Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Gustavs kontaktannons efter USA-valet fick virala vingar

GustavHallen_berghs

Många reagerade starkt när Donald Trump valdes till USA:s nästa president. Gustav Hallén, tidigare Berghs-student, omvandlade sin oro till humor och lade ut en kontaktannons på eBay. Vi har pratat med Gustav om de oväntade virala framgångarna och kring hur livet efter Berghs har varit.

I Gustavs annons på eBay erbjöd han besvikna amerikaner att gifta sig med honom och på så sätt få svenskt visum för den nätta summan av 50 000 dollar (cirka 450 000 svenska kronor). Det började som ett skämt – men annonsen fick snabbt virala vingar och snart kunde man se Gustav i både svenska och internationella medier. Att han lade en så hög summa berodde på att han inte ville att någon skulle lägga budet, samt att han ville göra en poäng av att frihet har ett högt pris. Ingen lade budet innan annonsen togs bort.

Kan du berätta om något eller några starka minnen från din tid på Berghs?

– Jag har två saker som jag tänker på. Dels när Anna Laurin ringde och meddelade att jag kommit in, den glädjen och belöning av sjukt mycket hårt arbete det glömmer man inte. Samt en lektion med Mats Nyberg, då min klass Rac1113 skulle berätta om en erfarenhet och förmedla känslan. Det var helt omtumlande när en hel klass fullkomligt öppnade sig i förtroende för varandra. Vi gick därifrån efter en 6 timmar lång lektion fylld av tårar och skratt. Då insåg jag att reklam inte behöver vara så krångligt. Man ska bara få människor att känna något och då är ens tidigare erfarenheter ovärdeliga. Känslan när allt faller på plats, jag fattade.

Vad har hänt under åren som gått efter att du tog din examen?

– Jag gick ut det tvååriga programmet Reklam-AD 2013 och sedan dess har jag jobbat på byråer under fyra år. Under mitt sista år på Berghs jobbade jag på Hummingbirds vilket var ett grymt komplement till allt på skolan, en fot i trygghet och en i verkligheten. Efter examen har jag jobbat på Family business senare SFB agency. Det har varit en fantastiskt tid och som har gett mig en hel drös av erfarenhet. Det känns nästan dumt att man torde man var ”klar” när man gick ut Berghs, det är man inte, lyckligtvis. Under hela tiden har jag frilansat med egna projekt vid sidan om, som AD men också som fotograf. Till slut kände jag att ”nu jävlar kör jag” och frilansar på heltid, vilket är ett ångestfyllt beslut. Men just nu känns det helt fantastiskt och som början på en resa som jag inte vet hur den ska sluta. Jag hoppas på något bra, haha!

Hur ser de närmaste framtidsplanerna ut?

– Fram till jul frilansar jag med olika startups, volontärarbeten, större varumärken och egna projekt härifrån Stockholm. Jag har så många bollar i luften, stor variation och framför allt frihet. Tänk vad frihet kan göra för ens kreativitet! Jag hade verkligen tröttnat på att gå till ett kontor. Efter jul går flyttlasset till Sydafrika och Kapstaden, där jag kommer att vara i 3–4 månader. Jag ska framför allt surfa, hitta ny inspiration och frilansa. Mitt största fokus kommer att ligga på att skapa content åt några varumärken och jobba mycket med sociala medier, både kreativt och strategiskt. Efter det blir de lite vårskidåkning. Sommaren kommer jag att tillbringa nära havet med en hel del jobb. Det är ungefär så långt jag har kommit, men jobb verkar finnas, så jag blir förhoppningsvis inte hemlös.

Hur kände du när valresultatet stod klart?

– På ett övergripande plan kändes det mindre förvånande. Det känns som om trenden i världen sprider sig mer och mer. Vilket känns tråkigt. Men just nu känns debatten angående en politisk elit intressant, och det var hela tanken med inlägget. Att byta taktik; genom att dumförklara folk kommer världen aldrig att hitta en lösning. Jag tror tyvärr att Sverige är på väg på samma håll och vi har två år på oss att ändra på det.

– På ett personligt plan känns det bara jättesorgligt. Speciellt för mig är förnekelse av klimatförändringarna otroligt skrämmande. Där är tiden på väg att rinna ut och detta känns som ett steg 50 år bakåt i tiden.

Gustav Halléns annons på eBay.
Gustavs annons på eBay.

Jag förstår utifrån intervjuerna att du var ganska impulsiv när du lade in annonsen på eBay, och att du satte ett så högt bud för att ingen skulle buda. Jag läste också att det var ett ställningstagande för att visa att priset för frihet är högt. Finns det något mer du vill tillägga eller korrigera om detta?

