Den här artikeln är inaktuell eller har något år på nacken.      Här är Berghs aktuella kursutbud!

Studenter vinner pris i Cannes för lösning där musiken blir din språklärare

Sebastian Brännén och Maria Lashari har kommit halvvägs i sin tvååriga utbildning på Berghs, men redan nu kan de stoltsera med prestigefulla priser i Future Lions i Cannes. Med det fiktiva caset för Spotify, Music Speaks, prisades studenterna vid den traditionella ceremonin i Cannes. Här berättar Sebastian och Maria om sitt case och hur det känns idag.

Grattis till utmärkelserna i Future Lions, Sebastian och Maria! Berätta, hur började allt? Hur fick ni idén till lösningen Music Speaks? 

Vi är båda väldigt intresserade av innovation, att ställa upp i Future Lions blev en självklarhet. Idén kom därefter sprungen ur ett identifierat problem. I höstas då flyktingkrisen ställdes på sin spets skulle det bli av högsta prioritet för väldigt många människor att lära sig ett nytt språk för att förstå varandra. Vi ställde oss själva frågan: Hur lär vi oss ett språk egentligen? Vi hittade svaret långt bak i barndomen. En av det första sångerna vi lärde oss var alfabetssången.

Genom att sätta bokstäver eller ord i en musikalisk kontext blir det lättare för oss att komma ihåg. Det är ett effektivare tillvägagångssätt än den traditionella inlärningen så som läroböcker och glosor. Baserat på denna insikt och en hel del research började vi fundera på hur man på ett innovativt sätt kan föra samman musik med språkinlärning.

Var kopplingen mellan företaget (Spotify) givet från början eller gick tankarna åt andra håll inledningsvis? 

Av de aktörer som finns ute på marknaden idag så ansåg vi att Spotify var det varumärke med rätt karaktär och trovärdighet för att stå bakom den här idén. Det kombinerat med att Spotify var först med att lägga så gott som hela världens musikbibliotek i folks händer, gjorde att Spotify blev ett självklart val.

Hur länge har ni jobbat med caset? Var det svårt att få ihop tiden med det ”vanliga” skolarbetet? 

Vi teamade ihop tidigt och började idéa redan i november förra året. Det var självklart en utmaning att få ihop allt vid sidan om den krävande skolgången på Berghs. Här skulle man vilja svara att man hade någon strukturerad planering för att få ihop tiden, men det vore en lögn. Brinner man för det man arbetar med så blir frågan om tid inte ett problem, man prioriterar helt enkelt bort annat.

Beskriv hur det är att vara på plats i Cannes Lions – världens största konferens inom kommunikation och reklam? Vad gör ni om dagarna och kvällarna?

Det är så klart fantastiskt att vara på plats. Det märks verkligen på pulsen i staden att hela världens kreatörer är samlade. Inte bara från reklambyråer utan även aktörer så som Facebook, Youtube, Snapchat etc. har en påtaglig närvaro. Vi blir väldigt väl omhändertagna av AKQA, som arrangerar Cannes Lions i samarbete med Google. Vi har bara hunnit vara här en dag, och redan hunnit träffa global creative director på Spotify tillsammans med AKQA’s group creative director Ian Wharton för att visa vårt case.

Vi önskar att alla reklamstudenter skulle få uppleva Cannes Lions, då det verkligen är en festival med hela reklambranschen runt hörnet.

Hur känns det idag då ni – halvvägs igenom er utbildning – plockar hem det prestigefulla priset Future Lions i Cannes?

Det känns overkligt samtidigt som vi är väldigt tacksamma och glada. Att ta emot priset på scen på Debussy Theatre var en enorm upplevelse som man kommer ha med sig hela livet. Att vinna Future Lions är en bra start men vi är lika nyfikna som vi var igår och vill självklart fortsätta utvecklas ännu mer.