Kampanjer vi minns: #1 Inkludering

I kommunikationsbranschen och som konsument möts vi dagligen av kampanjer i olika former. Långt ifrån alla kampanjer lämnar ett avtryck, men de som lyckas bryta sig igenom bruset bär vi med oss. I den här artikelserien listar vi kampanjfavoriter vi minns. Först ut är en lista med temat inkludering.

Inkludering och mångfald är två ord som används flitigt idag, men vad betyder inkludering för kommunikationsbranschen och varför är det viktigt? Reklambranschen har ett förflutet som producenter av perfektionism. Det som visas upp är allt som oftast en polerad yta eller det perfekta livet i tron om att det skulle motivera folk att göra nya val – att vilja bli den person som visas upp i reklamen. Det fungerade i många år, men i takt med att tiderna förändras gör även förväntningarna på varumärkenas sätt att kommunicera också det. Den ständigt aktuella dialogen om identitet, tillhörighet och inkludering ökar kraven på en bredare representation i kommunikationen, och det har blivit något att förhålla sig till på samma sätt som vi gör med storytelling, kommunikativa ramverk och algoritmer.

En undersökning som Shutterstock gjorde gällande bildval i kampanjer visar tydligt att alla målgrupper föredrar en mer diversifierad bild av världen. Identifikationen ökar när bilder, tonalitet och ämnen som diskuteras i den riktiga världen återspeglas i marknads­kommunikationen. Det handlar inte om CSR, utan om att kommunicera med människor på människors vis.

Här listar vi tre kampanjer med temat inkluderande kommunikation som vi minns:

Fenty Beauty / Rihanna

Kosmetikamarknaden har sett mer eller mindre likadan ut i årtionden. Den har utgått från personer med ljusare hudton, vilket har exkluderat personer med mörkare hudton från att ha samma valmöjligheter i sortimentet i något så vardagligt som foundation. Sångerskan Rihanna startade Fenty Beauty som vid lanseringen presenterade 40 olika toner på foundation, istället för de vanliga fem. Produkten och kommunikationen blev ett.

Close the Loop / H&M

Kommunikation kring heta ämnen som hållbarhet och återvinning kan göras på många olika sätt, och flera av dessa har vi redan sett. H&M tog ett nytt grepp på området genom att hylla alla sina kunder och deras olika sätt att identifiera sig. H&M vill vara till för folket. Det visas upp genom den här uppriktiga och inkluderande reklamfilmen.

Find Your Greatness / Nike

Nike är en av världens största spelare inom sin marknad. Det förväntade i det populära varumärkets kommunikation är muskliga atleter och svettdroppar filmade i motljus. Det kanske skulle fungera om Nike enbart riktade sig till elitidrottare som Usain Bolt eller Allyson Felix, vilket inte är fallet. Nikes målgrupp omfattar alla som tränar eller vill träna.

3 tips på hur du bör tänka kring inkluderande kommunikation:

 

  1. Inse att du inte är en representant för andra. Utgå inte ifrån att du har svaren på hur det är att vara en person som inte är du.
  2.  Se att mångfald inte handlar om hudfärg. Mångfald handlar också om erfarenheter, upplevelser och privilegier. Var nyfiken på varför folk reagerar olika inför en viss situation. Döm inte – lyssna istället!
  3. Lägg stereotyperna på hyllan. Använd riktiga personer från den grupp du ska kommunicera med, lyssna och ta vara på deras input.

Tips av  Christopher Waldekrantz, Creative Director & Marknadschef på Berghs.