Sista ansökningsdag är 14 juni

Kommunikations­chefens viktigaste verktyg

Dagtid
Professional
  • Kommunikationsstrategier
  • Intressentanalys
  • Förändringsprocesser

Oavsett om du vill putsa upp dina befintliga kunskaper eller lägga en ny kunskapsgrund kommer du att lämna den här kursen med nya tankar och möjligheter. Här får du handfasta tips och de viktigaste verktygen som behövs när man arbetar som ledare inom kommunikation.

Få platser kvar
Tillfälligt online

29 jun - 2 jul

Sista ansökningsdag är 14 juni
Hur:
Dagtid
Antal lektionstimmar:
18
Språk:
Svenska
Pris:
33 750 kronor
Kursdatum:
Tisdag 29/6, onsdag 30/6 samt fredag 2/7 kl 09.00-16.00
Egna studietimmar:
ca 1-2
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Om kursen

Du lär dig de viktigaste verktygen för att arbeta strategiskt med kommunikation i ett företag, en organisation eller en myndighet. Kursen ger dig en grundläggande förmåga att arbeta med strategier och en handlingsplan för att dra största möjliga nytta av din potential på ett jobb med kommunikationsansvar.

Vi utforskar kommunikationschefsrollen och vad som krävs för att utveckla en kommunikativ förmåga. Den interna kommunikationens betydelse och gränssnittet mot HR behandlas, liksom den externa kommunikationen med sitt gränssnitt mot Marknad.

Vi arbetar med värdegrund, företagskultur och intressentanalys och funderar på vad vi behöver veta om våra målgrupper för att nå fram.

Det nya kommunikationslandskapet innebär mer rörlig bild, fler digitala kanaler och samtidigt ett ökat informationsbrus, som våra hjärnor behöver filtrera för att orka med. Detta är vår utgångspunkt, när vi arbetar med förändringsprocesser för att få människor med på det som behöver göras nytt eller annorlunda.

Vad kännetecknar effektiva kommunikationsstrategier i de här nya landskapet? Vad krävs av mig, i rollen som kommunikations­chef?

Kursens tre dagar är pedagogiskt upplagda på följande sätt: Dag 1 handlar om Etablering – vad du behöver göra när du kommer in i en verksamhet. Dag 2 handlar om hur du fördjupar dina insikter och drar slutsatser om strategiska vägval i uppdraget. Dag 3 har fokus på Leverans, vad som krävs för att vinna förtroende i ledningen och övriga verksamheten.

För vem är kursen?

Kursen vänder sig till dig som vill växa i din befintliga roll eller vill ha en intensiv brush-up i kommunikations­chefens viktigaste verktyg. Kanske ska du tillträda ett nytt jobb med kommunikationsansvar. Du vill få bästa möjliga start, så att du snabbt etablerar dig, sätter dig in i strategier och visar att du är rätt person att göra verklighet av strategierna med hjälp av kommunikation.

 

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du har några års erfarenhet inom PR, kommunikation eller marknadsföring. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en meritförteckning.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
33 750 kronor

Studieavgift exkl. moms
27 000 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Få platser kvar
Tillfälligt online

29 jun - 2 jul

Sista ansökningsdag är 14 juni
Hur:
Dagtid
Antal lektionstimmar:
18
Språk:
Svenska
Pris:
33 750 kronor
Kursdatum:
Tisdag 29/6, onsdag 30/6 samt fredag 2/7 kl 09.00-16.00
Egna studietimmar:
ca 1-2
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Kursansvarig

andris-zvejnieksAndris Zvejnieks, senior konsult med bred bakgrund som kommunikations­chef och kommunikationsdirektör i LFV Arlanda, IBM Sverige, SAS Sverige och Systembolaget.

Övrig information

OBS! DENNA KURS GES ONLINE (på samma datum och tider som anges ovan) Genom vår plattform Canvas och videoverktyget Zoom kan vi genomföra liveföreläsningar, lägga upp förinspelad video, säkerställa samtal i grupper mm. För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling.

Det här får du

  • Att hantera kommunikationschefsrollen och utveckla kommunikativ förmåga
  • Finn rätt gränssnitt mellan Intern kommunikation och HR
  • Finn rätt gränssnitt mellan Extern kommunikation och Marknad
  • Intressentanalys – omvärlds- och målgruppsperspektiv
  • Vad som krävs för att arbeta i ett nytt kommunikationslandskap
  • Att få människor med dig i förändringsprocesser
  • Effektiva kommunikationsstrategier

Vanliga frågor

Denna kurs ges endast en gång per år, i juni.

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

Tidigare kursdeltagare

Lars Neckman
Lars Neckman, Senior Communication Manager
Det bästa med kursen var Andris kunskaper och erfarenheter. Jag gillar att förstå och ta med teoretiska modeller till det operativa och strategiska arbetet. Jag tyckte även om deltagarnas bredd och viljan att dela med sig.
Johanna.Feuk
Johanna Feuk Westhoff, Senior kommunikationsrådgivare och projektledare på Nordregio
Det var en välorganiserad kurs med en duktig kursledare, intressanta kurskamrater samt användbara modeller och exempel. Jag kan varmt rekommendera den!