Oscar, Anton & Ando fick jobb genom sitt examensprojekt

Berghsstudenterna Oscar Carlgren, Anton Molund & Ando Wikström hamnade alla i samma examensprojektgrupp under deras studietid och fick då nikotinföretaget Haypp Group som uppdragsgivare. Efter slutpitchen fick alla tre jobberbjudanden. Från början var de en aning skeptiska till att arbeta med att marknadsföra snus, men såg det som en stor möjlighet att vara med och bygga ett globalt varumärke från grunden.

Hej på er! Berätta lite om ert examensprojekt?

Vårt uppdrag var att skapa en strategi och koncept för Haypp – en startup som säljer det vi kallar “All White”-nikotinpåsar online. Då nikotinpåsar är en relativt ny grej stod vi inför utmaningen att både skapa kännedom om en produktkategori, såväl som varumärket Haypp. Efter mycket brainstorming, sena kvällar och ett antal ”kill your darlings” började vi närma oss ett koncept som vi alla var nöjda med. Vi kallade konceptet för “Share the Haypp”.

Vad handlar konceptet om?

Kortfattat handlar det om att förankra det generösa i all kommunikation. Faktum är att det bara är 1% av alla snusare som uppger sig att ta fler snusprillor själv, än vad de ger bort. Som ett exempel på att anamma den här ”bjudkulturen” som råder inom detta community brukar vi till exempel alltid lägga ner några extra dosor i varje order som man antingen kan välja att behålla för sig själv, eller dela med en vän. Det är så kul att se vårt koncept bli förverkligat i hela 22 länder!

Hur kände ni inför att jobba med ett nikotinföretag?

Det ska väl erkännas att ingen av oss kanske drömde om att jobba med snus från början, men såg det som en stor möjlighet att vara med och bygga ett globalt varumärke från grunden. Men något vi är stolta över är att en majoritet av alla All White-användare är före detta rökare och kan vi genom vårt koncept uppmärksamma tobaksfritt alternativ kan vi potentiellt även se att vi bidrar till en positiv trend.

Vad var det i ert arbete som kunden tyckte så pass mycket om att ni alla tre erbjöds anställning?

Det vi lyckades bra med var att hitta en gemensam drivkraft hos målgruppen som dessutom var skalbart och applicerbart på uttagen. Redan från dag ett kändes det som en eventuell anställning började växa sig fram. Dialogen med kunden var okomplicerad och vi kunde istället fokusera på ge vårt allt under sex veckor, vilket också ledde till att vi alla fick jobberbjudanden bara tio minuter efter vår slutpitch!

Ni gick alla olika program på Berghs, Oscar gick Strategisk kommunikation, Anton gick PR & Ando gick Communication Design. Vad var det bästa med respektive program, enligt er?

Oscar om Strategisk kommunikation

Berghs fick mig att inse att man inte ska vara för att rädd för att ha fel. Och jag hade verkligen den finaste klassen som där man alltid fick tillbaks mer än vad man gav! Det är vad jag försöker bära med mig ut i arbetslivet. Strategisk kommunikation passar en genuint nyfiken och analytisk person som älskar att sätta sig in i nya ämnen och hur människor resonerar. Någon som kan tänka både inom och utanför ramar.

Anton om PR

Det bästa med PR-programmet var att vi fick väldigt mycket praktisk träning. Jobba med riktiga företag, budgetar och tighta deadlines. Nu när man jobbar med 22 marknader förstår man att det behöver gå undan för att det ska hända något. Jag tror att PR-programmet är till för den som gillar att tänka utanför boxen. Personen som förstår att den märkligaste idén kan vara den bästa.

Ando om Communication Design

Vad som fungerar i teorin och vad som fungerar i praktiken är för det mesta två helt olika saker. Därför uppskattar jag att Berghs lägger stort fokus på att man som student lär sig genom att arbetar praktiskt för att lösa verkliga utmaningar och case. Det bidrar till en mer sömlös övergång till arbetslivet. Brinner du för visuellt skapande och design så är CD rätt program för dig!