Kurser

Kommunikations­chefens viktigaste verktyg

  • Kommunikationsstrategier
  • Intressentanalys
  • Förändringsprocesser

Oavsett om du vill putsa upp dina befintliga kunskaper eller lägga en ny kunskapsgrund kommer du att lämna den här kursen med nya tankar och möjligheter. Här får du handfasta tips och de viktigaste verktygen som behövs när man arbetar som ledare inom kommunikation.

Nivå
Professional
Format
Dagtid
Språk
Svenska
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
35 000 SEK (inkl. moms)
28 000 SEK (exkl. moms)
Ansök innan
Måndag 29 april
Start
Tisdag 14 maj
Slut
Torsdag 16 maj
Lektionstid
18 timmar
Egenstudier
Ca 1-2
Kursdatum

Tisdag 14/5, onsdag 15/5 samt torsdag 16/5 kl 09:00-16:00.

Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Om kursen

Du lär dig de viktigaste verktygen för att arbeta strategiskt med kommunikation i ett företag, en organisation eller en myndighet. Kursen ger dig en grundläggande förmåga att arbeta med strategier och en handlingsplan för att dra största möjliga nytta av din potential på ett jobb med kommunikationsansvar.

Vi utforskar kommunikationschefsrollen och vad som krävs för att utveckla en kommunikativ förmåga. Den interna kommunikationens betydelse och gränssnittet mot HR behandlas, liksom den externa kommunikationen med sitt gränssnitt mot Marknad.

Vi arbetar med värdegrund, företagskultur och intressentanalys och funderar på vad vi behöver veta om våra målgrupper för att nå fram.

Det nya kommunikationslandskapet innebär mer rörlig bild, fler digitala kanaler och samtidigt ett ökat informationsbrus, som våra hjärnor behöver filtrera för att orka med. Detta är vår utgångspunkt, när vi arbetar med förändringsprocesser för att få människor med på det som behöver göras nytt eller annorlunda.

Vad kännetecknar effektiva kommunikationsstrategier i de här nya landskapet? Vad krävs av mig, i rollen som kommunikations­chef?

Kursens tre dagar är pedagogiskt upplagda på följande sätt: Dag 1 handlar om Etablering – vad du behöver göra när du kommer in i en verksamhet. Dag 2 handlar om hur du fördjupar dina insikter och drar slutsatser om strategiska vägval i uppdraget. Dag 3 har fokus på Leverans, vad som krävs för att vinna förtroende i ledningen och övriga verksamheten.

För vem är kursen?

Kursen vänder sig till dig som vill växa i din befintliga roll eller vill ha en intensiv brush-up i kommunikations­chefens viktigaste verktyg. Kanske ska du tillträda ett nytt jobb med kommunikationsansvar. Du vill få bästa möjliga start, så att du snabbt etablerar dig, sätter dig in i strategier och visar att du är rätt person att göra verklighet av strategierna med hjälp av kommunikation.

Tidigare kursdeltagare

Lars Neckman
Lars Neckman
Senior Communication Manager

Det bästa med kursen var Andris kunskaper och erfarenheter. Jag gillar att förstå och ta med teoretiska modeller till det operativa och strategiska arbetet. Jag tyckte även om deltagarnas bredd och viljan att dela med sig.

Johanna.Feuk
Johanna Feuk Westhoff
Senior kommunikationsrådgivare och projektledare
Nordregio

Det var en välorganiserad kurs med en duktig kursledare, intressanta kurskamrater samt användbara modeller och exempel. Jag kan varmt rekommendera den!

Det här får du

  • Att hantera kommunikationschefsrollen och utveckla kommunikativ förmåga
  • Finn rätt gränssnitt mellan Intern kommunikation och HR
  • Finn rätt gränssnitt mellan Extern kommunikation och Marknad
  • Intressentanalys – omvärlds- och målgruppsperspektiv
  • Vad som krävs för att arbeta i ett nytt kommunikations­landskap
  • Att få människor med dig i förändringsprocesser
  • Effektiva kommunikationsstrategier

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs. Läs om våra hotellerbjudanden för kursdeltagare.

Kursansvarig

Andris-Zvejnieks

Andris Zvejnieks

Senior konsult med bred bakgrund som kommunikations­chef och kommunikationsdirektör.

Andris leder även kursen Communication Management.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du har några års erfarenhet inom PR, kommunikation eller marknads­föring. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en meritförteckning.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Utbildningskoordinator

Lisa Koikeroinen