Artiklar

Möt Berghs studenter som ligger bakom Bruces senaste kampanj

Under kursen ‘Idé och Koncept’ får Art Director/Copywriter-studenterna jobba med ett antal briefer på veckobasis för att öva upp sin kreativa förmåga, sitt hantverk och intuition. Slutuppgiften som är något mer omfattande landade på uppdragsgivaren Bruce - en app som gör det möjligt att komma åt ett mycket stort utbud av träningsformer med ett enda medlemskap. Vi pratar med studenterna som imponerade så mycket på uppdragsgivaren, att kampanjen blev skarp bara några veckor efter avslutad kurs.

Mars 13, 2023

Hur tog ni er an uppgiften?

– Vi fick i uppgift att göra en kampanj som skulle få fler människor att använda sitt friskvårdsbidrag och signa upp på Bruce. Vi började, som vi nästan alltid gör här på Berghs, med research. Vi kollade på hur Bruce kommunicerar och sedan tittade vi på deras konkurrenter. För oss blev det ganska tydligt att allt såg likadant ut. Bruce behövde differentiera sig eftersom de erbjuder en tjänst som ingen annan har. Att variera sin träning har många hälsofördelar och varierad träning är ju precis vad Bruce erbjuder. Därför kändes det självklart för oss att lyfta fram detta i vår kampanj. Efter många diskussioner och sena kvällar landade vi tillslut i kampanjen Break your Routines.

Vad blev slutleveransen? 

– Slutleveransen innebar att vi gjorde en presentation för kund där vi visade hur vi hade tänkt rent strategiskt för att komma fram till vår nya kampanj. Sedan presenterade vi hur vi tyckte att den skulle se ut genom att visa posters, reklamfilm, sociala medier inlägg, tidningsannons och direktreklam. Som vi själva producerat och tagit fram.

Hur var det att jobba med verkligt kundcase?

– Eftersom vi ofta är i kontakt med verkliga kunder under våra kurser så var detta ingenting som vi tänkte på under arbetets gång. Däremot var det en otrolig glad överraskning när de kom tillbaka från Bruce och ville lansera kampanjen. Att se kampanjen gå live efter en termin på skolan gjorde att man kände sig stolt över vårt gemensamma arbete.


Redan under presentationstillfället blev det uppenbart att både kursansvariga lärare och uppdragsgivare såg mycket positivt på leveransen och ville ta den vidare. Redan några veckor efter presentation kunde vi se skarpa kommunikationsenheter som helt eller delvis var hämtade från arbetsgruppens leverans.

Vi pratar med studenternas Programansvarig Rikard Linder om att arbeta med skarpa case (kundcase som blir verklighet) på Berghs. 

Det måste vara otroligt roligt när studentarbeten blir skarpa. Händer det ofta på Berghs? 

– Ja, det är jättekul! Det blir som ett bevis på att det vi gör tillsammans med studenterna håller hög nivå. Det händer ett par gånger om året. Ibland används studenternas jobb rakt av - men ofta rör det sig mer på att inspirera uppdragsgivarna om vad de skulle kunna göra om de tog ut svängarna lite. 

Varför jobbar Berghs oftast med riktiga kunder, vad får studenterna med sig för lärdomar som de inte skulle i ett fiktivt case? 

– De flesta av våra studenter kommer att jobba utifrån konsultpremissen – att göra uppdrag åt andra. Det upplevs bäst med riktiga uppdragsgivare helt enkelt.

Hur väljs företagen/kunden? Vad är viktigast för dig som programansvarig?

– Så länge det finns en tydlig utmaning som kan lösas med kommunikation så är det en bra uppgift för våra studenter! För mig är det viktigt att studenterna får testa på så många olika utmaningar som möjligt för att vässa sina skills vilket gör att det är lite olika från år till år.  Huvudsaken är att studenterna får möjlighet att lära sig saker och “kunden”  ser ett värde i att vara en del av studenternas utbildning och utveckling, till exempel genom att ge konkret feedback, istället för att  bara se sig själva som beställare av en tjänst.