Den här artikeln är inaktuell (eller har något år på nacken).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

“Energi är roligare och mer gränslöst än man tror”

Student Lab är tillbaka den 19 november tillsammans med Fortum. Initiativtagaren från Fortum är Filippa Dahlin, online sälj- och marknadskoordinator. Hon har tidigare läst en kvällskurs på Berghs och kände därför att skolan var den ultimata platsen att vända sig till när man behöver en dos av kreativ innovation.

Student Lab vänder sig till både nuvarande och nyexaminerade studenter som läser vid ett universitet eller yrkeshögskola. De studenter som väljs ut får chansen att samarbeta med ett riktigt företag, med riktiga utmaningar – och dessutom ekonomisk ersättning för det.

– Detta är den ultimata utmaningen – att skapa kommunikation kring en produkt som i princip är omöjlig att differentiera på en marknad som idag i stort sett bara handlar om pris, säger Filippa Dahlin.

Filippa Dahlin
Filippa Dahlin.

Kan du berätta lite kort om dig själv och din bakgrund?

– Jag älskar att skriva och uttrycka mig och jag gillar psykologi – dessutom har jag alltid varit en klassisk ”duktig tjej” – så valet föll på ekonomi med inriktning på marknadsföring. Efter en civilekonomexamen på universitetet upptäckte jag att jag behövde något mer på CV:t för att faktiskt sticka ut och få den där marknadsföringsrollen som alla andra duktiga tjejer som pluggat marknadsföring också ville ha. Då hittade jag bland annat en kvällskurs i digital kommunikation på Berghs. Jag läste två kvällar i veckan under hela höstterminen, med fokus på hur företag använder social media och andra digitala verktyg i sin kommunikation. Efter den terminen landade jag mitt första riktiga jobb som digital marknadsförare på Fortum.

Vad tog du med dig från kursen som du kan använda i ditt nuvarande arbete?

– Jag tror att jag främst tog med mig insikter om det digitala medielandskapet sett ur ett företagsperspektiv. Vilket var sjukt nyttigt! Eftersom det var så blandat folk – alltifrån vi som kom direkt från skolan till de som jobbat med marknadsföring i 20 år och ville ta del av ”det nya tänket” – fick man insikter man kanske inte får på universitetet. Förutom det vill jag gärna tro att det var en väldigt bra start inför mitt yrkesliv inom digital marknadsföring, så det var en investering jag inte ångrar.

Jag förstår det som att Fortum behöver hjälp med att nå ut och driva engagemang för sitt budskap. Kan du berätta lite mer om det?

– Det är faktiskt en väldigt spännande tid som Fortum står inför. För det första är hela visionen och varumärkesplattformen ny – vi satsar allt på förnybart, innovation och cirkulärtänk – med en ny slogan; ”Join the change”. Vi vet alla att framtiden knappast kommer behöva mindre energi – därför måste vi alla engagera oss, inte bara energiproducenterna. Men man engagerar inte människor så himla mycket genom att bara prata energislag och produktion – som Fortum gjort tidigare – vi måste närma oss ämnena på andra sätt, kanske till och med ta roliga, oväntade omvägar.

Vad fick dig att kontakta Berghs för ett samarbete? Och hur kommer det sig att ni valde att ha ett Student Lab?

– Jag tyckte att Fortum behövde en idéinjektion för att hjälpa oss på traven mot det nya sättet att uttrycka sig. Vi behöver input från den riktiga världen om vi nu vill vara en del av den. Man kan bli hemmablind i ett företag på samma sätt som i sitt eget vardagsrum och det tycker jag att man ska försöka motverka, därför kontaktade jag Berghs. Konceptet Student Lab där studenter förs samman och dessutom får något i utbyte själva i form av grejor till portfolion och ersättning – och vi som företag får ta del av deras idéer – känns oslagbart.

Vad hoppas du att Fortums Student Lab ska leda till?

– Massa nya grejor att bygga vidare på i vår kommunikation! Saker som vi kan använda i social media, saker som vi kan göra kampanjer på – fantasin sätter gränserna. En nyckelfråga blir att hitta ämnen som är relevanta för Fortum men som ändå är tillräckligt långt ifrån energi för att engagera människor.

Om du får säga det med egna ord – varför ska man söka till ert Student Lab?

– För att energi är så mycket roligare än vad man någonsin kan tänka sig och definitivt mer gränslöst än vad man tror! Och för att man som student får vara med och påverka på riktigt – landar vi i något bra på Student Lab så kommer vi att köra på det.