”Många underskattar användarupplevelsen i mobilen”

Den första uppgiften på programmet Digital Strateg/Digital Kreatör gick ut på att skapa en webbshop på tre veckor. Sabina Seppälä lyckades direkt nå internets kattälskare, helt utan marknadsföring.

Student Digital Strateg 2017/2018

Ibland kräver bra idéer timmar av research, men för Sabina Seppälä räckte det att lyfta blicken från skärmen till soffan hon satt i – hon befann sig nämligen bokstavligt bredvid lösningen: en kudde med kattmotiv. Här berättar hon om kattkudde.se, utbildningen hittills och hur en bra webbshop ser ut enligt henne.

Du är två månader närmare titeln Digital Kreatör. Om du skulle sammanfatta utbildningen hittills i två meningar, hur skulle de lyda?

– Hektisk men otroligt givande! Den digitala verktygslådan vi får på utbildningen verkar totalt oslagbar.

I den första kursen fick ni skapa en webbshop. Du valde att börja sälja kuddar med kattmotiv. Varför?

– Jag är mästare på att ta mig vatten över huvudet, vilket jag höll på att göra även den här gången. Mina första idéer var väldigt stora och komplexa. Jag ville utmana mig själv genom att försöka komma på något som var så simpelt att det nästan blev löjligt. Jag insåg att svaret fanns i min egen soffa – nämligen kattkuddar! Som cat lover visste jag också att det antagligen skulle gå hem hos andra som gillar katter.

kattkudde

Du har redan fått beställningar från olika delar av landet, trots noll marknadsföring. Grattis, du lyckades nå internets kattälskare, som trots allt har en del att välja på. Vad tror du lockar besökarna?

– Just att produkten är rolig och lite konstig! Kuddarna är originella och svåra att missa. Jag har också gett dem personliga namn och beskrivningar, vilket bidrar till att det känns kul att välja sin favorit eller samla på dem.

Efter kurser i både digitala affärer och UX, vad är en bra site enligt dig?

– Less is more! Det är snyggt att exempelvis ha flashiga bakgrunder överallt, men sanningen är att det bara förvirrar besökaren. Det gäller också att förstå ytan du jobbar med. Var du bör och inte bör placera knappar och text, vad färgval signalerar och vilken copy du bör använda.

Vilka är de vanligaste felen webbshoppar gör idag?

– Jag upplever att många webbshoppar underskattar hur många som vill shoppa från mobilen, användarupplevelsen i mobilversionen är ofta betydligt sämre. Ett annat misstag jag kan se är copyn – avsändarens budskap känns inte relevant för besökaren och är i många fall kopierat från andra sidor. Det blir opersonligt och distanserat. Sist men inte minst tror jag att många känner ett stort behov av att sticka ut, och ger siten en banbrytande och snygg design, men som inte är anpassad efter besökaren.

I vår ska du söka jobb – vad vill du jobba med samt vad karaktäriserar en bra arbetsplats?

– Jag vill jobba med UX-design. Användarupplevelsen blir allt viktigare desto mer digitala våra liv blir och jag vill tvätta bort stämpeln av att digitala lösningar är jobbiga eller svåra. En bra arbetsplats för mig är där alla har mycket inflytande och där det finns en stark teamkänsla. Att åka till jobbet ska alltid kännas givande, även om det självklart kommer finnas uppförsbackar. Det där med måndagsångest är helt enkelt inget för mig.

 

Taggar:

Nathalie Borgman Peters

Student Digital Strateg 2017/2018

Nathalie Borgman Peters jobbar vanligtvis som redaktör på contentbyrån Åkesson & Curry, men spetsar i år sin kompetens med nya digitala färdigheter genom att läsa programmet Digital Strateg. När studierna tillåter hjälper hon gärna Berghs med att gestalta inspirerade människor i textform.