Den här artikeln är inaktuell eller har något år på nacken.      Här är Berghs aktuella kursutbud!

Hur påverkar den digitala omställningen grafisk design-yrket?

Minja Smajic har arbetat med grafisk design i över femton år, och nästan lika länge som kursansvarig inom flertalet av Berghs utbildningar och kurser i ämnet. Han menar att som grafisk designer behöver man ständigt vara nyfiken och uppmärksam på sin omgivning. I den här intervjun berättar han hur grafisk design som yrke håller på att förändras och plockar fram spåkulan inför framtiden.

Grafisk designer-yrket går en intressant framtid till mötes. I alla fall om man frågar Minja Smajic, kursansvarig på Berghs distanskurs Grafisk Design steg 2 och lärare inom Berghs utbildningar och kurser i ämnet sedan snart två decennier. Minja menar att ribban har höjts avsevärt och det är färre och färre produkter som stoltserar med riktigt ogenomtänkt utformning – samtidigt som att allt fler löpande produktioner sker inhouse och utan alltför höga ambitioner på vare sig hållbar eller högkvalitativ design.

Har du sett någon förändring kring hur företag använder sig av grafisk design på olika sätt under de senaste åren?

Det är många saker som har hänt under de senaste åren. Det har skett en stor omställning när det gäller digitala. Allt färre jobb hamnar på tryckeri och allt fler publiceras direkt i digitala kanaler.

Det har även skett en del omprioriteringar hos företagen. De låter allt oftare den egna personalen göra de enklare produktionerna som en gång i tiden krävde någon med större grafiska kunskaper. Detta kan bero på att layoutprogrammen har blivit både enklare att lära sig att använda och enklare att skaffa, men även på att man inte ser att det ligger något värde i att betala utomstående för enklare produktioner som inte siktar högt.

Samtidigt har mottagarna blivit mycket mer slipade på att avläsa design. Nu är det ännu viktigare att lära känna sina målgrupper för att kunna skapa design som berör på ett positivt sätt.

Vad är viktigt att tänka på när man jobbar som grafisk designer?

Man ska aldrig glömma att man arbetar för kunder och att de betalar för formgivarens arbete med förhoppning att det som de får kommer att underlätta kommunikation med deras egna kunder, underlätta hanteringen av interna och externa processer för anställda och skapa ett bättre flow hos kundföretagen. Allt utom en lagom dos konstruktiv egoism kan därmed vara skadligt. En formgivare är inte konstnär och ska se till att undvika att använda sig av egna projiceringar för kundens räkning.

Det är oerhört viktigt att vara nyfiken, receptiv och öppen för allt som händer i ens omgivning. Allt man gör ska kunna fungera som ett nytt kugghjul i ett stort och ständigt snurrande maskineri, precis som livet är. Det är först när man förstår sin omgivning som man kan se nya möjligheter att medverka på ett givande sätt.

Hur tror du rollen som grafisk designer kommer att förändras framöver?

Som det ser ut nu så tror jag att vi kommer att se en ganska stor vattendelare mellan olika typer av syften med design. På ena sidan kommer vi att ha så kallade löpande produktioner med kort hållbarhet där designen kommer att spela en underordnad roll för att hålla kostnaderna nere och på andra sidan kommer vi att ha en så kallad ”design överklass” i form av högt hantverkskvalitet och känsla för detaljer för en del produktioner som ska hålla över en längre tid eller, helt enkelt, kommunicera hög kvalitet även genom design.

En hel del jobb som en grafisk formgivare gör kommer att bli en liten del i mycket större produktioner såsom på webbsidor, appar, dataspel, rörlig grafik för tv och film osv. där grafiska designers är bara några bland många andra inblandade och där de kommer att behöva samarbeta över yrkesgränser för att tillsammans med de andra utveckla framgångsrika produkter.

Samtidigt kan man redan nu notera att det allmänna medvetandet om designens betydelse har blivit mycket större. Numera har även många av produkter inom lågprissegmentet fått mycket mera tilltalande design. Man kan säga att ribban har höjts avsevärt och det är färre och färre produkter som stoltserar med riktigt ogenomtänkt utformning.

Finns det något företag eller tjänst som du tycker lyckats extra bra med att föra samman sin identitet och erbjudande med sin grafiska profil?

Vid sidan av de som alla brukar nämna först som Apple eller Nike så finns det en hel uppsjö av olika varumärken inom olika segment som har lyckats med detta. Om man tittar på svenska företag så är Ikea ett lysande exempel där allt de gör genomsyrar och även berikar deras grundfilosofi. Clas Ohlson har under de senaste åren utvecklat sitt utbud med en hel del produkter som tilltalar även ”icke män” dvs. öppnat upp dels för kvinnor och även för mindre hantverksintresserade människor som målgrupp. Med en något mjukare framtoning har de lyckats öppna upp portarna även för dem som inte är ute efter ett stämjärn eller en borrhammare utan istället köper en ny yogamatta eller en ny hushållspryl. Matproduktserierna Garant och Zeta är ytterligare några exempel där designen spelar en viktig roll.

Var hittar du din egen inspiration?

Jag hittar inspiration överallt omkring mig. Gillar att se hur människor gör, vad de väljer, vad de väljer bort och varför. Tycker att våra beteenden förändras ganska fort på vissa plan och på en del andra är vi oss lika år efter år. Det är intressant att se hur dessa kombinationer mellan gamla och nya beteendemönster utvecklas. Det finns alltid något spännande i det.

Utöver det så inspireras jag i lika stor grad av det som är vackert, lyckat eller tilltalande som av det andra – mindre lyckade, naiva, inte så vackra… Tror att båda behövs lika mycket för att vi ska kunna skapa något nytt som inte saknar mänskliga drag.

Vill du lära dig mer av Minja?

Missa då inte att anmäla dig till Berghs distanskurs Grafisk Design steg 2 som startar varje vår och höst på Berghs. Här anmäler du dig till Grafisk Design steg 2 med Minja!