Examensprojektets sluttamp – vägen till lösningen

Under Berghs examensprojekt 2022 har vi fått följa sju heltidsstudenter som, på uppdrag av mäklarfirman Widerlöv, har stått inför utmaningen att differentiera företaget från konkurrenter och driva associationer som går i linje med företagets värdeord: engagemang, överträffa förväntningar och innovation. I artikelseriens tredje och sista del har vi kommit fram till projektets slutdestination - lösningen.

Skrivet av Respina Gholinia
Maj 25, 2022

Arbetsgruppen består av Wilma Ek Thorneus (Strategisk Kommunikation), Irma Landin Lokrantz (Copywriter), Olle Jansson (Public Relations), Charlotte Andersson (Produktionsledning), Ellen Ottenvang Sundén (Communication Design), Edith Nordin (Digital Design & Strategy) och Marcus Stridfält (Growth Marketing).

Sex veckor av intensivt arbete har passerat och examensdagen närmar sig med stormsteg. För att kunna landa i en lyckad lösning var vi länge på jakt efter en relevant insikt som skulle gå i linje med briefen och samtidigt vara grundad i mäklarbranschens verklighet. Vägen dit var allt annat än rak men när vi slutligen hade alla pusselbitar på plats kunde vår lösning växa fram ordentligt. 

Så vad kom vi egentligen fram till då? Jo, vi konstaterade tidigt att mäklaryrket innebär en hård livsstil med mycket stress och press. Det är en livsstil som är allt annat än hållbar och ofta leder till att mäklare hoppar mellan olika företag eller också byter yrke helt och hållet. Det finns en enorm brist på tid för att kunna återhämta sig och att hitta balansen mellan jobb och fritid är ingen enkel uppgift i en bransch som styrs av konkurrens. Målgruppen tenderar istället att resa till andra sidan jorden för att kunna återhämta sig och känna sig ledig “på riktigt”, något som inte heller är hållbart i längden. 

Widerlöv är dock medvetna om problemet och jobbar aktivt för en mer hållbar livsstil. Med hjälp av assistenter, callcenter, fotografer och stylister blir arbetstiden på Widerlöv mer effektiv, vilket även skapar utrymme för mer tid över till annat.

Utifrån det identifierade behovet av återhämtning samt Widerlövs värderingar landade vi i följande insikt: tid är det mest värdefulla vi har, men egentid är ren lyx. Ur insikten växte också vårt koncept fram; Slösa tid på egentid.

Med konceptet vill vi ta vara på Widerlövs mjuka värden och på ett humoristiskt sätt lyfta det som är värdefullt för både Widerlöv och nya potentiella arbetstagare. Att vara mäklare på Widerlöv innebär en helt annan typ av livsstil – en hållbar livsstil där det finns tid och utrymme för att leva sitt liv.

Vi började skissa på uttag och försökte visualisera hur en mäklares egentid skulle kunna se ut. Med en kamera i handen gav vi oss sedan ut för att skapa material som reflekterar konceptets budskap. Resultatet blev en humoristisk kampanj där vi leker med kontraster genom att placera en stereotyp mäklare i en avslappnad miljö. 

Projektets sista vecka gick sedan ut på att sammanställa och visualisera vår lösning inför slutpresentationen. Den kompletta lösningen kom till slut att bestå av:

  • digital annonsering (Facebook/Instagram och LinkedIn)
  • printannons i tidningen Mäklarvärlden
  • landningssida för kampanjen på Widerlövs hemsida
  • en PR-undersökning där Widerlöv samlar underlag för huruvida mäklare upplever att det råder brist på egentid i vardagen, något som kan vara mycket effektivt för att nå organisk spridning och ge en långvarig effekt.

De sista dagarna svischade förbi och slutligen var det dags för att återvända till Uppsala för att ha slutpresentation hos kunden. Vi var ordentligt taggade på att äntligen få dela vår lösning med Widerlöv och i samma stund som presentationen var över kom tröttheten ikapp oss. Vi kände oss alla helt slut efter ett roligt och händelserikt examensprojekt och var, liksom en utarbetad mäklare, i stort behov av återhämtning. Efter en härlig helg i vårvädret laddar vi nu upp inför Berghs Future Spaces Festival där alla avgångsstudenter kommer att ställa ut sina examensprojekt under två fullspäckade dagar. Vi ses väl där?

Anmäl dig till Berghs Future Spaces Festival 31/5-1/6 här!

PS. Du vet väl om att du fortfarande kan söka in till våra ettåriga program och vårt internationella program Berghs Bachelor? Välkommen med din ansökan senast 15/6. Läs mer om våra program här!