Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Framtiden stavas hållbar copywriting

GottfriedGemzell

Förmågan att veta vad du ska säga, hur du ska säga det och vem du bör rikta dig mot är en nödvändighet om du vill etablera ditt företag idag. Mängden av information och berättelser ökar och våra flöden har aldrig vara så snabba som nu. Enligt Gottfried Gemzell, copywriter, kommer det långsiktiga berättandet att bli allt viktigare framöver.

Skrivet av Berghs School of Communication
Februari 24, 2016

Gottfried Gemzell är copywriter med mångårig erfarenhet både av Berghs och sitt yrke. Som ansvarig för online-kursen Copywriting Online Steg 2 på Berghs vill han understryka vikten av att tänka i termer av “hållbarhet” även när det kommer till berättelser och storytelling.

Hej Gottfried! Vilken anser du vara den största utmaningen för copywriters idag?

Samma utmaning som jag tror alltid har funnits: Att skapa budskap som är angelägna för målgruppen.

Vilka egenskaper och komptenser utmärker en riktigt vass copywriter?
Uthållighet och konsekvens. Förmågan att gestalta ett budskap under lång tid och i många kanaler. Nyfikenhet och en kärlek till att skriva och berätta.

Kan du dela med dig av inspiration och lista några företag som jobbar riktigt bra med sin copywriting idag?

Innocent som säljer juicer och smoothies är intressanta. De har byggt hela sitt varumärke på bra historieberättande och de har en väldigt genomtänkt och väl genomförd tone of voice. Jag gillar också Carlsberg och deras hudvårdserie för män! Snyggt berättat och väldigt oväntat.

Är överlag våldsamt förtjust i varumärken som låter dig mötas av bra text på ställen där man kanske inte direkt väntar sig det. Svensson Jeans har till exempel använt etiketterna i byxorna för fin copy, sådant gillar jag! Klockvarumärket Daniel Wellington är ett skolboksexempel på hur du kan erövra världen med en smart strategi och konsekvent berättande och bra copy i hela flödet från reklamen till själva köpet.

Var hämtar du själv inspiration?
Jag läser och lyssnar på berättelser. Den här tiden är så fantastisk att de bästa historierna bara finns ett knapptryck bort. Och böcker har väl aldrig varit så billiga som nu.

Vill du lära dig mer om Copywriting?

Här hittar du alla våra kurser inom Copywriting!

Se kurser

Framtiden för copywritern – vad ser du i spåkulan framöver?
Den digitala tiden har skapat väldigt goda möjligheter att jobba ihjäl sig för en copy. Det är helt enkelt massor av budskap, berättelser och texter som ska nå ut. Jag tror att fler och fler kommer att jobba inhouse för företag, organisationer och varumärken i framtiden eftersom det är enklare och mer praktiskt att ha en inhousebyrå än att anlita en reklambyrå för den löpande produktionen. Samtidigt kommer det att vara viktigt att anlita utomstående copywriters som kan se på ditt varumärke med en utomståendes blick.

Det långsiktiga berättandet kommer att bli allt viktigare. Budskapet och hur det gestaltas måste hålla över tid men också genom det myller av kanaler som finns. De som behärskar sitt hantverk går en ljus framtid till mötes!