Artiklar

Godis i fokus för Berghs studio

En bit in på 2021 bestämde sig Londonbaserade Malin Olson för att realisera sin idé: ett e-handelsföretag som hon kallar ”Scandic Candy”. Målgruppen är utlandsboende skandinaver med sug efter såväl klassiska som typiska godisfavoriter ”hemifrån” och med möjlighet att mixa sin egen påse!

Hej Malin, berätta lite om ditt företag?

– Idén att starta upp Scandic Candy har sakta vuxit fram, efter alla år som utlandssvensk kopplat till ett stort nätverk med godis-längtande vänner! Startskottet blev när vi gick in i lockdown under pandemin, och begränsningarna som innebar resor hem till något av de skandinaviska länderna. Det finns redan några e-handelsföretag i Storbritannien som säljer ”Pic and Mix”-godis online. Min vision är att ta en ledande position med ett bredare utbud på marknaden i Sverige. 

Hur kommer det sig att det blev just Berghs Studio som du tog hjälp av?

– Jag är ingen kreatör, utan en projektledare och entreprenör. Så för mig var det självklart att ta hjälp för att utforma grafisk identitet och hemsida! Valet föll då på Berghs Studio, delvis då jag redan hade etablerade kontakter på Berghs, men också för att jag själv läst på Berghs. För mig var det viktigt att arbeta med en svensk partner som kunde och förstod min produkt. Konceptet med hur Berghs Studio involverar studenter i delar av arbetet blev också en faktor som jag vägde in.

För det första behövde jag hjälp med att hitta en nischad fotograf, vilket var extra knepigt för oss då vi befann oss i olika länder mitt under en pandemi. Jag kunde på grund av detta inte närvara själv vid fotograferingen, men jag kände mig väldigt trygg med mitt projektteam från Berghs som skötte allt exemplariskt från planering till genomförande. 

Framförallt har projektteamet hållit mig uppdaterad kontinuerligt genom hela projektet. De har varit väldigt hjälpsamma och svarat på alla mina frågor. De har även fått mig att tänka på olika aspekter som jag aldrig hade kommit på själv!


Slutligen, vad är dina bästa tips till andra som vill förverkliga sin affärsidé?

  1. Ta ett litet steg i taget. I början när jag tänkte på mina olika företagsidéer så kändes det för stort, ogripbart, svårt, byråkratiskt och komplicerat. Vissa saker som jag trodde skulle vara så komplicerade som att få licenser för att sälja godis var mycket enklare än jag trodde. Medan andra saker som du inte ens har tänkt på blir svåra och omöjliga att förutspå.
  2. Skriv listor med delmål som du ska göra varje dag! Håll dig till planeringen så att du lever med ditt företagsidé och inte skjuter upp saker till sista minuten.
  3. Prata med folk i ditt sociala nätverk, dela med dig med dina idéer och be om feedback. Det är du som bestämmer i slutändan – det är ditt företag. Men det är alltid bra att få idéer från olika infallsvinklar. 
  4. Var inte rädd för att be om hjälp om sådant som du inte kan. Ingen kan allt!
  5. Bygg nätverk, sök upp och inspireras av andra som gjort liknande resor. Det behöver inte vara från samma bransch, ofta finns samma frågor, tankar och funderingar.
  6. Hitta balans mellan jobb och fritid, ta paus, du kan inte jobba hela tiden. Mina bästa idéer har jag fått utanför kontoret när jag gått på en promenad bollat tankar med en kompis. 

Behöver din organisation hjälp med kommunikation?

Berghs studio löser dina kommunikationsutmaningar med hjälp av världens bästa studenter, med allt från strategi, video, socialt, digitalt och mer.

Läs mer här