marknadskommu

Strategisk kommunikation

För en strategisk kommunikatör är blicken riktad mot den spännande framtiden – du letar alltid efter nya och värdeskapande sätt att kommunicera idéer samtidigt som du förvaltar varumärken. Under ett år på programmet arbetar du med mixen av omvärldsanalys, beteendeanalys, effektiv marknadsföring och kreativa metoder för att bli den vassaste eggen i strategilådan.

Om utbildningen

Under ditt år på programmet lär du dig att förvandla kunskap till kreation och hitta idéerna som sticker ut i dagens digitala brus. Du arbetar intensivt med research, affärsmål, marknadsinsikter, beteendevetenskap och omvärldsanalys. Du vässar din talang i att smälta samman affärsmål, insikter, kreativt arbete och till strategier och kommunikativa helhetskoncept som når ända fram till mottagaren – och ännu lite längre!

Efter utbildningen kan du arbeta i en mängd olika roller på en mängd olika sorters byråer. Till exempel som planner, strategisk kommunikatör eller projektledare på en reklambyrå eller en inhouse-avdelning oavsett vilken roll du lockas av tränas du i alla verktyg som krävs för att skapa vass strategi för framtidens kommunikation.

FridaBerg
”Studenter från Berghs har förståelse för bra kommunikation."
Frida Berg, VD och partner – Geelmuyden Kiese

Viktiga datum

Sista ansökningsdag: 18 april
Start: 13 augusti 2018
Slut: 31 maj 2019
Pris: 144 000 kronor Finansiera med CSN
Tillkommande kostnader: Litteratur om max 5 000 kronor inkl. moms

Just nu kan du inte ansöka, vill du bli kontaktad när ansökan öppnar 2019?

E-post
Vad är en strategisk kommunikatör?

Som strategisk kommunikatör arbetar du med att bygga eller förvalta varumärkets positionering på marknaden. Du sätter strategier med hjälp av olika typer av data, insikter, omvärldsanalyser och kreativa metoder för att styra varumärket mot affärs- eller kommunikationsmålen. Vare sig du jobbar med en kampanj, ett längre projekt eller varumärkesutveckling så vet du alltid åt vilken riktning vinden blåser på den strategiska skutan.

Vem borde söka?

Du är lika analytisk som kreativt lagd. Du har lätt att växla mellan olika perspektiv för att se helheten högt ovanifrån och detaljerna på millimeternära håll. Din samtid inspirerar dig dagligen vare sig det gäller kultur, teknik eller politik – du har lätt för dig att skaffa ny kunskap och dela den med din omgivning!

Programansvarig

Rosalin Gustafsson är programansvarig för heltidsprogrammen Strategisk Kommunikation och Public Relations. Hon har ett förflutet inom byråvärlden i Stockholm och har arbetat med kommunikation på en välgörenhetsorganisation i New York. Rosalin inspireras av människor på tunnelbanor och flygplatser.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.

Skicka med

1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande.
2. CV.
3. Fullständigt arbetsprov enligt instruktioner.

Frågor om programmet?

Frågor om programmet?

Inga frågor är dumma frågor! Välkommen att fråga oss i chatten här nedan eller sök dit svar i vår FAQ

Till FAQ

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.

Skicka med

1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande.
2. CV.
3. Fullständigt arbetsprov enligt instruktioner.

Vad kostar programmet?

Studieavgift inkl. moms

144 000 kronor Finansiera med CSN

Studieavgift exkl. moms

144 000 kronor

marknadskommu

Strategisk kommunikation

18 april

Sista ansökningsdag

21 juni

Antagningsbesked

13 augusti

Skolstart