta ett juridiskt ansvar i praktiken när man arbetar med marknads­kommunikation. Efter kursen krävs även att deltagarna passerar en skriftlig tentamen innan de kan bli certifierade ARU.

Vad är det viktigaste man tar med sig från kursen?

En magkänsla för vad som är rätt och fel! Det kan hjälpa till att undvika kostsamma misstag vid reklamproduktion.

Kan du ge några situationer när exempelvis varumärkesrätt kan vara bra att känna till?

Det är bra att ha kunskap om i samband med framtagning av ett produktnamn eller logotyp. Då behövs ytterligare kunskap som inte bara rör vad som kommunikativt kan fungera. Det är också viktigt att veta om förslaget kan skyddas och man kan få ensamrätt, eftersom det påverkar värdet av vad man kan leverera. Ett annat exempel är i sociala medier. Det är viktigt att veta hur man till exempel får använda eller jämföra olika produkter och tjänster med varandra när man pratar med sin målgrupp.

Vad kan företag tjäna på att ha kunskap kring dessa frågor?

Att ha kunskap inom kommunikationsjuridik gör att det blir betydligt lättare att undvika dyra misstag! I avtalet så krävs det ofta att man ska leverera marknads­kommunikation som är laglig och etisk korrekt. Om detta i slutändan inte stämmer så har kunden rätt till kompensation från byrån. Detta innebär i värsta fall att en byrå kan gå i konkurs om man inte tar ett legalt ansvar på rätt sätt.

För vem är det viktigt att ha kunskap kring dessa frågor?

Jag tycker att alla som arbetar med marknads­kommunikation ska ha denna kunskap. Särskilt viktigt är det för produktionsledare eller marknadsansvarig som båda har stort ansvar över det arbete som utförs.

Vad tycker du är det roligaste momentet att lära ut?

Jag älskar verkligen detta rättsområde och det är därför en stor förmån att få lära ut en casebaserad juridik som förändras och utvecklas med samhället. Särskilt intressant tycker jag att det är att få lära ut hur juridiken ska tillämpas i nya digitala medier och på sociala plattformar. Det är otroligt givande att genom kursen få träffa och diskutera rättsfrågor med de som skapar framtidens kommunikation. Jag tycker själv att jag har världens bästa jobb!