Förra årets Future Lions-vinnare spanar i Cannes

Vinnarna av Future Lions 2021 reste till Cannes Lions festival of Creativity förra veckan för att inspireras och titta på trender. ​​Här är deras spaningar!

Skrivet av Respina Gholinia
Juni 29, 2022

Under förra året stod Lovisa, Henrik, Hedda, Henric och Zackarias som ett av fyra vinnande team under Future Lions – byrånätverket AKQA’s årliga tävling under Cannes Lion där nästa generations kreativa förmågor uppmärksammas och prisas. Prisutdelningen ägde rum online under förra året. Men i år var festivalen tillbaka i sin fysiska form och gruppen fick möjlighet att åka ner för Berghs räkning och uppleva festivalens evenemang, talks och möten.  

With Sweden from love
Okej, vilka svenska case vinner i Cannes? Jo, ofta case som lyfter det svenska på något sätt. Tidigare har vi haft The Swedish Number, Curators of Sweden, och nu senast Discover The Originals och  Eat A Swede. Vad beror detta på? En gissning är att världen i allmänhet gillar Sverige och kanske därför reagerar lite extra på det som är uppenbart svenskt. 

Gen Z – århundradets starkaste varumärke
Och Cannes älskar dem! Paneler och föreläsningar försöker (återigen) att klura ut vem som är Gen Z, egentligen. Men ingen tycks veta. Inte ens Gen Z själva. De är precis som tidigare generationer fast med lite mer prestationsångest, bättre koll på internet och bryr sig bara om äkthet. 

Så alla äldre generationer: Krångla inte till det så mycket, Gen Z är inte en annan art, de talar inte om plattformar och medieval de talar ett till modersmål: Sociala Medier, lär er det bara så löser det sig. (Apropå Gen Z…VR kanske är den enda chansen för gen Z att slappna av och slippa all ångest. En liten stund av avbrott och meditation. Vi tror på VR fortfarande.) 

Netflix – hiss eller diss?
Under festivalen hyllades Netflix en hel del. Till exempel blev företagets marknadschef utsedd till ”entertainment person of the year” och hyllades under tal och seminarier. Samtidigt är Netflix approval rate ganska låg bland konsumenter? Med andra ord har branschen och konsumenten olika syn på Netflix, och i cancel-tiden vi lever i, vem ska man lyssna på? 

Stör mig inte när jag spelar
Under ett seminarium menade Activision/Blizzard på hur framgångsrika gaminglösningar har en sak gemensamt: de stör inte spelaren utan tillför värde till spelupplevelsen. Något som egentligen är självklart med all bra kommunikation. Ofta har lösningarna varit mer av att kasta in sin logga lite här och var i spel och många av årets gaming bidrag i Cannes är stolpe ut. 

Men, här har vi en gamingidé som verkligen funkar, vilket känns kul. Och det borde göras fler sådana här lösningar då det finns mer pengar i gamingbranschen än musik och film tillsammans. 

Utomhus är fortfarande inne
Pandemi till trots tycks utomhusmediet vara något som lever och frodas ordentligt. Den sista masskommunikationen pratas det om under festivalen. Vi ser vinnande utomhus-uttag i  vinnare som Adidas Liquid Billboards och Chillboards men även som kommunikationskanal för oss festivalbesökare, som den här: 

Taggar: