Kommunikationschefens viktigaste verktyg
Berghs Professional
- Dagtid
- Intensiv
- 21 timmar
Oavsett om du vill putsa upp dina befintliga kunskaper eller lägga en ny kunskapsgrund kommer du att lämna den här kursen med nya tankar och möjligheter. Här får du handfasta tips och de viktigaste verktygen som behövs när man arbetar som ledare inom kommunikation.
Sammanfattning
Ansök nu Sista ansökningsdag är 24 maj 2020Datum: 24 jun 2020 – 26 jun 2020
Sista ansökningsdag: 24 maj 2020
Hur: Dagtid Intensiv
Antal timmar: 21
Egna studietimmar: ca 1-2
Kursdatum: Onsdag 24/6, torsdag 25/6, fredag 26/6 kl. 09.00-17.00
Plats: Sveavägen 34, Stockholm
Om kursen
Du lär dig de viktigaste verktygen för att arbeta strategiskt med kommunikation i ett företag, en organisation eller en myndighet. Kursen ger dig en grundläggande förmåga att arbeta med strategier och en handlingsplan för att dra största möjliga nytta av din potential på ett jobb med kommunikationsansvar.
Vi utforskar kommunikationschefsrollen och vad som krävs för att utveckla en kommunikativ förmåga. Den interna kommunikationens betydelse och gränssnittet mot HR behandlas, liksom den externa kommunikationen med sitt gränssnitt mot Marknad.
Vi arbetar med värdegrund, företagskultur och intressentanalys och funderar på vad vi behöver veta om våra målgrupper för att nå fram.
Det nya kommunikationslandskapet innebär mer rörlig bild, fler digitala kanaler och samtidigt ett ökat informationsbrus, som våra hjärnor behöver filtrera för att orka med. Detta är vår utgångspunkt, när vi arbetar med förändringsprocesser för att få människor med på det som behöver göras nytt eller annorlunda.
Vad kännetecknar effektiva kommunikationsstrategier i de här nya landskapet? Vad krävs av mig, i rollen som kommunikationschef?
Kursens tre dagar är pedagogiskt upplagda på följande sätt: Dag 1 handlar om Etablering – vad du behöver göra när du kommer in i en verksamhet. Dag 2 handlar om hur du fördjupar dina insikter och drar slutsatser om strategiska vägval i uppdraget. Dag 3 har fokus på Leverans, vad som krävs för att vinna förtroende i ledningen och övriga verksamheten.
För vem är kursen?
Kursen vänder sig till dig som vill växa i din befintliga roll eller vill ha en intensiv brush-up i kommunikationschefens viktigaste verktyg. Kanske ska du tillträda ett nytt jobb med kommunikationsansvar. Du vill få bästa möjliga start, så att du snabbt etablerar dig, sätter dig in i strategier och visar att du är rätt person att göra verklighet av strategierna med hjälp av kommunikation.
Läs om våra hotellerbjudanden för kursdeltagare här.
24 jun 2020 – 26 jun 2020
Sista ansökningsdag är 24 maj 2020
Hur: | Dagtid Intensiv |
Antal lektionstimmar: | 21 |
Egna studietimmar: | ca 1-2 |
Kursdatum: | Onsdag 24/6, torsdag 25/6, fredag 26/6 kl. 09.00-17.00 |
Plats: |
Sveavägen 34, Stockholm |
*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja
Övrig information
Ta chansen att mingla med dina kurskamrater, deltagare från sommarens andra intensivkurser och våra kursansvariga. Efter den första kursdagen anordnar vi en After Work kl 16.00-18.00 i Berghs café på plan 1.
Det här får du
- Att hantera kommunikationschefsrollen och utveckla kommunikativ förmåga
- Finn rätt gränssnitt mellan Intern kommunikation och HR
- Finn rätt gränssnitt mellan Extern kommunikation och Marknad
- Intressentanalys – omvärlds- och målgruppsperspektiv
- Vad som krävs för att arbeta i ett nytt kommunikationslandskap
- Att få människor med dig i förändringsprocesser
- Effektiva kommunikationsstrategier
Vanliga frågor
Denna kurs ges endast en gång per år, i juni.
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.
Kursansvarig
Andris Zvejnieks, senior konsult med bred bakgrund som kommunikationschef och kommunikationsdirektör i LFV Arlanda, IBM Sverige, SAS Sverige och Systembolaget.
Ta chansen att mingla med dina kurskamrater, deltagare från sommarens andra intensivkurser och våra kursansvariga. Efter den första kursdagen anordnar vi en After Work kl 16.00-18.00 i Berghs café på plan 1.
- Att hantera kommunikationschefsrollen och utveckla kommunikativ förmåga
- Finn rätt gränssnitt mellan Intern kommunikation och HR
- Finn rätt gränssnitt mellan Extern kommunikation och Marknad
- Intressentanalys – omvärlds- och målgruppsperspektiv
- Vad som krävs för att arbeta i ett nytt kommunikationslandskap
- Att få människor med dig i förändringsprocesser
- Effektiva kommunikationsstrategier
Denna kurs ges endast en gång per år, i juni.
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.
Andris Zvejnieks, senior konsult med bred bakgrund som kommunikationschef och kommunikationsdirektör i LFV Arlanda, IBM Sverige, SAS Sverige och Systembolaget.
Behöver jag några förkunskaper?
Du har några års erfarenhet inom PR, kommunikation eller marknadsföring. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en meritförteckning.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.Kursintyg
Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Studieavgift inkl. moms
33 125 kronor
Studieavgift exkl. moms
26 500 kronor