“Kursen satt mitt i prick”

Marcus Smith är VD på en byrå med fokus på marknadsföring via sociala medier. Han är en av alla de som har läst kursen Bygga varumärke i sociala medier på Berghs och berättar här om valet av kurs, vad han fick med sig och vilka dagens utmaningar är med sociala medier.

Hej Marcus! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag heter Marcus Smith och arbetar som VD på SocialView. Sedan 2012 då vi kunde lägga vår allra första newsfeed annons på sociala medier har jag jobbat med att hjälpa företag att driva faktiska affärsresultat och kunna mäta tillbaka investeringar via sociala medier. Min bakgrund till varför jag hamnat där jag är idag är intresset för affären, hur man med den enorma uppmärksamhet Facebook, Instagram, Youtube mfl har idag kan skapa en unik kundresa som driver faktiska affärsresultat. Efter en längre tid inom E-handelsbranschen såg jag utmaningarna med att nyttja sociala mediers fulla potential och avsaknaden av djup expertis inom området.

Min första kontakt med Berghs var kursen Bygga varumärke i sociala medier som jag läste 2015. En kurs där du lär dig att arbeta strategiskt med målgrupper, kanaler och innehåll.

Vad var det som fick dig att söka till just denna kurs?

Då jag arbetat inom området under en längre tid fanns ett intresse från min sida att vidga min syn, att få ett utbyte och nya perspektiv från andra personer som dagligen arbetar inom sociala medier. Att även få tid för reflektion tillsammans med lärare som dagligen har uppdraget att researcha området för sin kurs.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

Absolut! Kursen satt mitt i prick utifrån den kursbeskrivning som jag läste om på webbplatsen. Då Niclas och Sarah även aktivt arbetar med sociala medier utanför Berghs fanns ett genuint intresse för ämnet och ett utbyte för mig som arbetar med sociala medier dagligen.

Kursen gav mig mycket bra kontakter för framtiden. Att hitta ett utbyte med andra duktiga personer inom området var primärt för min medverkan. Utöver detta fick jag mycket insikt i en pedagogik som gjorde marknadsföring i sociala medier lättare att förklara både för nya medarbetare och kunder.

Var det något av lektionstillfällena som kändes extra givande?

För mig var det helt klart helhetsintrycket av Berghs. Personer som brinner och har extremt hög kompetens för sina expertområden. Man känner av drivet av att vilja lära sig och få nya insikter som utmanar gamla modeller.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

Sociala Medier förändras otroligt fort så på bara 3 år ser landskapet helt annorlunda ut sedan min kurs på Berghs, vilket förklarar varför denna typ av kurser behövs! Dock har mycket av sättet att bygga varumärke kvarstått. Jag fick ut väldigt mycket nya tankesätt för hur vi internt arbetar med sociala medier för våra kunder.

Berätta lite om hur en bra dag på ditt jobb kan se ut.

Jag får ett samtal från en kund som fått oss rekommenderade att vi är ”byrån för mätbarhet i sociala medier”. Från att analysera ett faktiskt behov till att leverera en fullfjädrad lösning där kund kan se effekt av varje investerad krona, det är en vanlig/helt fantastisk dag på mitt jobb.

Vad är den största utmaningen med sociala medier idag?

Det mest spännande med sociala medier idag är just att knäcka hur varje individuellt företag ska lösa kopplingen mellan engagemang och faktisk försäljning. Vi mäter allt från offline konverteringar via store visits till att mäta direktförsäljning online. Den absolut största utmaningen idag är komplexiteten av att arbeta med unikt anpassade annonser som automatiseras mot specifika målgrupper utifrån användarnas beteende. Sociala medier har gett oss otroliga möjligheter med relevant annonsering, samtidigt som det börjar bli utmanande att hantera på storskalig nivå!

Jag läste att SocialView fick pris som 2017 års tillväxtbolag av SEB & Young Entrepreneurs of Sweden. Hur kändes det att få ett sådant fint erkännande?

Det kändes alldeles fantastiskt att uppmärksammas av Sveriges ledande entreprenörer och av grymt kompetenta personer på SEB!

Har du något något bra minne från Berghs som du vill dela med dig av?

Ett av mina bästa minnen var när jag satt i cafeterian och skulle delta på ett event på Berghs. Då plötsligt dyker en gammal bekant upp som visade sig studera på Berghs och vi kunde direkt klicka på samma intresseområden. Vilken grej att vårt driv för digital mätbarhet kunde uppstå genom Berghs välkända kurser!

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom sociala medier?

Ett ständigt utbyte med mina fantastiska kollegor som besitter enormt mycket kunskap inom området samt att följa alla nyhetssidor för Facebook, Instagram, Snapchat, Youtube etc. Mitt bästa tips är att dagligen testa annonsering-verktygens funktioner och utmana traditionella arbetssätt.

Bygga varumärke i sociala medier är en av Berghs populära intensivkurser. Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.

Taggar: