Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Growth Marketing tog Stephanie till startup­världen

Stephanie studerade heltidsprogrammet Growth Marketing på Berghs och idag jobbar hon som marknadsansvarig på en startup. Här berättar hon mer om utbildningen och delar med sig av sina bästa tips till dig som vill jobba på ett startup-bolag!

Skrivet av David Lindh
Februari 25, 2019

Hej Stephanie! Vem är du och vad jobbar du med?

– Mitt namn är Stephanie och jag jobbar som Head of Marketing på Skinome Research, ett bolag inom skin-tech med fokus på hudforskning. Min roll innebär att jag har marknads- och kommunikationsansvar, men arbetar även med andra frågor och områden vilket du ofta får göra på en startup. Innan det gick jag Growth Marketing-programmet på Berghs!

Hur hamnade du på Berghs heltidsprogram Growth Marketing?

– Min initiala tanke var att jag ville gå en kvällskurs på Berghs för att bygga på verktygslådan och det var då jag halkade in på programsidan för Growth Marketing. Det som gjorde att jag fastnade för programmet var inte bara att Growth Marketing innehöll varenda del inom marknads­föring som jag ville utöka mina kompetenser inom, utan även att utbildningen låg i framkant. Det fanns inte en enda liknande utbildning i hela Sverige! För en gångs skull var det en utbildning som också hade tagits fram med ett framtidstänk. Jag såg det som en nödvändighet att ha kolla på Growth för att klara framtidens krav för oss marknadsförare.

Vad var det bästa med utbildningen?

– Jag måste säga alla otroligt grymma och spännande föreläsare vi fick träffa som delade med sig av sina erfarenheter och kunskaper! Att få ta del av riktiga case, tester och lärdom de har samlat på sig är ovärderligt jämfört med att enbart läsa om olika teorier. Utöver det fick vi lära oss ett arbetssätt som är nödvändigt för att framgångsrikt arbeta med marknads­föring i framtiden.

Nyfiken på Growth Marketing?

På utbildningen lär du dig att hålla jämn takt med den digitala världen, tänka analytiskt och använda mätbara metoder som får varumärken att växa. Du jobbar initierat mot målgrupperna på webben med smarta verktyg – från SEO och konverteringsoptimering till sociala mediaannonsering och e-postmarknadsföring.

Till programmet

Vem tycker du passar bra som en Growth Marketer?

– Jag tror att de flesta kan passa som en Growth Marketer. Två bra egenskaper för yrket är att ha en nyfikenhet i kombination med en ”doer”-personlighet. Detta för att en Growth Marketer arbetar mycket mer med att testa sig fram i sitt jobb. Andra viktiga egenskaper är tålamod och ett intresse för analys, då du följer dina resultat noggrant och konstant.

Vad är dina bästa tips för den som vill jobba på en startup?

– Gör så mycket research som möjligt om företaget du vill jobba på. Hitta sedan en nyckelperson på bolaget (kanske via LinkedIn) och introducera dig själv. Berätta om varför du brinner för vad de gör och vad du tror att du kan tillföra. Kanske har de något för dig idag, eller kanske dyker det upp något i framtiden och då ligger du möjligtvis top of mind hos dem. Att vara i en startup kan vara otroligt krävande då arbetat kan vara både högt och lågt, du får ta del av ansvarsområden som initialt inte är dina och tempot är högt. För att du ska tycka att det är kul och värt ditt hårda arbete tror jag att en förutsättning är att du brinner för produkten/tjänsten och tror på företagets vision!