Kommunikations­plattformen är utgångspunkten

När Nisha Kurt blev befordrad till kommunikationschef fick hon möjlighet att bygga upp en avdelning som inte funnits på företaget tidigare. För att axla rollen och samtidigt frigöra tid för att driva organisationen framåt sökte hon till Berghs kvällskurs i Marknadskommunikation. Här är Nishas berättelse.

Hej Nisha! Vem är du?

Hej! Jag är en person som får energi av att nätverka, möta nya människor och lära känna nya kulturer. När jag inte funderar över karriär tycker jag om att läsa en god bok och inspireras av att fotografera skogs- och naturbilder.

Varför sökte du till kvällskursen Marknadskommunikation på Berghs?

Jag började kursen hos er för att jag blev befordrad till kommunikationsansvarig på Sinfra, Svensk inköpscentral för Infrastruktur Ekonomisk förening, där jag i samband med en omorganisering fick möjligheten att bygga upp en helt ny tjänst samt avdelning som inte tidigare funnits. För att då axla den nya rollen kändes kursen hos er på Berghs som ett självklart val.

Berätta om kursen, vilka är dina starkaste minnen från terminen?

Förutom de relevanta ämnena kring varumärkesbyggande, konceptskapande, påverkanslära och neuromarketing är det starkaste minnet tacksamheten jag kände över hur pass pedagogiska lärarna var på att förmedla kunskap men även beundransvärt hur duktiga de var på att utmana och inspirera eleverna till att själva utbilda. För övrigt tycker jag att det är en härlig atmosfär på Berghs skola och jag är väldigt glad över att ha fått chansen att gå tillbaka till kvällskursen i Marknads­kommunikation och föreläsa om ämnet varumärkesbyggande och kommunikation i praktiken under hösten 2017.

Om du skulle säga att du tog med dig en insikt eller lärdom framför alla andra under kursen – vilken var det?

Jag lärde mig väldigt mycket på Berghs och fick framförallt med mig oerhört nyttiga verktyg från kursen som jag sedan implementerade praktiskt i vårt företag. En specifik insikt jag tar med mig från Berghs är vikten av att inte glömma den interna kommunikationen, dvs för att lyckas med en effektiv och optimal extern kommunikation behöver man börja med den interna.

Hur kunde du ta med dig det du lärde dig i kursen till din arbetsplats?

Vårt dåvarande namn Värmek saknade en kommunikationsplattform, kärnvärden, budskap och egentligen allt inom kommunikation. Hela vår resa började där med arbete och utveckling kring företagets värdegrund och slutade idag, 1,5 år senare, med ett varumärkesbyte (Sinfra) som lanserades nu i april 2017. Resultatet, en helt ny webbplattform och utformningen av en kommunikationsplan och slutligen framställandet av en grafisk profil. Vi är idag ett helt nytt företag med en ny identitet helt enkelt.

Var befinner du dig idag jämfört med dagen då du gick på ditt första kurstillfälle på Berghs kvällskurs i Marknadskommunikation?

För närvarande arbetar jag kvar på Sinfra och försöker ständigt ha kommunikationspl­attformen som en utgångspunkt i mitt dagliga arbete. Nu när vi implementerat de verktyg och kunskaper jag fick med mig från kursen i Marknads­kommunikation har det blivit tydligare och lättare att fokusera på att arbeta mot verksamhetens mål.

Om du skulle ge en person i motsvarande situation som din ett råd, vilket skulle det vara?

Ta hjälp av en professionell utbildning för att erhålla lämpliga verktyg för att identifiera din verksamhets profil, värderingar och budskap. Det möjliggör och frigör tid till att fokusera på att driva organisationen framåt.

Taggar: