Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Kommunikationstrender att ha koll på inför 2019

Vilka kommunikationstrender bör du ha koll på inför nästkommande år? Simon Beyer, kursansvarig på Berghs för Digital marknads­kommunikation, har delat sina spaningar för det kommande året.

Skrivet av David Lindh
December 11, 2018

Globaliseringen skapar behov för det lokala

I takt med att globaliseringen får allt mer kännbara effekter på våra liv växer det fram en motreaktion i form av att det lokala får större relevans för människor. Det är omöjligt att ta till sig all information som skapas idag och därför söker vi oss till sådant vi känner igen och känner till – det lokala.

Vår data blir vår valuta

Idag är användare väl medvetna om att alla data de lämnar ifrån sig kommer att användas vid framtida kommunikation. Därför behöver företag skapa tjänster som är så pass bra att användaren är beredd att lämna ifrån sig sin data. Data är valutan som används i transaktioner mellan användare och företag.

Content är inte ensam king

Det skapas ofantligt mycket content idag, alla är helt plötsligt content creators och internet svämmar över av innehåll. För att användaren ska kunna hitta till just ditt innehåll krävs det att SEO-ansvarig och innehållsskapare samarbetar och tillsammans skapar en strategi för att synliggöra innehållet!

Allt går snabbare och vi blir otåligare

I genomsnitt spenderar vi 1,7 sekunder på varje inlägg som kommer upp i vårt Facebookflöde. När det tar längre än 3 sekunder för en extern sida att laddas avbryter drygt 50 % av användarna besöket. Som användare är vi idag extremt otåliga och kommunikationen behöver vara tydlig för att någon ska stanna upp vid just dina inlägg. Det är inte bara utvecklingen som går snabbt – hastigheten är en betydande del av utvecklingen.

Skapa en smooth upplevelse

Klarnas pay-off "Smooth Payments" är ett tecken som ligger i tiden. Som användare har vi högt ställda förväntningar på sajter, appar och funktioner. Eftersom kundresan blir allt mer fragmenterad blir det allt viktigare att hjälpa användaren framåt genom att ta bort alla hinder på vägen. Ett ytterligare incitament till att skapa en smidig upplevelse är att det blir allt dyrare att driva trafik till din sajt - så se därför till att de personer som väl kommer till sajten inte upplever några problem i att fortsätta vidare i kundresan.