Tre inspirerande spaningar från C2-festivalen i Montréal

Måndagen den 20/5 klockan 04:00 tar Berghsstudenterna Teodor Fjäll och Viktor Einarsson en taxi till Arlanda för att flyga till Kanada, Montréal. De ska till en konferensen C2 för att hålla en pitch som en följd av deras vinst i tävlingen Young Glory. Väl på plats tog de tillfället i akt att göra trendspaning. Håll till godo!

C2 Montréal är en ideell organisation som håller en årlig tre-dagars konferens i Montréal, Quebec. Den har hållits varje år i maj sedan 2012. Temat på årets C2-konferens var ”Tomorrow” och anspelar på hur företag och samhällen bäst ska hantera framtidens utmaningar genom teknik och kreativitet. Närmaste motsvarigheten till C2 i Sverige är Gather Festival.

Många mänskliga talare och en robot

C2-festivalen har verkligen satsat på att att få många inspirerande talare till festivalen. Där bland artisten Will.I.am och filmregissören Spike Lee. Men en talare som fångade mångas uppmärksamhet var Isabella Grandic. En 15 år gammal entreprenör och grundare till The Knowledge Society, som oblygt kallar sig för nästa kvinnliga Elon Musk. Bland alla mänskliga talare fanns också en robot, BINA48. Det är en av världens mest avancerade sociala robotar baserade på en sammansättning av information från flera personer, inklusive Bina Aspen, grundare av Terasem Movement. Hon skapades med hjälp av utskrifter från videointervjuer, laserskanningsteknologi, ansiktsigenkänning, artificiell intelligens och röstigenkänningsteknik. Årets tema på C2-konferensen var som sagt ”Tomorrow” och när BINA48 tog sin an scenen kändes det verkligen som att vara i framtiden. 

Psykisk hälsa i fokus på framtidens arbetsplatser

Inne på konferensen fanns många ”boxar” dit människor köade för att delta i olika sociala experiment. En av de som vi testade hette Barometern. Den gick ut på att man svarade på olika frågor genom att ställa sig i ett av boxens fyra hörn. Varje hörn lystes upp av en färg som representerade ett svarsalternativ. Alla frågorna handlade om psykisk ohälsa på arbetsplatser. Efter varje fråga diskuterade man också sitt svar med de personer som stod närmast. Det skapade intressanta diskussioner mellan personer från helt olika yrken och åldersgrupper. Ett tydligt mönster som vi såg var att de äldre deltagarna ofta valde svarsalternativ som pekade på att mobiltelefonen och sociala medier är stora faktorer till psykisk ohälsa.

Barometern fokuserar på att deltagarna ska finna lösningar och våga argumentera för sina svar. Det var också en ögonöppnare att inse hur svårt det är för arbetsgivare och kollegor att konkret hantera psykisk ohälsa hos sina anställda eller medarbetare. Framtidens arbetsmarknad lägger allt större ansvar hos den egna individen. Inte minst eftersom det blir allt vanligare att byta jobb oftare, du förväntas vara mer tillgänglig och tempot blir snabbare. Allt det är faktorer som kan påverka den psykiska hälsan och det bör dagens och framtidens arbetsgivare vara väl medvetna om.

Brain-dejt med Creative Director i sportbil

En av de mest populära attraktionerna på C2-konferensen var sportbilen. Tack vare sitt fräcka yttre fångade den allas ögon, men i den här bilen var det verkligen insidan som räknades. Inuti satt nämligen några av världens främsta Creative Directors – redo att ge dig tips och råd för en lyckad karriär. Hur fungerade det? Jo, du bokade helt enkelt en tid via din mobil, och så fick du en halvtimmes pratstund med en framgångsrik Creative Director i branschen. Creative Directorn i förarsätet och du i passagerarsätet – såklart. Den här aktiviteten blev fullbokad alla tre dagar, bara en timme efter det att festivalen hade öppnat. Ett kul initiativ med verklig nytta till de som fick chansen att sitta i passagerarsätet.

Viktor och Teodors reflektioner om C2-festivalen

Att få ta del av den här konferensen var otroligt inspirerande, och att får vara en av de som stått på scen och pratat har varit lärorikt. Efter att vi presenterat vår idé var det många som kom fram och vill diskutera eller bara gratulera. Något vi har insett på den här resan är att styrkan med en bra idé är att den väcker nya tankar hos dem som tar del av den.

Taggar: