Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Våga testa dig fram till bästa digitala verktygen

petronella-turesson-berghs

Kompetens inom datadriven marknads­föring, marketing automation och growth hacking efterfrågas i allt högre grad. För att kunna sätta upp och optimera ett digitalt marknadsföringsystem krävs det att man behärskar verktygen.

Det kryllar av smarta molnbaserade tjänster och verktyg, och idag är du inte längre beroende av att en IT-avdelning ska upphandla, implementera och konfigurera dyra och komplexa lösningar för att du ska kunna driva din digitala marknads­föring. Dra dig inte för att sätta igång och prova!

Jag får ofta frågan om vilket verktyg som är det bästa inom ett specifikt område. Det enkla svaret är att det förstås beror på vilka behov man har, men att det ofta inte spelar så jättestor roll vilken av de populäraste tjänsterna man väljer. Optimizely eller Unbounce, MailChimp eller Campaign Monitor, Kissmetrics eller Mixpanel – välj det du tycker verkar trevligast, det som din kompis gillar eller det som du sett ett inspirerande varumärke använda. Det avgörande är att du har klart för dig vad du vill uppnå.

Ha en plan för hela flödet

Verktygen är inte magiska. De kan inte svara på vad du ska ha för affärsmål eller kommunikationsmål. Istället måste du ha syftet och den övergripande planen på plats innan du kör igång, och sedan låta verktygen stötta på vägen dit. Det är svårt och dessutom otroligt onödigt att samla massor av prenumeranter på ett nyhetsbrev innan man bestämt sig för vad det ska handla om och varför någon ska bry sig om att läsa det, eller att designa en fantastisk landningssida om man inte bestämt sig för hur man önskar att användaren ska agera efter att ha hamnat där. Tycker man att det är krångligt och svårt att komma igång beror det alltså oftast på att en börjat i fel ände.

Du har inte tid att fastna i planering och strategi, men det är avgörande att ha en riktning och en målsättning att styra insatserna mot. Vem är kunden och vad vill du att hen ska göra? Går din produkt att beställa på nätet, behöver du samla in leads att bearbeta eller är målet att få andra att sprida kännedom om ditt varumärke? Oavsett vilket, nöj dig inte med att driva trafik utan se till att du har en idé om hur du vill guida mottagaren genom hela flödet.

Var uthållig och fira framgångarna

Det är kul och viktigt att testa och experimentera, men arbetet måste också ske metodiskt. Annars blir det svårt att lära sig något, att komma framåt och att nå de uppsatta målen.

Att starta upp nya initiativ är lätt – men det är många som tappar gnistan och hoppar vidare till nästa grej innan satsningen nått sin fulla potential, och glömmer bort att följa upp. Och då missar man ju det roligaste: resultatet. Den bästa känslan och själva belöningen i arbetet med digital marknads­föring är ju att kunna se konkreta och ökande resultat på sina insatser.

Lär av mindre lyckade initiativ, sluta med det som inte funkar och skruva på det som går att förbättra. Embrace failure, som en säger på startup-språk – men glöm för tusan inte att fira framgångarna. Skörda frukterna, lyft fram och utfallet av dina mest lyckade kampanjer med stora siffror på väggen och samla insikter som inspirerar kollegorna. Det går att optimera konverteringsgrader i all oändlighet, men det är minst lika viktigt att vattna din egen drivkraft.

/Petronella Barvaeus
Digital strateg