Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Här är verktygen som varje copywriter bör ha i sin verktygslåda

Behovet av digitala copywriters, kommunikatörer och skribenter är stort, säger Anna Kleinwichs Magnusson, copywriter och grundare av Stockholms Skrivbyrå och Knack Rekrytering. Anna är programansvarig för utbildningen Berghs Upgrade - Digital Copywriting och berättar i den här artikeln om sin syn på rollens utveckling och vilka verktyg som bör finnas i varje digital copywriters arsenal.

Juni 10, 2021

Hej Anna! Vad är det för behov du sett som mynnat ut i Berghs Upgrade - Digital Copywriting?

– Jag är själv copywriter och har under de senaste 10 åren hjälpt marknadsavdelningar och byråer att hitta rätt personer för olika typer av projekt. Det är tydlig att behoven och förväntningarna på oss copywriters har utvecklats mycket och snabbt den senaste tiden. Nya kommunikationskanaler kräver ny kunskap och som erfaren copywriter eller skribent kan det vara läge att uppdatera sina kunskaper inom just den digitala världen.

Vad är skillnaden på Copywriter och Digital Copywriter?

– Traditionellt har copywritern varit en del av ett större team med Art Director, strateg, projektledare och produktionsledare. Arbetet har handlat mycket om att bygga varumärken och att skapa uppmärksamhet kring en produkt eller tjänst. Idag har den digitala copywritern inte alltid en Art Director vid sin sida, utan oftare ux-designers och utvecklare – eller ingen alls. När kanalerna är digitala och allt kan mätas blir copywriterns uppgift ofta att bygga varumärke genom att skapa relationer och hjälpa mottagaren genom säljprocessen. Ett större ansvar hamnar på copywritern.

På ett sätt krävs kanske mer av copywritern är tidigare. Du förväntas kunna tänka både stort och smått, vara strategisk, kreativ och duktig på att skapa värdefullt innehåll som är anpassat för många olika kanaler. Du behöver förmodligen kunskap om sökbeteenden, webb och sociala kanaler. Kan du sökmotoroptimera texter och har jobbat i UX-projekt har du en klar fördel i konkurrensen om uppdragen.

Vad är det för nya yrken eller områden som man kan ta sig an efter kursen?

– Att ställa om kan låta komplicerat, men tröskeln är inte så hög som många tror. Det finns en stor variation av roller som en copywriter kan ta sig an och behovet av digitala copywriters, kommunikatörer och skribenter är stort. Marknadsavdelningar och byråer behöver människor som har intresse och förståelse för målgruppernas rörelser och beteende i digitala kanaler.

Den kunskapen underlättar under det kreativa arbetet med att ta fram budskap och koncept, men även i skrivandet när innehåll och tonläge ska formas. I en tid när många jobbar med content- och inbound marketing behöver den som skriver jobba nära uppdragsgivare, organisation, experter och nyckelpersoner för att skaffa kunskap och idéer för bra innehållsproduktion. Man måste våga kasta sig in i nya sätt att tänka och arbeta.

Vi ser även att rörligt kommer mer, så det finns ett sug efter copywriters som kan skriva riktigt korta och slagkraftiga manus och tänka innehåll i annan form än text.

Vad utmärker en duktig digital copywriter?

– Nyfikenhet och påhittighet. Tekniken utvecklas, konsumenternas köpbeteende förändras och målgrupper är inte lika stereotypa och lätta att hitta som förr. Allt fler företag lämnar reklambyrån och bygger egna inhousebyråer på samma gång som marknad och sälj arbetar tightare tillsammans. Som copywriter blir du en nyckelperson. Du bör ha ett genuint intresse för människor, teknik och kommunikation. Du behöver vara modig och testa, för det är ofta så att du får chans att ta dina idéer till nästa steg först när du kan visa resultat.

Hur viktig är en copywriters roll idag på ett företag? Hur stor skillnad kan en copy göra för ett resultat?

– En copywriter som får fria händer kan göra enormt stor skillnad för ett varumärke. Idéer som verkligen möter målgruppernas och affärens behov kan lyfta och bära långt när traditionella och digitala kanaler får samspela. Men det kräver närhet och ett genuint intresse för affär, målgrupp och syfte. Tiden är över när man kunde göra ut en kul idé för att skapa uppmärksamhet – det blir för kostsamt om det inte är en del av en mer långsiktig och relationsskapande strategi.

Vad bör finnas i varje digital copywriters verktygslåda?

– För att säkerställa bra kommunikation behöver man som copywriter förstå de olika kanalernas förutsättningar och hur kommunikationen går till där. Det handlar inte längre om att ropa ut reklam. Du måste lyssna, locka, skapa engagemang, mäta och jobba tålmodigt för att nå rätt mål. Sökmotoroptimering, förståelse för UX (User Experience) och en känsla för vad som funkar på olika digitala plattformar är en förutsättning för att lyckas nå fram till rätt människor idag. 

I och med en stor efterfrågan på rörligt material och ljudmediernas snabba tillväxt blir copywritern ofta inblandad i nya typer av innehållsproduktion. Om du vet hur du bygger webb, har inblick i hur man skapar digitala produkter och tjänster och har erfarenhet av publicera i olika kanaler blir det så mycket lättare att sätta koncept och budskap som passar både mediet och målgruppen. Du behöver kunna tänka långsiktigt kring kommunikation och kampanjer i olika form och för olika digitala kanaler. Och hela tiden vara redo att lära nytt, för det går undan just nu.

Hur arbetar framtidens copywriters?

– Jag tror på att bygga team av copywriters och digitala kommunikatörer för att kunna leverera idé och kreation, korta och slagkraftiga texter och mer redaktionell djupgående innehåll som är sökmotoroptimerat och UX-anpassat om det behövs. På Stockholms Skrivbyrå jobbar vi gärna i team eftersom produktionen går snabbare och texterna blir bättre. Två hjärnor är bättre än en och fyra ögon bättre än två. Med prestigelöshet, nyfikenhet och lust att lösa problem finns det fantastiska möjligheter att skapa starka varumärken och goda affärer!

Berghs Upgrade - Digital Copywriting riktar sig till dig som är verksam som Copywriter, kommunikatör eller webbredaktör och vill utveckla dina kunskaper inom Digital Copywriting. Berghs Upgrade ger dig möjlighet att skifta karriär och utbilda dig till en ny yrkesroll baserad på befintlig kompetens – på 12 veckor.