
ARU - Ansvarig reklamutgivare
- Upphovsrätt och avtalsrätt
- Marknadsföringslagen
- Varumärkesrätt
Att hitta kreativa lösningar som går i linje med strategin är en sak – men att vara säker på att man håller sig inom ramarna för vad som är tillåtet är något helt annat. På den här kursen får du lära dig om marknadsföringslagen, tryckfrihet, etik och annat som en ansvarig reklamutgivare behöver kunna.
15 mar - 4 jun 2024
Startseminarium på plats fysiskt på Berghs 15/3 kl. 12.00-16.00. Tentamen på plats fysiskt på Berghs 2/6 kl. 09.00-12.00. Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas. Lärarledda zoommöten fredagar 10.00-11.00. Inspelade föreläsningar/teman.
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Om kursen
Som producent av marknadskommunikation ansvar du för att föreslagna marknadsföringsåtgärder inte strider mot gällande lagregler, etiska regler eller branschpraxis. För en framgångsrik kommunikation och ett lyckat samarbete med kunden är det viktigt att du känner till vilka rättsliga regler som styr marknadskommunikationen och hur de tillämpas i praktiken. Medlemsföretag i Sveriges Kommunikationsbyråer skall ha minst en medarbetare som är ARU, ansvarig reklamutgivare. Att byrån har en person anställd med aktuell och uppdaterad ARU-kompetens är också ett krav enligt branschens rekommendationer för samarbete mellan reklamproducent och reklamköpare, framtagna i samförstånd mellan Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer.
Den här kursen ger dig praktisk vägledning om den juridiska spelplanen som gäller för all form av marknadskommunikation i olika medier. Utbildningen är case-baserad och inriktad på hur din kommunikationsbyrå ska arbeta med juridiska frågor vid produktion av marknadskommunikation. Kursen riktar sig till produktionsledare, projektledare och ledning på kommunikationsbyråer, men även till marknadsansvariga på företag och i organisationer.
För medlemsföretag i Sveriges Kommunikationsbyråer krävs att minst en medarbetare är ARU, ansvarig reklamutgivare. ARU står för Ansvarig Reklam Utgivare och har funnits sedan 1970 som en garanti för särskild kompetens och kvalitetssäkring när det gäller marknadsföringens juridik och etik”.
Vem är kursen för?
Den här kursen riktar sig främst till produktionsledare, projektledare och ledning på reklambyråer, samt till marknadsansvarige.
Kursansvarig

Cecilia Torelm Tornberg
Advokat, Advokatfirman MarLaw
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande kunskaper.
Skicka också med
40% rabatt på kursavgiften lämnas till Sveriges Kommunikationsbyråers medlemmar. Ange medlemsskap i samband med bekräftelse av din plats.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
36 250 kronor
Studieavgift exkl. moms
29 000 kronor
Tillkommande kostnader
Kurslitteratur/JP Marknadsnet 2 000 kr exkl. moms
Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!
Övrig information
Glöm inte att uppge eventuellt medlemskap i KOMM. i samband med bekräftelse av plats.
JP marknadsnet faktureras separat. För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. Videomöten sker i videoverktyget Zoom. I veckan före kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.
Det här får du
- Marknads- och konkurrensrätt i ett EU-perspektiv
- Juridik och etik i marknadskommunikation
- Tryckfrihet och medierätt
- Marknadsföringslagen i praktisk tillämpning
- Specialregler för vissa varor och tjänster
- Säljfrämjande åtgärder, mutor i marknadsföring
- Prisinformation
- Namn och bild i reklam
- Upphovsrätt och avtalsrätt
- Varumärkesrätt och internetjuridik
- Praktikfallsövningar – så arbetar en ARU
Att läsa en distanskurs på Berghs
- Det är ej lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
- De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
- Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
- Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
- Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
- Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information?
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.
Kontakta oss om du har några frågor!

Tidigare kursdeltagare
”Jag upplevde att kursen var superintressant, speciellt avsnitten om marknadsföring på sociala medier."
