Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Så kan alla kommunikatörer börja tänka som startups - på mindre än en timme!
Vad är det som digital natives som Netflix, Airbnb och Avicii har förstått som gjort dem så framgångsrika i dagens kommunikationsklimat? Enligt den digitala entreprenören Nils von Heijne handlar det lika mycket om att de kommunicerar som digital natives som att de lyckas kombinera gedigna digitala strategier med snabba och effektiva verktyg. Här delar Nils med sig av sina tips för hur du kan börja skapa digital kommunikation i klass med världens bästa startups.
Nils von Heijne har varit global digital kommunikationschef för både Avicii och Electrolux, men arbetar idag med ett tiotal startups som kommunikationsstrateg. På Berghs är han ansvarig för kursnyheten Think like a startup som på tre dagar fyller deltagarna med strategier, metoder och konkreta verktyg för att kunna digitalisera sitt kommunikationsarbete lika effektivt som världens mest snabbrörliga startups.
Hej Nils! Vad betyder det egentligen att tänka som en startup och vad skulle du säga är skillnaden i att göra det, och att inte göra det?
För mig innebär det att tänka snabbrörligt och anpassat till hur världen ser ut idag - och imorgon. Världens mest framstående startups har lyckats genom att inse att i en värld som konstant förändras allt snabbare måste man planera för att konstant förändras. Små innovativa startups är i sitt arbetssätt bättre anpassade till dagens föränderliga affärsvärld än stora traditionstyngda bolag. Att tänka som en startup blir därför avgörande för att lyckas i det digitala samhället.
För den som jobbade med kommunikation för fem, tio eller tjugo år sedan, vilken är den konkret största förändringen att förhålla sig till?
Det är det faktum att du inte längre kommer undan med att göra dålig eller störande reklam. Det finns helt enkelt inget utrymme för det i människors hjärnor eller hjärtan. Istället måste din kommunikation, i sig själv, skapa ett äkta värde för mottagaren.
Att arbeta flexibelt, dynamiskt och agilt verkar vara något som startups har som grundläggande metodik. Hur kan ett större företag, med fler led och längre korridorer mellan beslut och handling, göra för att bli mer snabbfotade?
Det finns ett antal olika metoder för att som storföretag bli mer snabbrörligt - alltifrån att knoppa av lab- eller innovationsenheter till att aktivt samarbeta med mindre mer snabbrörliga aktörer. Men i grunden är det avgörande att bolaget inser behovet av att bli mer dynamiskt. När det steget väl är taget blir allt därefter lättare.
I din kurs utlovar du en digital verktygslåda för att kunna arbeta effektivt och innovativt med kommunikation. Kan du avslöja vad den här verktygslådan kommer att innehålla?
Verktygslådan är en kombination av handfasta metoder för att effektivisera ditt dagliga arbete och en lång lista digitala verktyg som används av världens mest framgångsrika startups. I lådan finns allt ifrån välkända verktyg som Mailchimp och Slack till personliga favoriter som The Noun Project, Nuvi och Unsplash.
Nils tipsar: så enkelt börjar du tänka som en startup - på mindre än en timme:
1. Fundera i 10 minuter på vilket värde du skapar för omvärlden. Det värdet bör utgöra grunden för all din kommunikation.
2. Fundera i 15 minuter på hur du kan få dina anställda att älska att gå till jobbet. En stark intern kultur är idag ett extremt viktigt kommunikationsmedel.
3. Ägna 30 minuter åt att titta på YouTube-klipp och TED Talks om allt du är nyfiken på. Growth hacking, content marketing, big data, AI, AR, VR, IoT - you name it.
4. Lägg 4 minuter på att boka in en kaffe med någon du inspireras av och planera samtidigt in i din kalender att göra om steg ett till fyra minst en gång i månaden.
Klart på 59 minuter!
Vill du också lära dig att lyfta din digitala kommuniktion till en högra nivå? Läs mer om Nils von Heines kurs Think like a startup här!
Relaterade artiklar
Vårens dagkurser på Berghs
Fyll på med kunskap, utöka ditt nätverk och få ny energi. Här hittar du listan med de utbildningar du kan läsa på dagtid i vår.
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
William använder dagligen lärdomarna från kurserna
William Turner är Digital Communications Manager på Göteborgs Hamn AB. De senaste åren har han gått tre kurser på Berghs.