marknadskommu

Strategisk kommunikation

Att arbeta med strategi innebär att du får röra dig i en spännande värld där det är du som lägger grund och förvaltar ett varumärkes position och kommunikation. På den här kursen får du kunskap som behövs för att kunna kombinera ett effektivt strategiskt arbete med ett kreativt sinne.

Om utbildningen

Att vara strategisk som kreatör och kreativ som strateg är förutsättningen för att lyckas i en värld där allt redan är gjort och där relevanta idéer och lösningar är ett måste för att nå fram.

I allt fler fall avgörs framgång på strategibordet eftersom utförandet kan fungera så bra som möjligt.. Strategisk kommunikation förbereder dig för flera olika yrken såsom planner och projektledare i reklam- och mediebranschen, marknadsförare och kommunikatör på företag.

Du tränas i att smälta ihop ett företags affärsmål med marknadsinsikter, omvärldsanalys och beteendevetenskap till en kreativ helhet och riktning, som sedan ska ligga till grund för det fortsatta arbetet med marknadskommunikation.

FridaBerg
”Studenter från Berghs har förståelse för bra kommunikation."
Frida Berg, VD och partner – Geelmuyden Kiese
 

Viktiga datum

Sista ansökningsdag: 20 april
Start: 14 augusti 2017
Slut: 1 juni 2018
Pris: 144 000 kronor Finansiera med CSN
Tillkommande kostnader: Litteratur om max 5 000 kronor inkl. moms
Vad är en strategisk kommunikatör?

Det kommunikationsstrategiska arbetet innebär att du tar en strategisk projektledarroll eller börjar som junior planner. På byrå eller marknadsavdelning sätter du affärsmål i relation till viktiga omvärldsfaktorer för att skapa det underlag och den kreativa riktning som kommunikationen ska utgå ifrån.

Vem borde söka?

Du vill arbeta med strategi och samordning på en marknadsavdelning eller reklambyrå. Du är analytisk och kan sätta idéer i ett sammanhang. Intresse för omvärld, kultur och samtid är goda egenskaper. Du ser hur helheten och detaljerna relaterar till varandra. Du kombinerar ett kreativt sinne med strategisk vision.

Programansvarig

Tor Löwkrantz Waxin har arbetat med kommunikation i över 15 år, som journalist på Sveriges Radio, via musikbranschen, till strategisk rådgivare på PR-byrå. Tor har ansvarat både för strategi och taktisk aktivering i en rad kampanjer, varav några belönats i tävlingar som European Excellence Awards, IPRA och SPINN, och han har en grammis i byrålådan.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.

Skicka med

1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande.
2. CV.
3. Personligt brev (max en A4).
4. Fullständigt arbetsprov enligt instruktioner.

Frågor om programmet?

Frågor om programmet?

Du kan maila våra studenter genom sk@berghs.se och ställa de frågor du har.

Maila studenter

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.

Skicka med

1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande.
2. CV.
3. Personligt brev (max en A4).
4. Fullständigt arbetsprov enligt instruktioner.

Vad kostar programmet?

Studieavgift inkl. moms

144 000 kronor Finansiera med CSN

Studieavgift exkl. moms

144 000 kronor

marknadskommu

Strategisk kommunikation

20 april

Sista ansökningsdag

22 juni

Antagningsbesked

14 augusti

Start