Artiklar

En B2B-varumärkeskampanj på LinkedIn? Ja!

B2B-annonsering är inte längre bara en fråga om att nå rätt beslutsfattare – det handlar om att beröra människor på riktigt. Här delar David Larsson, kursansvarig för Digital spridnings- och kanalstrategi med sig av 5 tips.

Skrivet av Anette Hamel
September 11, 2025

David Larsson är Chief Strategy Officer på Trickle samt lärare för intensivkursen Digital spridnings- och kanalstrategi på Berghs.

Hej David! Vem är du?

– Född i Stockholm, uppvuxen i Kalmar, tillbaka i Stockholm. Trodde jag skulle bli journalist och syssla med tingeltangel men hamnade istället i reklambranschen. Tidigare varit på Internetstiftelsen, TV4 (med bland annat den superbt millennial-kompatibla titeln “YouTube-redaktör”– smaka på den!) innan jag landade på Trickle som andre man in i bolaget. Sitter i ledningsgrupp & arbetar med en drös olika kunder. Hjärtat slår extra hårt för B2B!

Vad är det roligaste med att föreläsa på Berghs?

– Det är alltid en ynnest att få träffa smartare än människor än en själv.

För vem passar din kurs Digital spridnings- och kanalstrategi?

– Den passar dig som arbetar eller ska börja arbeta med att sprida innehåll i digitala kanaler.

Här är 5 tips från David:

  1. B2B-köpare är människor med känslor. B2B-organisationer kommunicerar ofta som "kommun PowerPoints från 1997," men B2B-köp är faktiskt extremt känslomässiga beslut. Folk vill inte göra bort sig, så att aktivera känslor är avgörande.
  2. 95/5-regeln skapar möjligheter. Medan bara 5% av B2B-köpare aktivt är på marknaden vid någon given tidpunkt, så skapar de övriga 95% intryck. Känslomässigt, kreativt innehåll hjälper dig att sticka ut och bli ihågkommen när dessa prospekt väl kommer in i köpcykeln.
  3. Fokusera på fyra nyckelkänslor för B2B. Rikta in dig på irritation (vad som verkligen stör dem), tristess (LinkedIn doom scrolling), glädje (positiv interaktion) och förtroende (minska köpångest). Att optimera innehåll för känslomässiga reaktioner positionerar dig för att bli ihågkommen!
  4. Autenticitet genom thought leadership. Nästa generations B2B-köpare inkluderar influencers i köpbeslut och förlitar sig starkt på sociala medier. Autentiska röster från faktiska thought leaders (inte bara marknadsföring) som delar praktiska insikter och gedigen forskning presterar bättre än generiska företagsbudskap.
  5. Kundlöften driver resultat. B2B-kampanjer med tydliga kundlöften levererar 2,47x bättre varumärkeshälsa och 2,86x bättre marknadsandeltillväxt jämfört med kampanjer utan dem.

B2B-marknadsföring behöver mer emotionell intelligens, autenticitet och tydliga värdepropositioner för att skära igenom bruset och driva verkliga affärsresultat.

Vill du lära dig mer?

Läs mer om kursen Digital spridnings- och kanalstrategi.