Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Här är Berghs nya visuella identitet

Nytt år, ny adress, ny identitet. Under våren 2020 inleddes ett samarbete med designbyrån Kurppa Hosk i syfte att modernisera Berghs varumärkesuttryck. Med briefen om att hitta balansen i att bevara skolans historia och samtidigt skapa nytt, är nu Berghs nya identitet äntligen klar. Här berättar Christopher Waldekrantz, marknadschef på Berghs och Kurppa Hosk mer om processen och resultatet.

Skrivet av David Lindh
Februari 8, 2021

I våras bjöd Berghs in till pitch för ett uppdrag fokuserat på att uppdatera den visuella identiteten som i slutet av 1990-talet skapades av reklam- och designprofilen Lars Hall. Identiteten togs då fram i syfte att ge Berghs en stärkt professionell och internationell profil med ett större fokus på kommunikation och mindre fokus på enbart reklam och design. Skälet till uppdateringen är nu istället behovet av ökad dynamik och skapa bättre möjligheter till digitala uttag. I pitchförfarandet var det viktigt att det var en byrå Berghs på något sätt har en relation till, och som förstod balansen mellan att bevara och skapa nytt. 

- Valet föll på Kurppa Hosk då de i själva pitchpresentationen bäst motsvarade våra ambitioner och föreställningar om hur Berghs ser ut. De har hanterat denna avvägning på ett bra sätt. Identiteten är både mer edgy och modern, men samtidigt sann mot Berghs visuella arv. Deras koncept tog utgångspunkt i tanken kring "the space in between" som handlar om tomrummet från det ögonblick att kommunikation lämnar avsändaren och innan mottagaren reagerar. Det är i det tomrummet som all magi sker. På Berghs pågår ett evigt undersökande i just det tomrummet, berättar Christopher Waldekrantz, marknadschef på Berghs.

Att få förtroendet att bidra till att visuellt tolka det framtida Berghs har varit mycket hedrande och spännande, menar Thomas Kurppa, medgrundare och Creative Director på Kurppa Hosk.

- Berghs har ända sedan 40-talet varit en central aktör inom svensk kommunikation, och är närmast att betrakta som en kreativ institution. Många från vår egen personal har tagit sina första steg på skolan, och uppdraget har sedan start engagerat hela byrån. Vi har försökt utmana och modernisera utan att förlora kontakt med historien – ett Berghs där innovation och tradition kan mötas och skapa en viktig plattform för framtidens kommunikatörer. Nya digitala krav och en önskan om en större flexibilitet gav oss tydliga utgångspunkter i vårt arbete. Vi var också tidigt överens om att Berghs visuella identitet måste kunna omfamna samtiden utan att riskera förmågan att klara framtiden, förklarar Thomas.

I utvecklingen av identiteten spelade valet av typsnitt stor roll.

- I brödtext landade vi i sans seriffen Aeonik skapad av Mark Bloom som jobbat med bland andra Sonos, Coca-Cola och Nike. För rubriktypsnitt valde vi seriffen Reckless, utvecklad av designern Martin Vácha. Tillsammans skapar de en modern dynamik med både tradition och nytänk, förklarar Christopher.

- Vid årsskiftet flyttade vi in i helt egen byggnad i Norra Djurgårdsstaden som ytterligare stärker Berghs som mötesplats. Trots nytt hem och förnyat utseende är vi fortfarande är samma Berghs! Vi är väldigt nöjda med slutresultatet och är mitt i att implementera vårt nya uttryck, avslutar Christopher.