Hur tar du steget till ett övergripande kommunikationsansvar?

Ett kommunikativt ledarskap kännetecknas av dialog, återkoppling, öppenhet, närvaro och att medarbetarna involveras i beslutsfattandet. Det berättar Andris Zvejnieks, som är kursansvarig för kursen Communication management samt intensivkursen Kommunikationschefens viktigaste verktyg på Berghs.

Det är en allt mer komplex uppgift att utveckla och leda kommunikation. Därför är det viktigt att som ledare skaffa sig insikter och verktyg för att ta ett större ansvar för kommunikationen där du arbetar eller där du vill arbeta, säger Andris Zvejnieks. Båda Andris kurser på Berghs passar dig som arbetat några år med kommunikation och känner att det är dags att ta steget till ett övergripande kommunikationsansvar, fortsätter han.

På Berghs möter du engagerade lärare direkt från verkligheten. Proffs som delar med sig av både nycklar till framgång och lärdomar från mindre lyckade insatser. Berghs är ett kul ställe, med nyfiken och kreativ stämning. Det gör att lektionerna här blir något som du ser fram emot, som ger dig chans att ladda både kunskaper och energi.

5 anledningar till att läsa vid en av Andris två kurser på Berghs: Communication Management samt intensivkursen Kommunikationschefens viktigaste verktyg
1. Du vill kliva upp till ett mer heltäckande kommunikationsansvar.
2. Du vill få mer genomslag för ett kommunikativt synsätt där du jobbar.
3. Du vill bli bra på att hantera omvärldsförändringar, det nya kommunikationslandskapet och den förändrade rollen som kommunikationsansvarig.
4. Du vill varva erfarenheter och tips från erfarna kommunikatörer med egen reflektion.
5. Du vill bli del av det värdefulla yrkesnätverk som deltagarna i kursen bildar.

2 tips till dig som idag är ledare om hur du förbättrar din kommunikation
1. Lyssna mer än du talar!
2. Svara på frågan ”Varför” fler gånger än du kanske själv tycker är rimligt!

Vem är Andris Zvejnieks?
Jag har alltid jobbat med kommunikation, tycker att det är jättekul! Från 1994 har jag suttit i företagsledningar som kommunikationschef; på Arlanda, IBM, SAS och Systembolaget. Sedan några år jobbar jag som kommunikationskonsult och erbjuder en genväg till mina kunskaper och erfarenheter – så att fler ska kunna använda kommunikation som ett verktyg för att nå sina mål. Jag brinner för intern, engagerande kommunikation, som gör medarbetarna till delaktiga ambassadörer för varumärkets värden.

Vad tror du att framtiden har att bjuda oss kommunikatörer på?
Jag tror att hjärnforskningen kommer att ge oss kommunikatörer ny kunskap, rön som gör vår kommunikation mer precis och framgångsrik! Jag och mina konsultkollegor kopplar samman vår erfarenhet från ledarskap och kommunikation med rön från hjärnforskningen. De senaste åren har det blivit möjligt att med magnetkamera (fMRI) fotografera i hjärnan. Det har bl a givit belägg för hur hjärnan fungerar i sociala situationer. Man talar idag allt mer om den sociala hjärnan, som reagerar lika starkt på sociala hot som på fysiska hot. Samma smärtområden i hjärnan triggar i gång kraftiga känslor när vi möter en giftorm, som när vi blir hotade i vår status eller känner oss orättvist behandlade. Flykt eller fight!

Låter det här som något för dig och ditt företag?
Missa inte då Andris kurs Communication Management eller varför inte hoppa på en tredagars intensivkurs: Kommunikationschefens viktigaste verktyg