Från Berghs till Manhattan och en kampanj för Google

De träffades redan under introveckan på Berghs och fick ett case som gick ut på att kyrkan skulle skilja sig från gud. Felix Karlsson och Tobias Lindborg fann varandra som team och sedan har det bara gått uppåt. Nu jobbar de tillsammans på reklambyrån Droga5 i New York.

Felix Karlsson och Tobias Lundborg fick nyligen stor uppmärksamhet för att de har varit med och tagit fram kampanjen till Googles nya telefon Pixel. Men hur nådde de dit?

På reklamtävlingen One Show 2015 i New York tilldelades Felix och Tobias Bronze Pencil Winner i kategorin Young One. Representanter från Manhattanbyrån Droga5 gillade det de såg och sökte upp duon som nu jobbar så intensivt att de inte ens hinner köpa stolar. Ändå tog sig Felix och Tobias tid att svara på några frågor via mejl.

Som jag har förstått det träffades ni på Berghs (Felix läste Strategisk Kommunikation & PR och Tobias läste till Art Director). Vilket år tog ni examen?

– Ja precis, vi hamnade i samma grupp under introveckan och gjorde ett case där kyrkan skulle skilja sig från gud. Sen dess har vi inte skilts åt.

Felix: Jag tog examen från Strategisk Kommunikation och PR 2015.
Tobias: Jag hann aldrig ta examen, då Droga5 erbjöd oss jobbet våren i ettan för mig.

 

Kan ni berätta något som ni lärde er på Berghs som ni har tagit med er till Droga5?

T: Att kreativitet går att träna upp. I RAC-klassen (Reklam, Art, Copy, numera AC-klassen) så producerade vi idéer och presentationer hela tiden. Vi fick jobba snabbt och lärde oss att testa idéer, göra ut, göra om och göra rätt. Innan jag började på Berghs hade jag en nog ganska vanlig uppfattning om att människor är eller inte är kreativa. Så är inte fallet.

F: Du får ingenting i livet gratis. Varken en bra idé eller ett fint diplom. Det ligger hårt jobb bakom det mesta. Shout-out till alla som kuggade ARU (Kursen Ansvarig Reklam-utgivare).

 

Var det självklart för Droga5 att anställa er båda som ett team? Arbetar ni alltid tillsammans?

– Ja det var det. Det är inte helt enkelt att hitta en person man jobbar bra med och därför anställer Droga helst kreatörspar så att de slipper just den matchningsprocessen. Alla kreatörer på byrån jobbar med en partner, så vi jobbar alltid tillsammans, men vi jobbar ofta i större arbetsgrupper med fler kreatörspar.

 

Har det varit bra att vara två svenskar som känner varandra i en arbetskultur som kanske är ny för er?

– Att känna varandra på en ny arbetsplats hade med säkerhet varit bra i Sverige också. Med det sagt så har vi inte känt någon chock eller stort behov av att anpassa oss sen vi kom hit, men det har varit en enorm trygghet i att ha varandra när vi inte bara behövde starta upp våra karriärer utan även nya liv.

 

Berätta lite om skillnaden i kultur inom reklam-/kommunikationsvärlden mellan Sverige och USA, vad förväntas av er?

– Svårt att säga eftersom vi inte arbetat på en svensk reklambyrå utöver praktiker. Det förväntas nog en kortare leveranstid här än i Sverige. Även fast det är ett undantag så är det inga konstigheter att få en brief på en fredag som ska vara färdig måndag morgon. Trots att det kan låta konstigt.
Av oss förväntas det att vi ska vara riktigt duktiga, snabbfotade och alltid leverera mot brief. Tillika förväntar vi oss att byrån sedan ska hjälpa oss utvecklas på alla möjliga sätt som kreatörer, samt att driva våra idéer så långt de bara kan.

 

Det stod i Resumé att ni ofta arbetar sena kvällar i ett högt tempo, med snabba puckar och korta deadlines. Hur länge orkar man med det, och vad driver er?

F: Det varierar såklart från person till person, men jag kommer orka så länge jag dagligen får den energi, glädje, kreativitet och samarbetsvilja av våra kollegor här. Att få jobba med både de finaste och bästa människorna i branschen är fantastiskt och min största inspirationskälla.

T: Arbetstempot är generellt sett högt, men det går i perioder, inte helt olikt som på Berghs. Ibland jobbar vi non-stop och ibland går vi hem vid tre. Det som driver mig är att pusha gränserna för vad reklam kan vara och vad den kan påverka. Det är även ambitionen på Droga5 vilket gör att jag får ny energi varje dag.

 

Vilka är era tips till andra svenskar som vill ta sig in i reklamvärlden i USA?

– Praktik är nog den vanligaste vägen in. Svenskar har i regel ett gott rykte i branschen här, men precis som när man söker vilket reklamjobb som helst så gäller det att stå ut med sin ansökan. Om man gör sin research och gör något specifikt för byrån man vill till är chanserna goda. Om man gör ett massutskick blir det nog svårare.

– Förutom praktik är tävlingar en bra väg in. Det gör inte bara att du hamnar i sammanhang där branschmänniskor befinner sig, men det gör det också lättare för byråerna att ta hit dig på ett visum. One Show, Future Lions och D&AD väger tyngst.

 

Hur ser framtidsplanerna ut? Enligt Resumé har ni fler projekt på gång med Google, kan ni säga något om det?

– Vi har fortfarande inga stolar i lägenheten. Det skulle vara kul att äga en stol.