Den här artikeln är inaktuell eller har något år på nacken.      Här är Berghs aktuella kursutbud!

Kom igång med marknadsföring inom VR med fyra enkla steg!

Virtual Reality (VR) är nästa stora mediekanal. Världens största techbolag satsar stenhårt på tekniken och under de kommande åren kommer vi uppleva en revolution som många anser är lika stor som när TV introducerades. Men hur kan ett företag genom fyra enkla steg komma igång med sin marknadsföring inom VR?

Tobias Lundqvist är kursansvarig för Berghs endagskurs Marknadsföring med VR. Där lär sig kursdeltagarna hur företag kan marknadsföra sig med VR på olika nivåer: allt ifrån några tusenlappar upp till med en miljonbudget.

Hej Tobias! Var, enligt dig, befinner sig VR i Sverige idag?

VR är i sin linda, men Sverige ligger långt fram vad gäller att producera innehåll. Svenska Neat Corporation är omtalade i spelvärlden för sitt imponerande VR-spel Budget Cuts, som ser ut att kunna bli en storsäljare när det släpps i skarp version. Även inom kommunikationsbranschen har vi varit tidiga, med exempel som Röda Korsets film från flyktingkatastrofen i Syrien. Eftersom mediet är såpass nytt finns det fortfarande ett nyhetsvärde bara i användningen av det och det är något som svenska marknadsförare har använt sig av.

tobias

För många kan Virutal Reality låta skrämmande eller avlägset för att man anser sig inte behärska tekniken, hur tekniskt insatt behöver man egentligen vara för att börja med VR som en del i sin marknadsföring?

Om man vill skapa enkla VR-produktioner så behöver man ingen teknisk kompetens alls. Med rätt utrustning så är det lika enkelt som att trycka på en knapp. Vid mer avancerade produktioner ökar kravet på teknisk kompetens kraftigt. För någon som jobbar på kundsidan och endast kommer agera beställare så räcker det med en förståelse för formatet – vad möjligheterna och begränsningarna är.

I kursbeskrivningen står det att deltagarna får lära sig hur de kan marknadsföra sig med VR allt ifrån några tusenlappar till miljonbudget, kan vi prata lite mer om den ”billigare” formen av möjligheter som finns inom VR? Hur går den till och kan du dela med dig av några inspirerande exempel?

Svenska Röda Korset har t.ex. använt sig av billig VR-teknik för att dokumentera flyktingströmmen från Syrien. Det skapar en enorm närvaro och det är svårt att titta på utan att bli tårögd. Filmen blev såpass omtalad att Röda Korset blev inbjudna till TV4 morgon, vilket ledde till ökade gåvor. Det är ett jättebra exempel på hur effektivt det kan vara om VR används på rätt sätt.

Hur väcktes ditt eget intresse för Virtual Reality?

Jag har länge varit fascinerad av tekniken och läst en hel del om det, men det var inte förrän jag för första gången testade en tidig utvecklarversion av Oculus Rift som jag förstod hur stort det kommer att bli. Det är verkligen någonting som måste upplevas. Det går inte att få berättat för sig. Du förflyttas till en helt annan värld och när det är välgjort så glömmer man tid och rum. Hjärnan tror verkligen att den befinner sig på en annan plats. Under kursen kommer deltagarna få testa den mest avancerade VR-utrustningen som finns tillgänglig på konsumentmarknaden i dag och jag kan garantera att det blir en wow-upplevelse för förstagångsanvändarna.

Kan du lista fyra steg för att komma igång med marknadsföring inom VR?

  1. Lär dig hur formatet funkar. Att skapa VR-upplevelser är något helt annat än att göra en film, spel eller annan digital produkt.
  2. Använd VR på rätt sätt. VR lämpar sig ypperligt för upplevelser där du vill väcka känslor, men fungerar dåligt för t.ex. en webbshop.
  3. Följ utvecklingen. Vi bevittnar just nu VR:s första steg. Varje vecka presenteras nya framsteg och nya sätt att använda tekniken.
  4. Dra nytta av nyhetsfaktorn. VR är fortfarande såpass nytt att endast användandet av tekniken kan skapa rubriker.