– Jag tror till priset kan vara en av faktorerna till att det fick spridning, men från min sida var det som sagt en försäkring. Jag tror eller kanske mer hoppas att det gav annonsen någon form av kontext och ifrågasättande av den image som Sverige fortfarande har i världen. Men som sagt, det var en spontan reaktion på all skit folk skrev på Facebook. Vi har dumförklarat SD-väljare här i landet i år och det tar bara landet till det sämre. Att människor här hemma då dumförklarar amerikanska medborgare och ifrågasätter hur man kan rösta på Trump, undrar man ju självklart vad världen säger om Sverige om två år?

Efter Examen - så gick det sen!

De lever helt olika liv idag, men de har alla den gemensamma nämnaren att de en dag beslutade sig för att söka till Berghs. I den här artikelserien tittar vi närmare på Berghs alumnistudenter.

Läs fler berättelser här

Vad hade du gjort om någon lagt budet?

– Bitit i de sura äpplet och kört så klart. Haha, nej rå, jag tror att det var en extremt liten chans att de skulle ha hänt. Det var en liten lättnad när CNN kontaktade eBay så annonsen togs bort på grund av brott mot deras regler. Jag har dock fått några roliga förfrågningar från olika kanaler, så vi får se vad som händer. Haha!

Kan du berätta lite om det som sedan hände – vad kände du när du såg att folk började sprida annonsen?

– Det tog ungefär en timme, sedan ringde Aftonbladet, och efter det Elle, Nyheter24, och engelska och tyska medier. Och sen då CNN. En kul parentes är att FOX också har lagt upp det, vilket känns konstigt med tanke på deras politiska inriktning.

– Först kändes de bara overkligt, det var ju menat för kompisar på FB som känner mig och förstår ironin. Intressant vad sociala medier kan bidra med till världen. Det är oklart om annonsen i slutändan gjorde nån skillnad, men den bjöd nog på ett leende hos några människor (fler än som var tänkt) under en mörk dag.

Eftersom du är utbildad inom kommunikation skulle det också vara intressant att höra hur den fortsatta kommunikationen såg ut och vad du tänkte när CNN hörde av sig?

– Egentligen sköttes allt av sig själv, det fanns ingen bakomliggande strategi eller planer. Alla beslut togs spontant och det är en personlig lärdom mot alla pr-strategier med mera, som man brukar gömma sig bakom i vanliga fall. I övrigt gäller det nog bara att själv hålla i taktpinnen och inte glömma bort varför jag delade inlägget. Där tror jag min bakgrund har kommit till stor hjälp, jag vet hur jag ska bete mig i olika situationer, jag analyserar erbjudanden, och så vidare. För mig personligen var det viktigt att bibehålla seriositeten.

– När CNN ringde kändes kändes de otroligt underligt. Svårt att förstå. Att skypa i direktsändning med CNN var rätt långt utanför komfortzoonen och medförde en rätt hög puls. Ni vet när man bara ser klippet av hon som spyr i direktsändning. Typ så kändes det.

Hur kan man som marknadsförare göra skillnad med kommunikation tycker du?

– Jag skulle snarare säga att alla människor har chansen att göra skillnad, bara man gör något. De är tyvärr alldeles för lätt att gnälla och skylla på andra. Man behöver göra något aktuellt och stå ut i mängden, kanske då sprida glädje i stället för hat. Allt handlar om timing. Framför allt tror jag på en naturlig reaktion, man förlorar tid om man planerar och försöker vara smart. Den trend jag personligen tror mest på just nu i världen är autenticitet. Utförandet måste kännas äkta. Det gäller att skapa content utifrån och in och inte tvärtom.

– Det fina med allt detta är historierna jag får av människor som hör av sig. Vissa tackar för att jag förgyllde deras dag när allt kändes mörkt, medan vissa var upprörda eller arga. Men när jag förklarar avsikten och tar mig mig tid att bemöta dem brukar de för det mesta ändra åsikt. Det sorgligaste är att många människor verkligen är rädda. De reaktionerna är de värsta att få. Det känns att man är en dum svensk vars största problem är att inte ha pengar till fredagsmyset eller att inte kunna ta sig hem från jobbet för det snöar. Som att man driver med deras extremt mycket jobbigare verklighet. Vi har det fortfarande ofattbart bra i de här landet, det måste vi använda till att hjälpa andra. Så jag lämnar gladeligen över taktpinnen till alla härliga Berghsare att göra något. Gå ut och sprid lite glädje nu! Själv ska jag börja klura på nästa grej som man kan göra. Det blir definitivt något gällande klimatet