Hej Hållbarhetsexpert!

Hållbarhet som begrepp finns överallt idag – i tidningar, på tv, online och framförallt i människors medvetanden. Hållbarhet har gått från att tidigare vara separat från varumärket till att nu bli mer och mer integrerat. Vi frågade fem hållbarhetsexperter om varför hållbarhetskommunikation är så viktigt.
Skrivet av
David Lindh
November 12, 2018
Anna Högberg, CEO, Futerra Stockholm:
Victor Månsson, Hållbarhetskonsult, Hallvarsson & Halvarsson:
Johanna Nilsson, Hållbarhetsexpert & Föreläsare, Slow Fashion:
”Som varumärke är det väldigt viktigt, eftersom du på så sätt bygger lojalitet och trovärdighet. Många jobbar med det idag, men många har det mer som krishantering. Storytelling är en superstor del i att jobba med hållbarhetskommunikation. Det finns också en stor autenticitet i varumärken som pratar om hur de jobbar, även fast ingen frågar! ”
Cecilia de Pedro, Director Environment, Apotek Hjärtat:
Frederik Larsen, Hållbarhetsforskare & Medgrundare, In Futurum:
”Det är viktigt med hållbarhetskommunikation eftersom det framtidssäkrar ditt varumärke. Kunder, samarbetspartners och även allmänheten tar allt oftare beslut som grundar sig på ett varumärkes rykte, vilket gör det ännu viktigare att klargöra hur du bidrar till en hållbar framtid. Unga talanger söker sig dessutom i allt högre grad till företag med en tydlig hållbarhetsprofil, så det är också ett sätt att rekrytera kompetenta medarbetare. ”
”Hållbarhet är en nödvändig del av företagets engagemang och kommunikation. För det finns mycket att vinna på att tydligt kommunicera hur företaget tar sitt ansvar. Du behöver känna till hur du kan arbeta för att låta både befintliga och potentiella kunder veta att ditt företag faktiskt är ett som bryr sig om omvärlden. Det här är sådant som vi jobbar med i kursen Strategisk hållbarhetskommunikation” – Erik Elvingsson Hedén, Kursansvarig