Artiklar

20 digitala designstudenter tog sig an 5 företag på 24 timmar - Norrsken Hackaton

Studenter från programmet Digital Design & Strategy tog sig an fem startups från nätverket Norrsken och levererade lösningar på komplexa briefer. Kanske den största utmaningen - lösningen skulle presenteras inom 24 timmar! Programansvarig Paula Ponzer berättar.

Februari 3, 2023

Varför formatet hackaton?

Att genomföra olika typer av hackaton är inte något nytt för Berghs. Att under en kort och intensiv period, ofta med ett specifikt mål, leverera resultat utmanar studenterna och det är ofta väldigt roligt. Att stå inför en tidspress men samtidigt ha en underliggande lekfull och lättsam ton, resulterar ofta i att tänka utanför sina vanliga banor. Kreativa och galna idéer kan uppstå, och ofta så lämnar de med en känsla av att ”wow, vad mycket vi kan göra på så kort tid!”

Varför just med Norrsken?

Efter succén förra året då klassen Growth Marketing, med samma upplägg, levererade lösningar för startup-företag under nätverket Norrsken Foundation (länk 1 nedan) så ville jag köra en favorit i repris fast med studenterna från programmet Digital Design & Strategy i samband med kursen UX-design. Vi har ju även ett långsiktigt samarbete med Norrsken Foundation med både Growth Marketing och Digital Design & Strategy-programmen, så det kändes som ett naturligt val. Det är alltid spännande att arbeta med start-ups, det är så mycket som händer på så kort tid. Läs gärna mer om samarbetet här. (länk 2 nedan)

Vilka sorters uppgifter skulle studenterna lösa åt företagen?

Alla företag hade lite olika utmaningar som de ville att studenterna skulle fokusera på. Ett företag ville säkerställa att deras, ganska komplicerade, erbjudande var begripligt för potentiella kunder som besökte hemsidan, och att den var lätt att navigera med målsättningen att boka en demo av deras tjänst. Ett annat företag ville att studenterna skulle ta fram förslag på en smidig betallösning i deras app. Men övergripande handlade det om att optimera företagens hemsidor eller appar utifrån ett visst mål, och med utgångspunkt i användarens perspektiv.

Hur gick det till?

Dagen började med att de fem medverkande Norrsken-företagen fick hålla en kort meet-and-greet-presentation för studenterna, som redan veckan innan hade fått tillgång till alla briefer och valt vilken de ville arbeta med. Efter morgonintrot så fick alla grupper ett eget mötesrum att jobba i under dagen. Studenterna gick tillsammans med sin kund igenom brieferna och de frågor de hade, och sedan började alla jobba intensivt!. Studenterna hade även handledning med kursansvarig Henrik Fagerberg i sina arbetsgrupper under förmiddagen och möjlighet att nå sina kunder på telefon under dagen. Många studenter arbetade till sent på kvällen för att ta fram lösningar de kände sig nöjda med. Dagen efter hölls presentationerna i Berghs aula, där studenter, kunder och kursansvarig närvarade. Fantastiskt roligt!

Och slutligen, vad blev resultatet?

Ett gäng riktigt nöjda kunder, trötta men stolta studenter, och en massa bra digital design! I min roll som programansvarig är det absolut roligaste att följa en klass från antagning fram till examen och se hur varje individ utvecklas under den resan. Och just i sådana här sammanhang så blir det så svart på vitt, hur mycket de faktiskt lärt sig på kort tid!

Medverkande Norrsken företag:
Plexigrid
Eljun
Visualizy
Gokind
Bumpy

Läs mer om Norrsken Foundation