Så jobbar en digital copywriter

Behovet av digitala copywriters, kommunikatörer och skribenter är stort, säger Anna Kleinwichs Magnusson, copywriter och grundare av Stockholms Skrivbyrå. Anna är dessutom programansvarig för den sprillans nya utbildningen Berghs Upgrade - Digital Copywriting och berättar i den här artikeln om sin syn på rollens utveckling.

Hej Anna! Vad är det för behov du sett som mynnat ut i Berghs Upgrade – Digital Copywriting?

Jag är själv copywriter och har under de senaste 8 åren hjälpt företag och byråer att hitta rätt copywriter för olika typer av projekt. Jag kan se att behoven och förväntningarna på oss copywriters har utvecklats mycket och snabbt den senaste tiden. Nya kommunikationskanaler kräver ny kunskap. Oftast är inte kunskapströskeln så hög som många tror, men man måste våga kasta sig in i nya sätt att tänka och arbeta.

Vad är skillnaden på Copywriter och Digital Copywriter?

Traditionellt har copywritern varit en del av ett större team med Art Director, strateg, projektledare och produktionsledare. Arbetet har handlat mycket om att bygga varumärken och att skapa uppmärksamhet kring en produkt eller tjänst. Den digitala copywritern har inte alltid en Art Director vid sin sida, utan kanske snarare ux-designers eller utvecklare, eller ingen alls. När kanalerna är digitala och marknadsföringen kan mätas blir copywriterns uppgift att bygga varumärke genom att skapa relationer och hjälpa mottagaren genom säljprocessen. Ett större ansvar hamnar på copywritern. Du förväntas kunna tänka både stort och smått, vara strategisk, kreativ och duktig på att skapa värdefullt innehåll som är anpassat för många olika kanaler. Du behöver förmodligen kunskap om sökbeteenden, webb och sociala kanaler. Kan du sökmotoroptimera texter och har jobbat i UX-projekt har du en klar fördel i konkurrensen om uppdragen.

Vad är det för nya yrken eller områden som man kan ta sig an efter kursen?

Det finns en stor variation av roller som en copywriter kan ta sig an. Behovet av digitala copywriters, kommunikatörer och skribenter är stort. Marknadsavdelningar och byråer behöver människor som kan ta fram budskap och koncept, fylla olika typer av kanaler med kommunikation som hänger ihop, arbeta med tonläge och jobba nära uppdragsgivare, organisation, experter och nyckelpersoner för att få till en bra innehållsproduktion. Vi ser även att rörligt kommer mer, så det kommer att behövas copywriters som kan skriva manus och tänka innehåll i annan form än text.

Vad utmärker en duktig digital copywriter?

Nyfikenhet och påhittighet. Tekniken utvecklas, konsumenternas köpbeteende förändras och målgrupper är inte lika stereotypa och lätta att hitta som förr. Allt fler företag lämnar reklambyrån och bygger egna inhousebyråer på samma gång som marknad och sälj arbetar tightare tillsammans. Som copywriter blir du en viktig spelare. Du bör ha ett genuint intresse för människor, teknik och kommunikation. Du behöver vara modig och testa, för det är ofta så att du får chans att ta dina idéer till nästa steg först när du kan visa resultat.

Hur viktig är en copywriters roll idag på ett företag? Hur stor skillnad kan en copy göra för ett resultat?

En copywriter som får fria händer kan göra enormt stor skillnad för ett varumärke idag. Idéer som verkligen möter målgruppernas och affärens behov kan lyfta och bära långt när traditionella och digitala kanaler får samspela. Men det kräver närhet och ett genuint intresse för affär, målgrupp och syfte. Tiden är över när man kunde göra ut en kul idé för att skapa uppmärksamhet – det blir för kostsamt om det inte är en del av en mer långsiktig och relationsskapande aktivitet.

Hur arbetar framtidens copywriters?

Jag tror på att bygga team av copywriters och digitala kommunikatörer för att kunna leverera idé och kreation, korta och slagkraftiga texter och mer redaktionell djupgående innehåll som är sökmotoroptimerat och UX-anpassat om det behövs. På Stockholms Skrivbyrå jobbar vi gärna i team eftersom produktionen går snabbare och texterna blir bättre. Två hjärnor är bättre än en och fyra ögon bättre än två. Med prestigelöshet, ett öppet sinne och en stark lust att vilja lösa problem finns det idag fantastiska möjligheter att skapa starka varumärken och goda affärer!

Berghs Upgrade – Digital Copywriting riktar sig till dig som är verksam som Copywriter, kommunikatör eller webbredaktör och vill utveckla dina kunskaper inom Digital Copywriting. Berghs Upgrade ger dig möjlighet att skifta karriär och utbilda dig till en ny yrkesroll baserad på befintlig kompetens – på 12 veckor.