Intressanta möten och fler valmöjligheter var ledorden för Berghs Career Day 2019

Berghs lanserade konceptet Career Day år 2012. Ett koncept där 48 byråer träffar och nätverkar med studenterna under en heldag. Klassrummen fylls på med både svenska och internationella byråer med olika inriktningar och under en dag beräknas 1200 möten äga rum. – Vi hoppas på intressanta möten och att studenterna får öppna upp ögonen för fler valmöjligheter, säger Camilla Wallander, VD på Berghs.

Career Day hålls varje år i den period som är precis innan studenterna börjar processen att söka jobb. Detta för att kunna testa sig fram hur olika arbetsplatser skiljer sig från varandra och vad som är viktigt för dem. Detta korta ”speed-dejtingformatet” tvingar både byråer och studenter till att hitta balans mellan att lyssna och prata, och det är helt klart en win-win-situation.

– Det är avgörande för företag idag att hitta den rätta kompetensen som kan bidra till utveckling. Kompetens idag handlar ofta om ett mindset. Ett lateralt tänkande, att hitta nya vinklar på ett problem. Nya angreppssätt som i bästa fall kan ge oväntade enkla lösningar på svåra problem, säger Camilla Wallander.

Nyfikenhet och insikter intresserad branschen

– Nyfikenhet hos studenterna är viktig, att de utforskar vad som händer i samhället idag eftersom det får konsekvenser på hur de sedan kommunicerar. Studenternas case har intressanta strategiska fundament och tydliga insikter kring kundbeteende och affärslogik, säger Andre Le Masurier, Executive Creative Director på Google.

Röster från dagen pratar om att Advertising som begrepp är daterat. Berghs har länge drivits av att se på den kommunikativa processen som kreativ innovation, med närhet till affären, något som byråerna på plats bekräftar är oerhört viktigt. Ett nytt heltidsprogram på skolan är också Growth Marketing, kommunikation som bidrar till att skapa tillväxt.

Att testa egna projekt imponerar

– Det är tuff konkurrens om talang idag. Många unga föredrar jobb på företag med närhet till produktutvecklingen och innovativa arbetsmodeller på varumärken som till exempel Spotify och NewYork Times samt många företag inom fin-tech. Hybrider av kompetens är också eftertraktat, att söka sig utanför det väntade! Det innebär också att det krävs en annan typ av inlärning och kunskapsdelning inom företaget, för att få till en fördjupning av hantverkskunnandet. Studenterna här försöker inte passa in i någon mall. De har en trygghet i hur de tänker och en förmåga att jobba tillsammans för att skapa smarta lösningar, säger Christina Mazurowski, Sr Recruitment Manager på RG/A.

– Något som verkligen imponerar är att ha testat att göra något eget. För att ta ett exempel så har en av studenterna ett instagramkonto med tiotusentals följare, där det finns chans för branschen att lära mer kring vad som krävs för att bygga, underhålla och kommunicera med en målgrupp. Att göra projekt på egen hand är attraktivt för dagens arbetsplatser, säger Ilya Torgovnikov, Sr Experience Designer på RG/A.

Studenterna uttrycker i dagens slut att de upptäckt flera nya företag. Okända byråer som de lärt sig mer om, förutfattade meningar som nu motbevisats och ett nätverk som utökats.

Förmågan att hitta nya vinklar på ett problem kräver en lust att utforska, vilket studenterna visat prov på under Career Day 2019.