Startup köper heltidsstudenternas identitetsarbete

Heltidsstudenterna Moa Lander, Mathilda Boalawong och Lina Hägg som går Communication Design gjorde ett identitetsarbete för startupen Indivd under kursen Strategisk Design i höstas. Indivd tyckte om arbetet så mycket att de valde att köpa det och nu implementerar de sin nya identitet. Här berättar studenterna om arbetet!

Skrivet av Jelena Ljubinkovic
Februari 1, 2021

Hej Moa, Mathilda och Lina! Berätta lite om projektet ni jobbat med.

– Vi fick briefen från Indivd under kursen Strategisk Kommunikation som hålls vårt sista år på utbildningen. Kursen syftar till att lära oss designa utifrån en problemställning och ta strategiska beslut innan designfasen tar fart. Briefen var att skapa ett varumärkeskoncept och en ny identitet för svenska tech-startupen Indivd. De har utvecklat en anonymiseringsmetod av kameradata för retail för att förhindra butiksdöden.

AI och data är någonting som kan kännas väldigt läskigt för konsumenter och det var en utmaning för oss att tackla dem fördomarna. Det som är unikt för Indivds programvara är att den kan ge retail insikter samtidigt som den skyddar individens integritet. Indivd skapar balans mellan data och människan, och det var just balans som vi valde att basera vårt koncept på. Konceptet lyser igenom i allt ifrån typografi, bildmanér, logotyp och webb.

Hur var det att jobba med Indivd? 

– Dem gav oss väldigt fria händer och lät oss utmana AI-branschens befintliga designspråk, som är väldigt förutsägbart och nästan spär på dem fördomarna som finns om AI. Det var väldigt kul att jobba med en så modig kund som tar hänsyn till människor på en sån nivå.

Hur såg responsen ut?

– De gillade verkligen konceptet balance och hur det går att applicera på allt och kan fungera under en lång tid. De tyckte också om att identiteten stack ut så pass mycket formmässigt gentemot konkurrenterna för att det hjälper dem att positionera sig på marknaden. 

Vilka är era största lärdomar från projektet? 

– Vikten av ett bra researcharbete! Och av ett tydligt och rotat koncept. Men också hur mycket man måste tänka på när man väl ska ta ut någonting på riktigt och det ska exponeras för så många människor. Man måste verkligen skapa en hållbar design och framförallt en design som kunden sen ska kunna jobba med. Det måste vara tydligt och lätt för dem att applicera eftersom deras arbeten inte handlar om design.

Hur känns det att det ska tas ut i verkligheten? 

– Så så kul och spännande! Det är verkligen en kick att se någonting man skapat komma till liv. Vi är väldigt stolta över det här projektet och samarbetet.

Hur såg era roller ut i projektet?

– Vi har sett på oss tre som en liten designbyrå i det här projektet eftersom vi gjort precis allt själva. Alltifrån research, idé och koncept till fotografi och hantverk. Trots att vi tre har samma roll så har det fallit naturligt för oss att ta lead på olika områden och därför har vårt samarbete fungerat superbra.

 

”Efter att ha arbetat med patent, forskning, juridik, utveckling och kärntekniken så har det varit otroligt spännande att få möjlighet att få se allt färgsättas, formgivas och ta liv tillsammans med Lina, Mathilda och Moa. Slutresultatet har varit över förväntan och samarbetet har fungerat jättebra, samtidigt som det här bara är början” – Fredrik Hammargården, Indivd