Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

UX Writing - den nya och efterfrågade kompetensen

Birger&Blom

UX Writer har blivit kallad den nya rollen för copywriters. Moa Blomkvist och Caroline Birgersson är kursansvariga för Berghs kurs UX Writing och berättar om varför detta blivit en viktig färdighet.

Moa Blomkvist och Caroline Birgersson från Birger&Blom är kursansvariga för Berghs intensivkurs UX Writing. Moa & Caroline började tidigt med att föreläsa om hur viktigt språket och innehållet var i skapandet av den perfekta användarupplevelsen. På den resan har de hjälpt stora företag och organisationer med att skapa ett arbetssätt som sätter innehållet i fokus.

Hej Moa och Caroline! Kan ni berätta lite om UX Writing – varför är det viktigt?

Absolut, vi vill påstå att vi var de första i Sverige som kallade oss UX Writers och har länge velat dela med oss. Nu är marknaden redo för att ta till sig, det tycker vi är positivt. UX Writing är viktigt ur två perspektiv. För användaren som får en optimal upplevelse på webben – och för företagen som får nöjdare kunder och bättre kontroll över kundresan. Det handlar om att analysera befintliga beteendemönster, att serva användaren med rätt innehåll på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Vad gör en UX Writer?

Google är ett av de företag som inser behovet av den här nya yrkesrollen och rekryterar hela tiden nya UX Writers genom Google Careers. De beskriver rollen som UX Writer såhär: “En kompetens i att genom språket skapa en engagerande användarupplevelse på webbplatser, i mobiler och andra enheter” (egen översättning). UX Writers är en naturlig del av Googles designteam och om man läser en av alla deras arbetsbeskrivningar så arbetar de tätt i team med just designers, men även researchers, product managers och utvecklare. En UX Writer är med i den tidiga utvecklingen av produktens koncept och arbetar senare med att samla in datadrivna insikter för att förbättra användarupplevelsen.

Vill du också läsa en kurs hos oss?

Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser på dagtid, kvällstid, intensivkurser och på distans.

Välj här!

Hur sätter UX Writers avtryck i användarens vardag?

Det vägledande innehållet finns överallt, från att du vaknar på morgonen till att du går och lägger dig. Du väljer rätt knapp när alarmet går på mobilen. Du blir instruerad av självscanningskassorna i matbutiken när du betalar din frukost. Du googlar det där museet du tänkt besöka och läser dig till öppettider, väljer rätt knapp för förköp till entrén och läser på om utställningen. Texten som navigerar dig genom en vanlig söndag kanske inte märks, eller så märks den och stoppar ditt flow. När det tar stopp har någon misslyckats med din användarresa, men när det flyter på är det någon som har tänkt till och du kan varmt rekommendera den tjänsten eller webbplatsen som höll dig i handen.

Vem tycker ni ska gå denna kurs?

Alla som är intresserade av att arbeta med kommunikation i digitala tjänster. Som vill lära sig att se innehållet på sajter med ett helikopterperspektiv men också veta hur de ska börja markarbetet, från analys i researchfasen till optimering i produktionsfasen och mätning i revideringsfasen. Allt efter användarens behov och drivkrafter.

Låter detta intressant? Läs mer om kursen UX Writing.