Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Fokus på “välmående” för heltidsstudenterna i kursen Explore Sustainability

Hur kan varumärken bidra till ökat välmående i samhället, skapa värde för kunden och samtidigt driva affären genom kommunikation? Det är frågeställningen som våra heltidsstudenter kommer att arbeta med i kursen Explore Sustainability. Årets tema är "välmående" och studenterna kommer jobba med Axfood som kund, och mer specifikt Axfoods egna varumärken Fixa, Premier, Minstingen och Såklart.

Skrivet av Adam Horne
December 3, 2020

Explore Sustainibility är en samläst kurs för alla Berghs heltidsstudenter där de tillsammans utforskar hur ett kommersiellt varumärke ska ta sig an ett samhällsproblem utan att tappa lönsamhet. I år ska studenterna jobba multidisciplinärt för att ta fram idéer och lösningar för en av Sveriges ledande koncern inom dagligvaruhandel, nämligen Axfood. 

Årets utmaning tar avstamp i det globala hållbarhetsmålet nr 3 “Good Health and Well-Being” och utforskar hur en av Sveriges ledande koncern inom dagligvaruhandel kan bidra till ökat välmående i samhället. I kursen bidrar även stiftelsen Norrsken med inspiration samt feedback när studenterna presenterar sina idéer i slutet av kursen. 

"Norrsken stöttar entreprenörer som med sin affärsmodell löser våra största utmaningar, som mental ohälsa, fattigdom, miljöproblem, cancer eller jämställdhet. Vi har ett tydligt mål med vårt spännande samarbete med Berghs: att morgondagens bästa kommunikatörer ska använda sin makt till att göra gott." Eric Ljunggren, Global Head of Communication and Marketing, Norrsken.

Totalt ca 170 studenter från heltidsprogrammen Strategisk kommunikation, Digital Design & Strategy, PR, Growth Marketing, Produktions­ledning, Art Director/Copywriter, och Communication Design kommer samverka i team om 7-8 personer. Projektarbetet har likt övrig undervisning anpassats och flyttar online. 

Studenterna kommer arbeta med Axfood och deras egna varumärken och utforska någon av dessa områden:

  • Såklart - rengörings-, tvätt- och kroppsvårdsprodukter. 
  • Minstingen - våtservetter, blöjor och annat för barn.
  • Fixa - allt för hemmet, förvaring, matlagning, städutrustning. 
  • Premier - drycker för alla familjer till vardag och fest.

"Axfood är en koncern som strävar efter att bli ledande inom hållbarhet. Det vi gör ska genomsyras av omsorg för maten, miljön och människan. Genom våra många koncept och varumärken kan och vill vi göra skillnad. Vi ser verkligen fram emot presentationerna. Det ska bli både superkul och inspirerande att höra studenternas idéer". Sofia Hällsten, Kommunikations­ansvarig HR Axfood.

Axfoods egna varor står för drygt 30 procent av de varor som säljs hos koncernens butikskedjor. De egna varorna ska leda vägen och hålla en hög innovationstakt, inspirerade av rådande trender och med miljö och hälsa i åtanke. Axfood når över 4 miljoner kunder varje vecka och vill tillsammans med ägare, leverantörer, kunder och beslutsfattare i samhället driva  utvecklingen framåt mot en mer hållbar dagligvarukonsumtion.

"Årets tema välmående känns högaktuellt i år, inte minst med tanke på vilken effekt pandemin har på människors välmående. Det ska bli väldigt spännande att se hur studenterna kommer att förena välmående med några av Axfoods egna varumärken inom dagligvaruhandel," säger Rosalin Gustafsson, programansvarig för Strategisk Kommunikation och Public Relations.   

Presentationerna äger rum 16/12 och projekten innehåller dokumenterad research och analys, koncept- och idébeskrivning, exempel på uttag som kommunicerar idén, prototyp och casefilm.