Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Fokus på digitala lösningar för en bättre värld i årets One Show - Young Ones

newyork

Under One Shows studentkategori Young Ones kunde en tematik synas i teman som "millennnials som peace builders", kvinnors rättigheter, flyktingkriser och människor som lever i utanförskap. Berghs studenter Emelie Svensson, Eveliina Koskela och Filippa Keerberg tar en titt på den nya generationens hjärtefrågor.

Den 9 maj i New York kunde vi se de vinnande bidragen i den internationella studenttävlingen One Show – Young Ones. Bidrag som pekar mot en digital framtid och den nya generationens hjärtefrågor. Sex grupper från Berghs School of Communication åkte och tog emot var sitt pris.

Den internationella reklam- och kommunikationstävlingen för studenter One Show - Young Ones har funnits i över 30 år och arrangeras av organisationen The One Club. Tävlingen har tre briefer som elever från hela världen får försöka skapa kreativa lösningar på. Totalt skickades fler än 2000 bidrag in i år och av dessa går 35 vidare till final och får pris.

Väl på plats i New York kunde vi se att det fanns några hjärtefrågor som studenter verkade brinna lite mer för. Bland de vinnande bidragen såg vi tre starka teman på lösningarna: kvinnors rättigheter, flyktingkrisen och människor som lever i utanförskap. Exempel på två bidrag som kammade hem guld är ”The boardroom collection” från Berghs som fokuserar på kvinnors jämställdhet och ”Amnesty Name Swap” från Miami Ad School vars lösning uppmärksammar fängslade journalister vilka mer eller mindre glömts bort.

Under prisceremonin höll Julia Roig från organisationen Partners Global tal där hon lyfte samtliga bidrag och menade på att alla kan vara ”peace builders”. Vår generation löser problem genom våra vardagliga sysslor och digitala verktyg. Detta var något som var väldigt tydligt i alla de vinnande bidragen, då nästan alla var digitala lösningar. Många av lösningarna riktade sig även till en yngre generation – så kallade millennnials.

Från de tal som hölls på prisceremonin ser vi att många byråer och företag ser värdet av att ta in studenters idéer. Känslan av att vara i New York var hoppfull och inspirerande då vi såg att många av de fantastiska och nyskapade lösningar är fullt genomförbara idag. Vi kom hem med mycket ny energi och med en tro om att även vi som studenter har stor möjlighet att påverka och förändra världen till det bättre.

Emelie Svensson, Eveliina Koskela och Filippa Keerberg