Kommunikations­chefens viktigaste verktyg

Berghs Professional

  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • Intensiv_Piktogram Intensiv
  • 21 timmar

Oavsett om du vill putsa upp dina befintliga kunskaper eller lägga en ny kunskapsgrund kommer du att lämna den här kursen med nya tankar och möjligheter. Här får du handfasta tips och de viktigaste verktygen som behövs när man arbetar som ledare inom kommunikation.

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 31 maj 2018

Datum: 27 jun 2018 – 29 jun 2018

Sista ansökningsdag: 31 may 2018

Hur: Dagtid Intensiv

Antal timmar: 21

Egen studietid: ca 1-2

Kursdatum: Onsdag 27/6, torsdag 28/6 och fredag 29/6 kl 09.00-17.00

Om kursen

Du lär dig de viktigaste verktygen för att arbeta strategiskt med kommunikation i ett företag, en organisation eller en myndighet. Kursen ger dig en grundläggande förmåga att arbeta med strategier och en handlingsplan för att dra största möjliga nytta av din potential på ett jobb med kommunikationsansvar.

Vi utforskar kommunikationschefsrollen och vad som krävs för att utveckla en kommunikativ förmåga. Den interna kommunikationens betydelse och gränssnittet mot HR behandlas, liksom den externa kommunikationen med sitt gränssnitt mot Marknad.

Vi arbetar med värdegrund, företagskultur och intressentanalys och funderar på vad vi behöver veta om våra målgrupper för att nå fram.

Det nya kommunikationslandskapet innebär mer rörlig bild, fler digitala kanaler och samtidigt ett ökat informationsbrus, som våra hjärnor behöver filtrera för att orka med. Detta är vår utgångspunkt, när vi arbetar med förändringsprocesser för att få människor med på det som behöver göras nytt eller annorlunda.

Vad kännetecknar effektiva kommunikationsstrategier i de här nya landskapet? Vad krävs av mig, i rollen som kommunikationschef?

Kursens tre dagar är pedagogiskt upplagda på följande sätt: Dag 1 handlar om Etablering – vad du behöver göra när du kommer in i en verksamhet. Dag 2 handlar om hur du fördjupar dina insikter och drar slutsatser om strategiska vägval i uppdraget. Dag 3 har fokus på Leverans, vad som krävs för att vinna förtroende i ledningen och övriga verksamheten.

För vem är kursen?

Kursen vänder sig till dig som vill växa i din befintliga roll eller vill ha en intensiv brush-up i kommunikationschefens viktigaste verktyg. Kanske ska du tillträda ett nytt jobb med kommunikationsansvar. Du vill få bästa möjliga start, så att du snabbt etablerar dig, sätter dig in i strategier och visar att du är rätt person att göra verklighet av strategierna med hjälp av kommunikation.

Läs om våra hotellerbjudanden för kursdeltagare här.

27 jun 2018 – 29 jun 2018

Sista ansökningsdag är 31 maj 2018

Hur: Dagtid Intensiv
Antal lektionstimmar: 21
Egna studietimmar: ca 1-2
Kursdatum: Onsdag 27/6, torsdag 28/6 och fredag 29/6 kl 09.00-17.00
Ansök nu Sista ansökningsdag är 31 maj 2018

Övrig information

Ta chansen att mingla med dina kurskamrater, deltagare från de andra intensivkurserna och våra kursansvariga. Onsdagen den 27/6 anordnar vi en After Work kl 16.00-18.00 i Berggs café på plan 1.

Det här får du

  • Att hantera kommunikationschefsrollen och utveckla kommunikativ förmåga
  • Finn rätt gränssnitt mellan Intern kommunikation och HR
  • Finn rätt gränssnitt mellan Extern kommunikation och Marknad
  • Intressentanalys – omvärlds- och målgruppsperspektiv
  • Vad som krävs för att arbeta i ett nytt kommunikationslandskap
  • Att få människor med dig i förändringsprocesser
  • Effektiva kommunikationsstrategier

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

Kursansvarig

andris-zvejnieksAndris Zvejnieks, senior konsult med bred bakgrund som kommunikationschef och kommunikationsdirektör i LFV Arlanda, IBM Sverige, SAS Sverige och Systembolaget.

Ta chansen att mingla med dina kurskamrater, deltagare från de andra intensivkurserna och våra kursansvariga. Onsdagen den 27/6 anordnar vi en After Work kl 16.00-18.00 i Berggs café på plan 1.

  • Att hantera kommunikationschefsrollen och utveckla kommunikativ förmåga
  • Finn rätt gränssnitt mellan Intern kommunikation och HR
  • Finn rätt gränssnitt mellan Extern kommunikation och Marknad
  • Intressentanalys – omvärlds- och målgruppsperspektiv
  • Vad som krävs för att arbeta i ett nytt kommunikationslandskap
  • Att få människor med dig i förändringsprocesser
  • Effektiva kommunikationsstrategier

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

andris-zvejnieksAndris Zvejnieks, senior konsult med bred bakgrund som kommunikationschef och kommunikationsdirektör i LFV Arlanda, IBM Sverige, SAS Sverige och Systembolaget.

Maria Brynolf

"Jag tycker kursen var kanonbra."

Maria Brynolf

Jag fick med mig en gedigen verktygslåda med konkreta verktyg som jag kunde börja arbeta med på en gång när jag var tillbaka på jobbet.

Behöver jag några förkunskaper?

Du har några års erfarenhet inom PR, kommunikation eller marknadsföring.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en meritförteckning.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Studieavgift inkl. moms
32 500 kronor

Studieavgift exkl. moms
26 000 kronor

"Jag tycker kursen var kanonbra."

Maria Brynolf

Maria Brynolf

Jag fick med mig en gedigen verktygslåda med konkreta verktyg som jag kunde börja arbeta med på en gång när jag var tillbaka på jobbet.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du har några års erfarenhet inom PR, kommunikation eller marknadsföring.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en meritförteckning.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

32 500 kronor

Studieavgift exkl. moms

26 000 kronor

Datum

31 maj
Sista datum för ansökan

27 jun
Kursstart

21
Lektionstimmar

Onsdag 27/6, torsdag 28/6 och fredag 29/6 kl 09.00-17.00