Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Pino Roscigno valde att byta karriär

Pino.Roscigno

Pino Roscigno bor i Eskilstuna och är Marketing Director på Stadium. Han är en av alla de som har läst kursen Strategisk marknadsföring på Berghs. Här berättar han om sin tid på Berghs och vad han fick med sig.

Skrivet av Anette Hamel
November 17, 2017

Hej Pino! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag heter Pino Roscigno och jag bor med min familj i Eskilstuna. Jag är född och uppvuxen i Hälsingland i en Italiensk familj med rötterna i Neapel. Utbildad ekonom med en master inom Leading innovation på Handels och sedan en månad är jag Marknadsdirektör på Stadium med missionen att aktivera världen. Våren 2011 läste jag kursen Strategisk marknadsföring på Berghs med Geta Kroon som kursansvarig.

Vad var det som fick dig att söka till kursen Strategisk marknadsföring på Berghs?

Jag hade jobbat med försäljning hela mitt yrkesliv och fick en tjänst som marknadschef på SPP. Jag behövde snabbt ett ramverk och en terminologi för det som var nytt för mig, strategisk och varumärkesbyggande kommunikation och marknadsföring. Jag ville skapa lite credibility framförallt i dialogen med byråer och andra samarbetspartners.

Vad har du fått med dig från kursen?

Det är svårt att sätta fingret på vad kursen gett så här långt efter men det gav mig absolut en bra start för att skapa min ”mindmap” kring strategisk marknadsföring, en mindmap som jag senare vidareutvecklat med egna insikter och erfarenheter. Något som kursen däremot absolut gett mig är en positiv bild av Berghs och ett nyttigt nätverk av kloka människor som ibland kan behövas.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

Absolut!

Berätta om något bra minne från Berghs!

Vi gjorde ett positioneringsarbete med Frälsningsarmen som case. Ett uppdrag som svetsade ihop ett bra team och som gav mig en möjlighet att sätta mig in i andra verksamheter som jag annars inte skulle möta på djupet.

Vilken kurs passar dig?

På Berghs erbjuder vi kurser inom kommunikation på ett flertal olika nivåer och i olika format. Närmare bestämt drygt 80 kurser per termin.

Välj här!

Fick du någon typ av ”aha-upplevelse” under kursen?

Min största aha upplevelse kom från arbetet med vårt case, Frälsningsarmen. Att när man börjar strukturera upp utmaningar med hjälp av olika verktyg och modeller så skiljer det väldigt lite mellan olika verksamheter.

Hur har du fått användning av dina nya kunskaper?

Jag hade jobbat med försäljningsfrågor i finansbranschen i nästan 20 år och kursen blev en del av starten för min nya karriär som Marknadschef. Att jag tog steget över till Marknad har gett mig ett enormt nätverk utanför finansbranschen och slutligen en helt ny riktning från finans in i sports retailing. Här kan jag kombinera mitt stora intresse för Marknadsföring, kundbeteenden och träning & hälsa… Kittlande.

Vad inspireras du av?

Jag inspireras av stora planer, informella möten, tillåtande människor med höga ambitioner och fokus på uppgiften och jag inspireras väldigt mycket av träning.

Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen. Har du också läst en kurs på Berghs? Hör gärna av dig och berätta din historia.