Studenternas examensprojekt fortsätter – dags för idégenerering!

Det här är den andra delen i artikelserien om Berghs examensprojekt 2022. Här får vi följa sju heltidsstudenter som, på uppdrag av mäklarfirman Widerlöv, står inför utmaningen att differentiera företaget från konkurrenter och driva associationer som går i linje med företagets värdeord: engagemang, överträffa förväntningar och innovation.

Skrivet av Berghs School of Communication
Maj 16, 2022

Arbetsgruppen består av Wilma Ek Thorneus (Strategisk Kommunikation), Olle Jansson (Public Relations), Marcus Stridfält (Growth Marketing), Irma Landin Lokrantz (Copywriter), Ellen Ottenvang Sundén (Communication Design), Edith Nordin (Digital Design & Strategy) och Charlotte Andersson (Produktionsledning).

Våren står i full blom, tiden rusar iväg och nu är vi nu halvvägs in i projektet. Efter ett gediget insiktsarbete och en godkänd debrief, som du kan läsa mer om här, var det äntligen dags för nästa fas – idégenerering.

Innan vi började själva idéarbetet stod ett efterlängtat kundmöte på agendan. Vi hoppade på tåget till Uppsala för en fullspäckad eftermiddag på Widerlövs huvudkontor. Under mötet delade vi med oss av våra insikter och tankar samt höll en öppen dialog med kunden för att kunna skapa en gemensam vision. Efter ett innehållsrikt och givande möte (samt lite sightseeing) lämnade vi Uppsala fyllda av förväntan inför vår första idégenerering.

Idéfasen är en utforskande del i projektet som kräver både mod och tålamod. Det förutsätter att gruppen har en bra kommunikation och en tillåtande atmosfär med högt i tak – något som vi har hårdtränats i under vår tid på Berghs. Det finns olika sätt att idégenerera på och ibland får man pröva sig fram för att hitta det som passar bäst för gruppen.

För ett mer effektivt arbetssätt kan man förslagsvis använda sig av en modell med tydliga ramar och med ett konkret syfte – ett upplägg som vi faktiskt använde oss av under vår inledande workshop. Syftet var att kicka igång idéarbetet och bli varma i kläderna, det kan nämligen bli lite kallt i vissa lektionssalar här på Berghs. Under den två timmars innehållsrika sessionen lyckades vi lösgöra våra kreativa förmågor och tillät oss själva att tänka högt som lågt. Det som började med en enkel post-it-lapp resulterade snart i ett flöde av kreativa idéer. 

Edith Nordin (Digital Design & Strategy) och Charlotte Andersson (Produktionsledning) 

Som tidigare nämnt, så finns det såklart andra sätt att idégenerera på än att facilitera en workshop, exempelvis genom ett gammalt hederligt samtal där gruppen pratar mer fritt och utvecklar idéerna tillsammans. Då kan man bygga på varandras idéer, dela med sig av inspiration och genom samtalet försöka hitta kärnan och vitlöken. Hur konceptet kan gestaltas visuellt och vilken känsla man får av det. Det är roligt och kreativt att dela med sig av inspiration och spinna vidare på andras idéer tillsammans högt och lågt. 

Efter en välförtjänt helg där vi kunde pausa från vårt kreativa flöde fortsatte vi våra diskussioner. Med ny energi och nya perspektiv fortsatte vi att utveckla idéspåren och kunde snart börja smalna av idéerna ytterligare. Vårt arbete mynnade tillslut ut i ett övergripande tema; tid – det mest värdefulla vi har.

Nu laddar vi upp inför slutspurten med fullt fokus på att konkretisera och visualisera konceptet. Då vi inte vill avslöja för mycket redan nu väljer vi att avrunda här. Håll istället utkik efter nästa artikel för att ta del av vår lösning!

Skrivet av: Edith Nordin (Digital Design & Strategy) och Charlotte Andersson (Produktionsledning)

PS. Du vet väl om att du fortfarande kan söka in till våra ettåriga program och vårt internationella program Berghs Bachelor? Välkommen med din ansökan senast 15/6. Läs mer om våra program här!