Sista ansökningsdag är 7 april

Strategisk kommunikation

För en strategisk kommunikatör är blicken riktad mot framtiden – du letar alltid efter nya sätt att se på saker. Strategisk kommunikation handlar om att bygga och förvalta varumärkets positionering på marknaden genom att förstå vad som ligger bakom människors beteenden. Vad ska människor tänka och känna när de kommer i kontakt med varumärket? Vi jobbar med att styra varumärket mot affärs- eller kommunikationsmål med hjälp av genomarbetade strategier. Utbildningen innehåller också ämnen som affärsinnovation, projektledning, juridik, copywriting och visuell kommunikation.

Program­information

Ansökning senast:
7 april
Start:
16 augusti
Slut:
3 juni 2022
Pris:
155 000 kronor Finansiera med CSN
Tillkommande kostnader:
Litteratur om max 5 000 kronor inkl. moms

Ladda ner arbetsprover

Fyll i din e-post för att ladda ner arbetsprover

Ansök nu

Om utbildningen

Under ditt år på programmet lär du dig att analysera omvärlden och hur den påverkar och skapar förutsättningar för varumärken. Du tränas praktiskt i att jobba med uppdrag för varumärken i verklighetsnära projekt. Vi jobbar med att förstå affären, definiera problemet och ställer ofta frågan “varför?“ för att kunna skapa effekt genom kommunikation. Under året arbetar vi intensivt med affärsinnovation, research, data, analys och insikter för att kunna jobba fram strategier för varumärken i olika typer av branscher. 

Du bygger upp en grund och vässar ditt sätt att tänka strategiskt och göra kvantitativ och kvalitativ research, för att kunna omvandla din analys till insikter som ligger till grund för kreativa och smarta kommunikationsidéer. Samtidigt utvecklar du din kreativa förmåga när vi jobbar med idéarbete, copywriting och visuell kommunikation. Du lär dig också grunderna i projektledning – hur du tar dig an problem och möjligheter hela vägen från uppstart fram till lösning och genomförande.

Vi håller koll på aktuella och kommande trender för att förstå vad som påverkar hur människor beter sig. Därför jobbar vi ibland väldigt brett och ibland väldigt smalt, och inspireras gärna av psykologi och populärkultur. 

I programmet ingår en praktikperiod och under dessa veckor kommer du att lära dig ännu mer om vad strategisk kommunikation innebär och vilken typ av roll och arbetsplats som passar dig i framtiden. 

Efter genomförd utbildning utfärdas diplom samt examensbevis med delbetyg.

”Studenter från Berghs har förståelse för bra kommunikation."
FridaBerg
Frida Berg, Nordic Communications Director at Spotify; strategic communications, brand & crisis

Programmet innehåller

  • Affärsinnovation
  • Varumärkesstrategi
  • Strategiskt analysarbete
  • Kanalstrategi
  • Copywriting och visuell kommunikation
  • Strategisk projektledning
  • Strategi och planning
  • Juridik
  • Argumentation och retorik
  • Lärande i Arbete (praktik)
  • Samverkansprojekt med studenter från andra program på skolan

Efter genomförd utbildning utfärdas diplom samt examensbevis med delbetyg.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.

Skicka med

1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande.
2. CV.
3. Fullständigt arbetsprov enligt instruktioner.

Vad kostar programmet?

Studieavgift inkl. moms
155 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
155 000 kronor

Finansiera med CSN

Tillkommande kostnader

Litteratur om max 5 000 kronor inkl. moms

Program­information

Ansökning senast:
7 april
Start:
16 augusti
Slut:
3 juni 2022
Pris:
155 000 kronor Finansiera med CSN
Tillkommande kostnader:
Litteratur om max 5 000 kronor inkl. moms

Ladda ner arbetsprover

Fyll i din e-post för att ladda ner arbetsprover

Ansök nu

Vad innebär jobbet efter examen?

Som strategisk kommunikatör arbetar du med att bygga och förvalta varumärkets positionering på marknaden. Du jobbar fram strategier med hjälp av research som ditt främsta verktyg. Du grundar ditt strategiska arbete i data, insikter och omvärldsanalyser och styr varumärket mot affärs- eller kommunikationsmål. Oavsett om du jobbar med långsiktigt varumärkesarbete eller kortare kampanjer ser du till att hålla den strategiska riktningen. 

Efter examen kan du till exempel jobba som strategisk kommunikatör, planner, brand manager, projektledare eller brand strategist på reklambyrå, produktionsbolag, inhousebyrå, PR-byrå, marknadsavdelning eller startups – inom en mängd olika branscher.

Vem borde söka?

Du är både analytisk och kreativt lagd. Du har lätt för att växla mellan olika perspektiv för att se helheten högt ovanifrån och detaljerna på millimeternivå. Omvärlden inspirerar dig dagligen vare sig det gäller kultur, teknik eller ekonomi. Du söker ständigt ny information och kunskap att dela med din omgivning!

Programansvarig

Rosalin Gustafsson är programansvarig för heltidsprogrammen Strategisk kommunikation och Public Relations. Hon har tidigare arbetat med strategi, PR och projektledning på Jung Relations, Edelman Deportivo, House of Radon och på en välgörenhetsorganisation i New York. Rosalin inspireras av människor på tunnelbanor och flygplatser och tycker att årets höjdpunkt är när Superbowl-reklamerna släpps.  

Frågor om programmet?

Inga frågor är dumma frågor! Välkommen att fråga oss i chatten här nedan eller sök ditt svar i vår FAQ.
Till FAQ

Så ansöker du till Berghs heltidsprogram

Läs mer
  1. 1. 
    Ladda ner ditt arbetsprov
  2. 2. 
    Paketera din ansökan
  3. 3. 
    Skicka in
  4. 4. 
    Din ansökan behandlas
  5. 5. 
    Antagningsbesked