Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Här är lösningarna som tog studenterna till Arlas ledning  

breakfastglory

I kursen “Förpacka varumärket” fick Berghs designstudenter ett skarpt uppdrag av Arla: få unga och unga vuxna att dricka mer mjölk med hjälp av förpackningsdesign och digitala lösningar. Presentationerna imponerade så mycket på juryn att de valde ut fyra grupper som nu får presentera sina lösningar för ledningen på Arla.

November 3, 2017

Under 4 veckor arbetade Berghs designstudenter hårt med att möta Arlas och Billerud-Korsnäs förväntningar. Genom smart förpackningsdesign var uppdraget att skapa koncept för digitala “touchpoints” för målgruppen för att öka både räckvidd, engagemang och lojalitet. Det digitala skulle stå i fokus och målgruppen skulle vara familjer med barn och unga konsumenter.

Vid presentationerna visade tio grupper upp sina lösningsförslag för en jury bestående av representanter från Arla, Billerud-Korsnäs, Lobbydesign, Nine och Berghs. I slutet av dagen korades en grupp som vinnare, tätt följda av en andra- och tredjeplacering. Dessutom korades en grupp till “bästa presentation”. Samtliga av grupperna kommer nu att bjudas in till Arlas ledning för att presentera sina lösningar på högsta nivå.

Här är gruppernas lösningar som vann juryns hjärtan.

Vinnande lösning: Breakfast Stories - Sukena Tran och Dani Miltenberger

Gruppen om sin lösning:

“Tidigt i processen fastnade vi för en studie som vi tyckte var anmärkningsvärd, ett ämne som vi ville uppmärksamma och själva haft erfarenhet av. Vi ville skapa en lösning där varumärket kan engagera och påverka i en samhällsfråga som inte fått tillräckligt med utrymme tidigare.”

Juryns motivering:

“Ett samhällsproblem det pratas för lite om. Insikterna har styrt konceptutvecklingen rakt igenom digitalt: kampanjer, produktbredd, designorginalitet och målgruppsfokus. Därför är detta det starkaste konceptet enligt årets brief. Det går att nyttja till många produktgrupper inom Arla, det bygger på en community som verkligen är digital och den kopplar till förpackningar och användartillfällen precis som Arla ville ha det. Det vi ser i detta koncept är början på ett långsiktigt arbete där samhällsproblem går att lösa med produkt och varumärke.”

Andraplacerad lösning: Level Up - Don Mynde och Alexander Eriksson

Gruppen om sin lösning:

“Vi ville förpacka mjölken i en cylinderformad förpackning, en så kallad CartoCan, för att få den att smälta in bland läsk och energidryck i kylen. Genom en 8-bitars pixel-estetik bygger vi en kraftig känsla av nostalgi, där vi inte lämnar något grafiskt element åt slumpen. Allt ska gå hand i hand med spelvärlden.

Vi såg att Arla länge hade arbetat med konceptet ”Naturens egen sportdryck”, vilket kommunicerar mot fysisk aktivitet och sport. Samtidigt såg vi en stor potential och en i princip helt outforskad målgrupp i gamers: 90% av svenska ungdomar betecknar sig själva som gamers och E-Sporten växer explosionsartat. Eftersom spelindustrin nästan uteslutande bygger på olika former av belöningssystem så känner vi att vår målgrupp kommer att uppskatta vår digitala lösning." ​

Juryns motivering:

“En klockren målgruppsanalys där det finns både en smal nisch och en attraktiv bredd för Arla ge sig på. Den digitala kopplingen är grunden till konceptet och lyser som en röd tråd igenom hela presentationen. Denna grupp har även lyft produkten till nya höjder, genom att lyssna på målgrupp och marknaden för att hitta rätt smaker, säljkanaler och samarbetspartners. Vi vill alla bidra till nyttigare dryck för denna målgrupp.”

Tredjeplacerad lösning: Arla Cares - Lisa Liljenberg och Lisa Bergström

Gruppen om sin lösning:

"Tidigt i processen ville vi fokusera på Arlas vision och förstärka deras redan befintliga arbete inom hållbarhet. Genom transparent kommunikation och att engagera konsumenten tror vi på ökad respekt för varumärket vilket är lönsamt på lång sikt."

Juryns motivering:

“Vi gillar helhetstänket för den roll som varumärket kan ta I samhället. Arla gör nytta både lokalt och globalt. Arla tar ett ansvar som är tydligt och långsiktigt. Digitalt tycker vi det finns en stor nytta i att gå via en välanvänd plattform och göra det till ett engagemang. Det är mer ett starkt kommunkiationskoncept för varumärket Arla än att det lyfte produkten. Gruppen har fångat Arlas DNA.”

 

Extrapris för bästa presentation: Arla Brew - Zandra Oliw och Disa Hein

Gruppen om sin lösning:

"Vi insåg redan från början att vi skulle utmana briefen ganska rejält, men vi trodde väldigt starkt på vårt koncept och valde att driva det hela vägen. Vår process handlade mycket om att presentera vår idé på ett pedagogiskt sätt som kändes relevant för Arla som varumärke."

Juryns motivering:

“Det finns en viktig insikt I att möta motståndet I samhället med ett folkligt angreppssätt där Arla kan vara “medlaren” I debatten. Detta är en fråga som Arla inte kan ducka för. “Diversity in the fridge” tar er inte till pallplats, men väl en presentation för ledningsgruppen på Arla.”

Arla Brew

 

Juryn bestod av Maria Tornell, Arla, Jon Haag, BillerudKorsnäs, Limor Janssen, Nine, Maria Ottosson, Lobbydesign